To do list voor Suriname

Mensen, ik ga zometeen op stage naar suriname en ik zou graag een to do list van jullie hebben. Hiermee bedoel ik dat ik van Nederland ben en veel leuke dingens wilt doen in Suriname!

Wat zouden jullie aanraden!?
:vak02:

Tot nu toe:

1. Minavallen bezoeken
  2. Dagtours
  3. Een uitstapje naar Berg en Dal
  4. Galibi nog in het oosten
  5. Matapica (heeft schilpadden)
  6. Leonsberg
  7. Brownsberg
  8. Blanche Marie (Watervallen)

Ik zou aanraden om naar het binnenland te gaan! Vooral de Minavallen vond ik fantastisch! Daarnaast zijn verschillende dagtours ook super leuk! Zo zie je ook wat van de omgeving en de vroegere plantages! Voor de rest, als je een binnenlandse vlucht kan maken zou ik het doen:) ik heb er echt een super ervaring mee gehad!! Ook zou ik zeker andere steden gaan bezoeken! Bijv Nickerie dat is ook super gaaf! :slight_smile: Daarnaast kan je ook in Paramaribo zelf veel dingen zien!

Heb je alles al geregeld voor je stage of ben je nog zoekende?

Ik heb al een stage geregeld… ik zocht gewoon een TO DO list !

Bedankt voor de aanrader!:dag:

Het binnenland is echt helemaal geweldig. Als je het aandurft kan je het beste zelf een bus nemen die kant op. Een stuk goedkoper dan de tours die worden aangeboden.
Een uitstapje naar Berg en Dal is ook erg leuk. Ook is het gewoon leuk om een bus in te stappen en naar plaatsen in de omgeving te gaan.
O ja en je hebt Galibi nog in het oosten, je kan daar joekels van schildpadden zien hoe ze hun eieren leggen.

Veel plezier daar!

Je kan kiezen Galibi of Matapica, als je naar Matapica gaat heb je kans dat je er met minder mensen zit dan op Galibi, daar willen nog wel eens grote groepen heen gaan!

ik krijg heimwee als ik dit weer lees.

wat je ook kunt doen is ook een trip Leonsberg, Brownsberg doen, daar is het (schijnt het) mooi, ben er zelf (nog) niet aan toegekomen. Wanneer jij terugbent, kun jij het zelf vertellen hoe je het hebt gevonden.

Binnenland is zeker een aanrader, ben zelf geen tentje figuur maar je kunt je wel vermaken daarzo, wel een betrouwbare gids opsnorren.

Je kunt gewoon bij een VVV kantoor binnenlopen deze heb je bijvoorbeeld in Paramaribo zelf, bij ff kijken waar Zeelandia Suites zijn. http://www.zeelandiasuites.com/. hier vind je een kantoor waar je trips kunt bekijken, althans het aanbod.

have fun ciao JJ:wereld::vak02:

fawaka Joyce,

is Mario (Gentleman) van hyves! Fwaaka!?!?!

Ik ga zker proberen naar Brownsberg!! :smiley:

hahaha funny nou leuk joh

Berg en dal is zeker een aanrader. Je gaat met de canopy zipline door de jungle heen. Als je een beeld wilt hebben kijk maar eens op youtube hier staan genoeg filmpjes op.

Ik zelf ben met de auto naar de blanche marie geweest. Dit is een waterval in het binnenland en dat heeft voor mij het Suriname avontuur helemaal compleet gemaakt! Dus dat moet zeker op je to do list.

Persoonlijk zou ik voor Matapica kiezen in plaats van Galibi. Ik ben bij beide geweest :P. Matapica is de route er naartoe mooier en je verblijft op een zandbank. Je ziet daardoor de schildpadden ;s avonds beter en als je een vroege vogel bent heb je kans dat je met zonsopgang ( ong. 5 uur in de ochtend) een met daglicht ziet. Je mag namelijk geen foto’s maken met flitser :S. Galibi komt meer toerisme en hier weet het dorp waar je in verblijft goed op in te spelen. Je moet 's avonds nog met de boot naar het galibi strand…iets waar ik geen fan van was :S

Verder moet je het land en de mensen gewoon over je heen laten komen en je zult er de tijd van je leven hebben. Ik heb er zes maanden gezeten en ik zou zo nog iedere dag terug willen!

Als je nog meer tips wilt dan hoor ik het wel :smiley:

Iig een leuke tijd gewenst in Suriname

Wil je graag zelfstandig reizen in Suriname? Dan hebben wij heel wat tips verzameld om dat te laten slagen. Het kan lijken of je in Suriname alleen georganiseerd trips kan maken, maar wanneer je wat meer moeite doet en wat meer informatie hebt verzameld, lukt het ook op zelf trips te maken.

Kijk op: Joep en Marit in Suriname: januari 2009

Daar vindt je informatie over plekken waar je (makkelijk of moeilijker) zelf naar toe kan, informatie over vervoer, hoe je er kan/moet komen, contactgegevens van slaapplekken en bootsmannen etc.

Zo fijne dat jullie in Suriname wonen! ik zal zker terugkomen op jullie blog!

Harstikke bedankt!

Op onze site kan je inderdaad heel wat lezen (zowel praktische reistips op een apart gedeelte en meer onze persoonlijke belevenissen).
Wat ik zelf mooi vond is eigenlijk een hele hoop: Brownsberg, Blanchemarie-vallen, Voltzberg, verschillende dorpjes aan de boven-Suriname rivier, het stuwmeer, Marowijne/Taphanahony-rivier, bigi pan, galibi, matapica.

Er is veel moois! Succes.

Als je verder nog van dolfijnen houdt, dan zou ik je aanraden om de sunset & dolfijnentour te doen. Die is ook echt erg leuk! Lekker met een drankje erbij.

Ik heb er een filmpje over gemaakt op mijn weblog, je kan het hieronder vinden:

http://www.nederland-suriname.nl/2009/05/09/in-suriname-op-zoek-naar-dolfijnen/

Of de vlindertuin is ook een aanrader. Ook over te lezen op mijn blog by the way.
Je kan er ook mijn gratis reisgids over Suriname downloaden, dan kun je alle mogelijkheden rustig bekijken!

Groetjes,
Esther

Gratis reisgids Suriname
360 graden panorama foto’s van plekken in Suriname
Gratis reistips Suriname

Tot nu toe:

1. Minavallen bezoeken
  2. Dagtours
  3. Een uitstapje naar Berg en Dal
  4. Galibi nog in het oosten
  5. Matapica (heeft schilpadden)
  6. Leonsberg
  7. Brownsberg
  8. Blanche Marie (Watervallen)
  9. Dolfijnen kijken

Thanks: Kleine88,Sanderr,Joyce777,mutske19,mjbaken,sterretjes

Bigi pan (slapen in huisjes op het water en de rode ibis zien)
Isadow (resort op een eilandje in het binnenland met sula’s (stroomversnellingen))
Tonka eiland (Stuwmeer, zwemmen tussen- en vissen op piranha’s)
Jeepsafari (crossen in een jeep over de savanne)
Lokale markt

Er is daar zoveel te doen, je kunt als je wilt elk weekend wel iets doen. Echt super!!!

Inderdaad Bigipan is verder nog leuk, wat betreft dolfijnen kijken daar hoef je geen tour voor te doen, je kan gewoon zelf gaan ergens een bootje pakken, waar weet ik niet meer precies, maar gewoon even navragen. Ik ben het helemaal eens dat je niet te veel met tours moet doen, je kan echt genoeg zelf regelen en dat is echt zoveel leuker dan tussen alle toeristen zitten en veel te veel betalen. En hetgene dat ik het meeste mis, al het eten van de Surinaamse keuken proeven!

bootje pakken om dolfijnen te kijken en plantages te bekijken kan het beste bij Leonsberg (noorden van Paramaribo)

Een vraag als wij als gezin 2 kinderen en 2 volwassene in paramaribo willen gaan wonen.Hoe zit het daar met vaste lasten en verzekeringen en wat hier het ziekenfonds betreft?Want krijg dat nergens op een forum of site gevonden.Een huis zijn ze al mee bezig maar wat en hoe verders het leven daar.

Er is een boek verkrijgbaar in de boekhandels dat gaat over wonen en werken in Suriname. Op de site nederland-suriname.nl staat ook informatie over reizen,wonen en werken. Ik ga op reis naar Suriname voor de recreatie mogelijkheden, gastvrijheid, flora en fauna,dagtripjes, lekker eten en de grote aanbod aan groente en boomrijp fruit. Dus heeft SU veel te bieden.