Bij mn partner wonen in USA..en werken ( gaycouple)

Hallo,
mijn vriend is Amerikaans en woont in California. Nu willen we graag bij elkaar wonen. Helaas is dat niet zo simpel als dat men denkt. In the USA
is een samesex marriage niet wettelijk geldig. Je krijgt dus niet dezelfde rechten als een heterokoppel, als het al mogelijk is om te trouwen want dat zit er nu ook al niet in sinds kort. In Nederland is dit wel het geval. Wij zouden dus hier kunnen trouwen en niks aan t handje. Maar een Nederlands huwelijk tussen twee mannen is in the USA niet geldig. Gezien zijn werk daar is het meer logisch dat ik daarheen kom en een baan zoek. Werk zoeken mag ook niet zomaar en je hebt dan ieder geval een Labor Certification nodig als een Skilled worker. Ik heb me ieder geval aangemled voor de Greencard Lottery. Maar we lopen dus tegen steeds dezelfde muur op en hebben al heel veel gelezen om oplossingen te vinden. Graag nuttige info hierover. Zouden we erg op prijs stellen.

Hii Doerakje,
Het is inderdaad jammer dat de Amerikanen nog steeds erg conservatief zijn op dit vlak… Mijn nicht zit precies met hetzelfde dilemma; dat zijn twee vrouwen.
Op 4 november 2008 is, naast de presidentsverkiezingen, ook het homohuwelijk afgeschaft. Naast de inwoners van Californië, stemden ook de inwoners van Florida en Arizona tegen het homohuwelijk. Helaas zijn jullie - net als mijn nicht - te laat. Vanaf mei tot november zijn er 18.000 stelletjes getrouwd!
Er zijn maar twee staten waar het homohuwelijk toegestaan is. Dat zijn welteverstaan: Massachusetts en Connecticut.
Tja, een oplossing… In een aantal staten, waaronder Californië, bestaat er een ‘soort’ van geregistreerde partnerschap. Dit houdt in dat jullie zich kunnen laten registreren dat jullie samenwonen etc. Maar jullie hebben dan geen speciale rechten en jullie komen ook niet in aanmerking voor voordelen of zo. Het is alleen dat jullie samenwonen, verder niets.

Ik hoop dat ik je wat verder geholpen heb :wink:

Groetjes

HA ken,
Bedankt voor je bericht. Een geregistreed partnerschap geeft helaas geen rechten. Je bent als gaycouple gewoonweg niet zichtbaar. Wij hopen ook op verandering maar voor nu geldt dat we dus een probleem hebben. We zijn genoodzaakt om ver van elkaar te wonen totdat er een oplossing wordt gevonden. Voordeel is wel dat je veel leert over het syteem en de overdadige regelgeving. Als je nicht met hetzelfde probleem worstelt…Misschien willen zij wel info delen met gelijkgestemden…stel het voor als je wil…wie weet. Ik hoor het graag
Grtz, Ar

Inderdaad. Het is erg jammer.
Mijn nicht zit volgens mij nu al in Californië. Ik weet niet hoe hun het gaan doen… Ze willen wel eerst trouwen in Nederland.

Hey,

Ik loop met mijn amerikaanse vriendin tegen hetzelfde probleem aan.
Door omstandigheden kunnen we het komende jaar niet trouwen en ook voor ‘straight’ couples maakt het dan schijnbaar niet uit. Belachelijk trouwens, straight of home, huwelijk gaat over liefde.
Ik kan 1,2,3 geen oplossing vinden. Ik heb geen masters of bachelor degree, alleen veel werkervaring.
Ik zie door de vele websites met info over al die verschillende visa door de bomen het bos niet meer.

Het ziet er naar uit dat we nog zeker een jaar van elkaar gescheiden moeten leven. Als iemand een oplossing weet, hoor ik het natuurlijk graag …

Groetjes,
George

Ik vind het echt verschrikkelijk voor jullie, serieus waar. Het draait toch allemaal om liefde en houden van, niet waar? De enige optie is volgens mij alleen door te verhuizen naar Massachusetts of Connecticut… Maar ja, dat doe je ook niet zo snel natuurlijk.
Tja, verder moeten jullie gewoon afwachten wat Obama gaat doen… En of er nog wat gaat gebeuren in Californië.
In welke staat woont jouw vriendin GioGio?

Hi Ken,

Mijn vriendin woont in Virginia. Ik geloof dat ik al zo’n beetje alle mogelijkheden qua visa ben nagegaan. :S Uitzonderingen in Massachussets of Connecticut ? Daar heb ik nog niets over gelezen. Niet dat dat een optie is, mijn vriendin heeft een goede baan en zoontje in Virginia.

zucht…

In de staten Massachusetts en Connecticut is same sex marriage alleen bij de staat geldig. leuk voor de inwoners. De federal law is echter hierop ook van toepassing en die overruled de state law. Dit betekent dat een gay couple geen enkel federaal recht heeft. Schiet je dus niks mee op en derhalve is dat huwelijk niet te vergelijken met het homohuwelijk in NL dat wel gelijke rechten inhoud. Voor elk Bi-National gay couple in de USA geldt dat de Amerikaanse partner niet zijn partner kan sponsoren. Er wordt echter wel veel aandacht door organisaties richting de senaat e.d gedaan om er voor te zorgen dat elk koppel, straight of gay, in de USA uiteindelijk de zelfde civil rights krijgt. Zoals het hoort. Tot die tijd zijn wij dus gedwongen als exile ergens anders te gaan wonen. Bijvoorbeeld Nederland. Optie is Canada. Daar is een gaymarriage, voltrokken in bijv Nl, wel rechtsgeldig en zouden we kunnen wonen en werken. We overwegen dit maar is ook een heel gedoe. Positief punt is dat Obama zelf heeft aangegeven dat ook hij vind dat elke Amerikaan, hetero of homo, het recht moet hebben met zijn of haar partner in de USA te leven. Net zoals elke hetero Amerikaan nu een partner uit het buitenland kan laten komen, mits, inderdaad, gehuwd.Zoals Gio Gio aangeeft. Deze zelfde problemen waren een jaar of veertig actueel onder gemegde koppels ( black /white). Een gemengd huwelijk was uitgesloten en verboden bij wet. Ja…dat is nog maar zo kort geleden afgeschaft dat verbod. Dus we blijven hopen en vechten.

Pff… het is erg deprimerend, lijkt me. Massachusetts en Connecticut zijn de enige twee staten waar het homohuwelijk wel is ‘toegestaan’ Hmm… in 2004 is het partnerschapsregistratie als verboden in Virginia - en het homohuwelijk zelf is pas in 2006 afgeschaft. Zijn ze hier trouwens nog niet mee bezig in Virginia… ?

Geen idee, Ken. Heb er niet naar gekeken. Wij zijn een heterostel en dan sta je ( jammer genoeg ) niet stil bij andermans leed…

Hoi Ken90. Voor George ( Gio Gio) is dit niet relevant. Hij heeft een vriendin. Heeft dus niks met toestaan van homohuwelijk te maken. Hij is niet gehuwd met haar en heeft daardoor geen enkel recht om in de USA te wonen, tenzij hij een visa krijgt middels een bedrijf of anderzijds als skilled worker. Voor George kan ik alleen hopen dat hij wel snel kan trouwen. Dan kan hij gewoon naar Virginia en bij haar zijn.

Och jee… Ik zie het ja. Sorry George :wink:

No need to be sorry :slight_smile:

Uiteindelijk gaat het om hetzelfde. Bij je lief zijn.

Inderdaad :wink: Nou ja, dus afwachten maar wat Obama gaat doen hé…