(origineel bericht op be-more.nl)
Bijna weer terug…
…en het voelt hier nog steeds alsof ik er altijd gewoond heb… maar toch kijk ik ook weer erg uit naar het terug in Mijn eigen huis EN met mijn eigen familie te zijn.
Vandaag was er een afscheids feestje op school, of meer een soort dienst als dank aan God en aan Be-More en aan ons 3en de tweede lichting vrijwilligers. en het ziet ernaruit dat we het vertrouwen ondertussen gewonnen hebben, I hope so! worancha is een plek onder aan de bergen waar veel boeren wonen die hun geld verdienen 9of niet) met mais en vee en nep-bananen, waar brood van wordt gebakken. De pastor heeft er een kerkje gezet en is 3 jaar geleden gestart met 1 klas, nu zijn het er 6 waarvan 1 in de kerk ivakeert. Er iseen tuin voor alleenstaande vrouwen en een groep huisjes/hutjes waar de kinderen vandaan komen, 315 stuks tussen de 3 en 14 jaar. Er zijn 5 teachers en 1 hoofdonderwijzer( die sinds vandaag vrij onverwachts weer van het podium is verdwenen… en hij was zo hard nodig… Tadesse, een jonge man die het in zijn vingers had maar een beter betaalde baan, passend bij zijn opleiding wilde… Jammer, het team en wij waren onthutst…
Wat we vooral gedaan hebben is thuisbezoeken gebracht waardoor je meteen een beeld krijgt van waarom een kind is zoals het is, met soms thuis al jong de zorg over broertjes en zusjes in een hutje zonder water en wc…
Hygiene is dan ook een groot probleem, de poep van alles wat los loopt vliegt om je oren en de bosjees zijn het toilet van de bewoners!