Bijpraten

(origineel bericht op be-more.nl)

Bijpraten

Weer even de tijd nemen voor een schrijfsel.

vanavond hebben we een afscheid van onze medevrijwilligers van o.a Uthombo,een project wat op mij persoonlijk een grote indruk heeft gemaakt en iets totaal anders dan Isiaiah.Vorige week ben ik er geweest en heb diep respect voor dit project,voor alle andere ook natuurlijk.
UTHOMBO is een opvang in de buurt van de gevaarlijkste straten van Durban,ze bieden opvang voor de nacht en ontbijt,ontmoetings ruimte met biljart en de mogelijkheid om met de vrijwilligers iets te doen,bijv. surfen ,de zee is op loopafstand. Overdag gaan ze de straat op om jongeren zover te krijgen dat ze komen ipv. op straat te blijven,voor 21. uur moeten ze binnen zijn.Het gaat om dakloze zwerfjongeren ,levend in gangs en jonge meisjes die in de prostitutie werken. Ik zag de kluisjes waar ze hun bezittingen in bewaren,meestal een pak sap dacht ik,tot er verteld werd dat daar lijm inzat om te snuiven.
Bijna allemaal zijn ze verslaafd aan de lijm of goedkope gevaarlijke drugs,sugars genaamd.
Thijs liet me de jongensslaapzaal zien,een betonnen ruimte met versleten stapelbedden met gore matrassen de ratten liepen er rond.
Ik weet dat het bestaat maar er in levende lijve rond te lopen…kippevel.En toch lukt het Uthombo soms iemand zo te motiveren dat ze zich ontworstelen aan het uitzichtloze straatleven . Maar het blijft moeilijk.Er was een jongen die de anderen een dans van de straat leerde en vol trots gingen ze die voor ons opvoeren . Petje af voor dit werk

(origineel bericht op be-more.nl)