Het is bijna zover, mijn eerste reis alleen richting het verre oosten! Tickets zijn geboekt (Air France naar Singapore, Tiger Airways naar Yogjakarta) en ik heb er veel zin in, ondanks dat het natuurlijk spannend is alleen weg te gaan. Je weet niet wat je tegen kan komen aan ‘hindernissen’ maar ik ga er vanuit dat de lokale bevolking en andere backpackers van goede wil zijn om er voor mij een memorabele vakantie (want dat is het nog altijd) van te maken.
Ik moet zeggen dat ik nog geen precies uitgestippelde route heb voor mijn 4 weken (wil een beetje vrijheid houden in waar ik heen ga als ik bijvoorbeeld mensen leer kennen die naar een gave plek gaan). Heb wel een richting waar ik ongeveer heen wil. Wellicht kunnen jullie hier nog even op reageren:
9/7 transfer Amsterdam - Singapore
10/7 transfer Singapore - Yogjakarta (met Tiger Airways dus, zie andere post)
10/7 - 13/7 rondom Yogjakarta cultuur snuiven
13/7 Yogjakarta - Surabaya of Malang (in ieder geval richting Mt. Bromo)
Dan Bromo zien (kan je Ijen er meteen achteraan doen?)
rond 14/7/15/7 wil ik op Bali zijn.
Vanaf 15/7 aantal dagen Zuid Bali (Kuta, Ulu Watu, denpasar)
Ik zit er aan te denken of ik misschien dan al naar Lombok ga (bijv. binnenlandse vlucht), en dan na 2/3 dagen Lombok vanaf daar richting Gili T. en dan vanaf Gili T weer naar Bali om het Oosten en Noorden te zien! Wat denken jullie? Ik moet 8 augustus weer in Denpasar zijn want dan vlieg ik vanaf daar terug naar Singapore (9 augustus weer naar Amsterdam). Dan heb ik ook 29/30 dagen in Indonesie gehad dus moet ik wel weg door mijn visum
Daarnaast vroeg ik me af of jullie weten of je een internationaal rijbewijs nodig hebt voor het huren van een scooter daar? Ik heb alleen m’n autorijbewijs. Kan ik me anders op een ‘goedkope wijze’ goed vervoeren op Bali?
Ik hoor graag van jullie!
Hou er rekening mee dat de scooters in Indonesie meestal minimaal een 125cc motor hebben en dus voor de Nederlandse wet in de categorie motor vallen. Als er dus iets gebeurd ben je niet verzekerd aangezien je volgens de Nederlandse wet een motorrijbewijs nodig hebt. Ook is het dragen van een helm officieel verplicht. Op Bali kan je je prima vervoeren met minibusjes, bemo’s of taxi (Bali is niet zo groot).
Hou er verder rekening mee dat Java van Oost naar West zo’n 1.200 km is, 3 maal de oppervlakte van Nederland heeft en dat er zo’n 130 miljoen mensen op Java wonen. In de stedelijke gebieden is het dus super druk. Ook is het zo dat in Indonesie alles veeeeeel langzamer gaat dan hier in Europa (is ook niet zo gek met het vochtige warme klimaat) en dat men het allemaal niet zo nauw neemt met veiligheid, regels, tijden etc.
In goedkope bussen zijn regelmatig zakkenrollers actief die zeer slim te werk gaan (ben zelf een keer beroofd). Ze werken meestal in groepen en gaan dan bijvoorbeeld irritant met dozen schuiven in het gangpad van de bus om je af te leiden. Ook doen ze soms of ze misselijk worden en over je heen gaan overgeven. Je probeert iemand dan van je af te houden en vervolgens word je door een handlanger beroofd. Let dus goed op, zeker als je alleen reist in goedkope bussen. Op Bali zijn oplichters actief. Bijv. bij moneychangers (was onlangs nog op tv).
Vanaf Bali kun je heel makkelijk en goedkoop met de boot naar Lombok. Hier heb je geen vlucht voor nodig, is Gili T een bewuste keuze? De drie eilanden zijn allemaal heel verschillend en ik vond Gili Meno de leukste. Lekker rustig, maar dit is heel persoonlijk.
De gene hierboven is wel heel negatief. Natuurlijk moet je opletten, maar dat geldt ook in de metro in Amsterdam. Gewoon je gezond verstand gebruiken. Ik heb wel gehoord van verschillende backpackers dat ze een boete hebben gekregen op Bali voor dubieuze overtredingen. Hier kom je moeilijk onder uit. De vraag is of je dit risico wil nemen en de vrijheid hebt of liever met het veiligere openbaar vervoer wat wat minder flexibel is. Maar dit kun je terplekke inschatten en je komt genoeg reizigers daar tegen die het allemaal gedaan hebben. Niet te veel vast leggen en gaan waar je zin in hebt. Het zijn allemaal geen gigantische afstanden, met een paar dagen reizen kun je van yogyakarta op Lombok staan.
Indonesie is een land waar het verschil tussen arm en rijk veel groter is dan hier in Europa. Er zijn mensen die niets te verliezen hebben en dus grote risico’s (moeten) nemen om te overleven. Er is vaak geen enkel (financieel) vangnet (alleen ambtenaren hebben allerlei regelingen) en als een familie geld nodig heeft (bijv. voor een operatie of medicijnen) dan is er soms geen enkele uitweg. Dat is iets wat je als toerist niet zo snel zal zien (men blijft lachen en lijkt onbezorgd van dag tot dag te leven) en wat we hier in Europa eigenlijk niet (meer) kennen. Uiteraard zijn er ook heel veel aardige mensen die wel behulpzaam en vriendelijk zijn (gelukkig het merendeel).
Het bovenstaande Vincent, is iets wat wij weten ,omdat we hier wonen, ik 12 jaar en jij ??
Wil jij een vakantieganger daarmee belasten ? Als diegene zijn /haar ogen open ,heeft zien ze dat echt wel.
Zoniet dan is dat nog steeds de keuze van de vakantieganger …of niet ?
Het bovenstaande Vincent, is iets wat wij weten ,omdat we hier wonen, ik 12 jaar en jij ??
Wil jij een vakantieganger daarmee belasten ? Als diegene zijn /haar ogen open ,heeft zien ze dat echt wel.
Zoniet dan is dat nog steeds de keuze van de vakantieganger …of niet ?
Ik ben af en toe echt confused van jouw reply’s , vergeet je nu echt, hoe groot deze Archipel met 3 tijdzones is!!!
Of leef je NU injouw eigen wereld = Klaten
Pen het helemaal eens met Paulana! Mensen zien echt wel het verschil tussen rijk en arm. Ik heb al veel gereisd en als je Indonesië met Centraal Amerika vergelijkt is het heaven.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om iemands vakantieplezier te bederven. Het gaat mij er alleen maar om dat men begrijpt waarom sommigen tot bepaalde acties overgaan. Indonesie is niet te vergelijken met Europa en aangezien het de eerste keer is dat Rooney25 naar Azie gaat is het misschien goed om dat aan te geven. Indonesie is een geweldig en fascinerend land (als je geld hebt en/of de juiste mensen kent).
Dank voor de reacties. Ik ben op de hoogte van de verschillen ja, ben al eens 2 weken in Maleisië geweest! En gezond verstand gebruiken is denk ik het belangrijkste ja.
Wat denken jullie van mijn schema? Nog tips/opmerkingen?
Groeten Rooney25
Vanuit Yogyakarta kun je heel goedkoop en prima tours boeken naar Bromo, en deze brengen je de dag erna ook naar Bali, Denpasar. Dit kom je vanzelf tegen in Yogyakarta en veel backpackers doen dit. Je kunt dit ook vaak combineren met Ijen. scheelt je wat gedoe en kun je op de dag zelf nog regelen.
Er is geen vliegveld in Denpasar maar dit ligt bij Kuta, al noemen ze het Denpasar, dit zou ik dus aan het eind plannen. Nog even paar dagen aan het strand liggen voor je naar huis gaat.