Ik zou voor de binnenlanden een tour boeken. De wegen zijn daar erg slecht en om in je eentje daar te rijden kan/is erg gevaarlijk. Ik zou een auto huren voor de stad, plantages, dorpen etc. Maar voor de binnelanden zou ik het georganiseerd doen.
Hoi,
Tours de binnenlanden in zijn heel veel duurder dan wanneer je het zelf regelt.
Of je liever met een tour gaat of dat je het zelf doet, hangt af van wat je zelf leuker vindt. Als je met een tour gaat staat het programma meestal vrij vast, dus het kan minder aan je eigen wensen aangepast worden. Maar een tour is wel minder regelwerk (eten etc. wordt verzorgd).
Zelf woon ik sinds 1,5 jaar in Suriname en wij hebben de voorkeur voor het zelf organiseren van onze tripjes. We hebben zowel tripjes naar het binnenland via tourbureaus gedaan en ook veel zelf op pad gegaan. En dat lukt eigenlijk heel goed. De wegen zijn de laatste tijd een stuk verbeterd, er wordt steeds meer geasfalteerd. Er zijn heel veel leuke plekjes in het binnenland waar je zelf heel goed naar toe kan. Voor een trip via een tourbureau betaal je voor 4 dagen al gauw 400 euro. Als jet het zelf doet, lukt het veel goedkoper.
Op onze website (Joep en Marit in Suriname: januari 2009) hebben we allemaal plekjes en telefoonnummers gezet die het makkelijker maken om zelf te reizen. Want als je de telefoonnumers niet hebt en niet weet van de plekken, dan is het een stuk moeilijker.
Wat je bijvoorbeeld goed zelf kan doen is naar Brownsberg (wel een lastige weg om de berg op te rijden), stuwmeer, verschillende dorpjes langs de Suriname-rivier. En er zijn nog veel meer dingen. Kijk maar op onze site voor ideeën.
Als je helemaal alleen bent zonder iemand, dan weet ik niet of het handig is om een auto te huren alleen. Als je pech ofzo hebt, is het toch fijn dat je niet alleen bent. Ook al zijn wij bij pech steeds goed geholpen door mensen die zo stopten om te helpen banden verwisselen etc.
Wat je ook nog kan doen is met een (openbaar) busje het binnenland in, zonder dat het een tour is. Dat scheelt ook een hoop geld in vergelijking met georganiseerde tours.
Wat wij wel altijd deden is bij de overnachtingsplekken zorgen dat de mensen daar voor ons kookten, dat scheelt een hoop gesjouw met eten en het is leuk om te zien wat zij voor je klaar maken.