Hallo,
Mijn vriend heeft een baan geaccepteerd bij een bedrijf in California (het is eigenlijk de moedermaatschappij van zn huidige werkgever). Hij gaat eerst 2 maanden met zn huidige contract daar werken en per 1 februari zal hij daar een nieuwe contract tekenen. Het is natuurlijk de bedoeling dat ik op een gegeven moment ook daar heen ga. Hij gaat daar werken met een L1 visum. Ik weet als we getrouwd zijn kan ik in aanmerking komen voor een L2 visum. Maar ik vraag me af of ze dan niet moeilijk gaan doen, omdat het dan lijkt alsof we alleen om die reden getrouwd zijn. Wat eigenlijk ook waar is, maar we zijn al 6 jaar samen, we hebben een koopwoning samen, en tja ik ga natuurlijk met hem mee. Dus het is geen schijnhuwelijk, maar misschien omdat het zo kort is, dat zij daar moelijk over gaan doen. En op zich zie ik geen andere mogelijkheid. Of is dat er wel ? En is het makkelijker om hier te trouwen of daar (in verband met huwelijksakte legaliseren etc)?
Wie kan mij helpen hiermee???
Groet,
Matilde
Volgens mij (maar wie ben ik?) kun je zowel in Nederland of de VS trouwen. Het gaat erom dat je een boterbriefje kunt laten zien. Waarschijnlijk is in Nederland trouwen (maandagochtend vroeg gratis op het stadhuis?) het makkelijkst, omdat dat trouwbriefje dan meteen bij het aan de gang zijnde visumproces/-stapel papier gevoegd kan worden en meedraait in de molen.
Je kunt natuurlijk altijd in de VS trouwen, maar dat lijkt dan volgens mij meer op mosterd na de maaltijd.
Zoek wel even uit/Laat wel even uitzoeken wat je precies moet doen om een eventueel Nederlands trouwbewijs aanvaardbaar te maken voor Amerikanen (als het bijvoorbeeld al in het Engels is, hoef je mogelijk niets te doen, maar misschien moet je een apostille (officiele verklaring van de Nederlandse regering dat een document echt een echt geldig document is) laten opmaken. Een immigratie-advocaat of het consulaat moet je dat kunnen vertellen.
Succes.
1 like
ja ik weet dat je hier en in de VS kan trouwen, het ging mij erom wat makkelijker is. Maar daar heb je ook al een antwoord op gegeven, bedankt daarvoor!
Ik zal wel informeren of ik een apostille nodig heb. Dank je wel!