Dankzij maandenlang lezen, dit forum bestuideren enz zijn we op onderstaand schema uitgekomen. Het is vol maar we willen toch graag zo veel mogelijk zien. Vorig jaar in Thailand is dit ons ook prima bevallen.
Graag jullie reacties, vergeten we echt dingten of zien we zaken verkeerd?? do’s en don’ts zijn van harte welkom. Ik twijfel nog over het juiste moment om evt vliegtickets reeds aan te schaffen. wat is het beste??
:chin:
vr 8-aug vliegen naar Beijing; aankomst 22.30, hostel
za 9-aug Beijing; tempel Hemel, plein hem vr (Tian’anmenplein) + verboden stad (paleiscomplex)
zo 10-aug Beijing; Muur bij Mutianyu (niet bagdaling, toeristisch++)Changli, Ming graven en Mausolaum
ma 11-aug Beijing; fietstocht Hutongs (oude chin wijken), zomerpaleis, nachttrein
di 12-aug nachttrein Hohhot ;
Hohhot naar Xilamuren; bus / taxi; steppe Binnen Mongolie, slapen in een Ger (Joert)
wo 13-aug Xilamuren Hohhot; bus / taxi ; nachttrein
do 14-aug nachttrein Pingyao; oude centrum (unesco), smalle straatjes, muren, pittoresk
vr 15-aug Pingyao stad; nachttrein
za 16-aug nachttrein Xi’An; terra cotta leger, oude stad, stadsmuur, grote moskee moslimwijk
zo 17-aug Xi’An
ma 18-aug vliegen Lijiang; omgeving, ancient city, (ming dyn)
di 19-aug Lijiang Dali trein; 3 pagodes, rondje taxi om meer
wo 20-aug Dali
do 21-aug Dali Kunming trein
vr 22-aug Kunming ; stenen woud tour ; vliegen Guillin; Ping’An met taxi; karstlandschap, longsji rijstterassen, trekking
za 23-aug Ping’An ; wandeling naar Dazhai via Zhonglin en terug met bus
zo 24-aug Ping’An Guillin; stad
ma 25-aug Yangshuo; boottocht rivier Li naar …, bus terug
di 26-aug Guillin; stad
wo 27-aug vliegen Hong Kong Guilin
do 28-aug Hongkong; shoppen en stad, roltrap, …
vr 29-aug Hongkong
za 30-aug vertrek HongKong; vliegen 07,25
Vol inderdaad, en dat in augustus…
Heb je uitgezocht of er een goede verbinding is van Hohhot naar Pingyao? Laat je die nachttreinen door het hostel in Beijing regelen? (vooral i.v.m. beperkte slaapplekken voor Pingyao op de route naar Xi’an)
Van het vliegveld van Guilin zou je misschien het beste de shuttlebus naar het centrum kunnen nemen en daar een taxi en/of bus
naar Longzhi. De laatste keer dat ik in Guilin was, gingen bussen in die richting vanaf het nieuwe station buiten het centrum (en dus
niet het centrale station waar ook de express bus naar Yangshuo vertrekt). Laat je niet door taxi-chauffeurs afzetten.
Guilin is geen rare stad, maar zou ik met zo’n krap schema niet overnachten. Gewoon per expressbus door naar YS en daar een hotel (groot aanbod en scherpe prijzen (70 a 120 rmb) tenzij je uitzicht wil over de rivier (240rmb)).
Persoonlijk vind ik het stukje Yangshuo - Xingping per boot voldoende. Er is ook een goede busverbinding tussen die twee voor circa 10rmb/pp.
En eigenlijk zou ik een dagje HK schrappen en toevoegen aan YS of Beijing omdat daar veel meer te doen is en HK in die hitte… HK was voor mij persoonlijk nogal een teleurstelling in vergelijking met wat China zelf allemaal te bieden heeft. (Indruk bij mijn eerste reis; ben inmiddels 8 keer geweest waarvan 3 keer in YangShuo.)
Je kunt ook iets meer rust inbouwen door een dagtrip naar Ping’An vanuit YS te doen. Er zijn aanbieders met redelijk scherpe prijzen. Kun je de avond vooraf nog boeken.
Vliegtickets voor binnenlandse vluchten meestal 2 a 3 weken vooraf boeken. Er zit vaak een patroon in het dalen van de prijs en daarna soms weer stijgen, kijk maar op ctrip of travelzen. Let wel op dat augustus ook daar vakantietijd is en eigenlijk heb ik zelden meegemaakt dat er zitplekken overbleven. Dus niet te laat boeken. Dat geldt ook voor de treinen. Zorg dat je vooraf dingen regelt via je hostels/hotels, met zo’n strak schema.
Johan dank je voor snelle reactie, nu weer paar nieuwe vragen. Je spreekt bij Yangshuo over boottocht op de Lijiang rivier naar Xingpin. Het enige Xibngpin wat ik kan vinden ligt 1600 km naar het noorden. Dit zal niet je bedoeling zijn…:biggrin:
en wat bedoel je precies met Longzhi??
Ik heb gezien dat ik beter van Guillin met express bus naar Yangshuo kan reizen en van daar uit weer naar Ping’An. Later van P.A. terug naar Guillin om door te vliegen naar HongKong.
Op je opmerking betreffende de reis tussen Hohhot en Pingyao, er gaat 1 keer per dag een nachttrein om 18.38 vanuit Hohhot en deze is dan om 06.25 in Pingyao.
XingPing is klein en ligt een klein stukje terug in de richting van Guilin aan de rivier en de omgeving is er minstens zo mooi als in YS.
Niet zo ontwikkeld als YS (geen harde muziek in West Street), maar wel boten (onderhandelen) en heeft een mooi hostel (This Old Place). Maar het is al 2 jaar geleden dat ik er voor het laatst was en misschien is er een betere verbinding naar XingPing
en is het inmiddels veel drukker.
Sorry, ik bedoel de Longji rijstterrassen waar Ping’An ook deel van uitmaakt.
Route die je aangeeft is prima.