binnenland of kust

Komend weekend vertrekken mijn vriend en ik naar Tanzania. Natuurlijk gaan we naar de Noordelijke parken. Vanuit daar willen we langzaam terug reizen naar Dar. Wie kan mij vertellen wat de leukste route is; via Dodoma of via de kust??? Heeft iemand hier ervaring mee en heb je eventueel ook tips?
Alvast bedankt!

Gr
Ilse

Hoi Ilse,

ik woon in Arusha en persoonlijk zou ik kiezen voor de weg van Arusha-Moshi-Dar es Salaam. Onderweg zouden jullie als jullie tijd hebben ook eens naar Usambara Mountains kunnen gaan, het is er fantastisch. Hiervoor zou ik een dag of 2 uittrekken.

De weg vanaf ongeveer Makuyuni richting Dodoma is waanzinnig slecht te noemen. De wegen in het noordelijke circuit naar de parken toe zijn uitstekend. In de parken is gelukkig geen asvalt te bekennen.

Op de terugweg zouden jullie ook nog eventueel naar Pangani kunnen gaan, parelwitte stranden… en vriendelijke mensen.

Mocht je meer willen weten dan mail me maar.

Karibu Tanzania
Groetjes,
Judith

Dank je wel voor je reactie Judith!
We reizen vooral lowbudget en met openbaar vervoer. De wegen hoeven wat mij betreft niet uitstekend te zijn. Het gaat ons er vooral om dat iets de moeite waard is om langs te reizen. Op de heen weg komen we ook al langs Moshi maar als in die omgeving voldoende te beleven is, vinden we het geen probleem om ook die zelfde weg terug te reizen. Dodoma is dus geen aanrader???

Gr Ilse

In Dodoma zelf is niet veel te beleven maar ik heb wel een fantastische 3-daagse culturele tour met gids gedaan in en om Kondoa. 4000 jaar oude rotstekeningen bekeken met een archeoloog, veel traditionele maaltijden gegeten, met heel veel Tanzanianen gesproken waaronder een medicijnvrouw, hoteleigenaar, schoolleraren, verplegers, moeders; 's nachts een honing-oogst meegemaakt; gedanst met dorpelingen; gewandeld door plantages; gefietst van dorpje naar dorpje; een natuurlijke waterbron gezien waar elk uur vele liters water uit de grond zomaar omhoog komen; enzovoorts. Superleuk en interessant, en 3 dagen geen enkele andere blanke tegengekomen.
Inderdaad zijn de wegen in dat gebied erg slecht. Maar ik vond het echt de moeite waard.

Lees er alles over in mijn reisverslag op mijn website > Travel > Tanzania 2004 > travelogue (en bekijk foto’s). En ik kan je die gids ook van harte aanraden, Moshi Changai heet hij, www.tanzaniaculturaltours.com. Heel erg goed in organiseren en improviseren (als de Afrikaanse werkelijkheid / landgenoten zijn plannen in de soep gooien), een goeie hygiënische kok, supervriendelijk en heel toegewijd. Hij kan een programma in elkaar draaien helemaal afgestemd op jullie wensen en budget. Doe Moshi de groeten van mij als jullie inderdaad met hem op pad gaan! Het is dan wel handig om op tijd contact met hem op te nemen want hij is soms in Arusha en soms in Kondoa of in zijn dorp daar in de buurt.

Safari njema,
Cécile