Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft…
Mijn Amerikaanse vriend en ik hebben besloten dat trouwen voor ons de enige optie is om echt bij elkaar te kunnen zijn. Na 3 jaar ingeschreven te staan voor een greencard en 2 jaar op en neer vliegen word t tijd om knopen door te hakken.
We hebben inmiddels ook al besloten dat het een destination wedding word op Aruba. Dus na Aruba zijn we officieel en legaal getrouwd.
Weet iemand hoe de papierhandel erna in z’n werk gaat?
Ik weet dat hij mijn ‘legalisation’ aanvraag moet indienen waar hij woont. En dan? Hoelang duurt het ongeveer? En mag ik als legale getrouwde dan wel in de States mijn verblijfsvergunning afwachten? Of moet ik alsnog na 3 maanden terug naar NL en hier alles afwachten?
Erna is het de bedoeling dat we beiden naar NL komen om het ook hier te legaliseren. Is dat uberhaubt wel nodig? Het mooiste zou natuurlijk zijn als hij ook een EU paspoort zou krijgen maar da’s bijzaak.
En als ik op Aruba trouw heb ik dan een speciale visum nodig om erna naar de States te gaan om kan het ook met een gewone Visa Waiver?
Ik heb zo nog wel 100 vragen maar dit is alvast het begin…
Waarschijnlijk heb je al meer info gevonden over de Green Card krijgen via je partner na te zijn getrouwd? Zo niet: lees er alles over op USCitizenship and Immigration Services.
Je kan sowieso al wat papierwerk voorbereiden. De eerste stap na je huwelijk is deze erkend krijgen in de VS. Dit gaat het makkelijkste door een huwelijksacte/-certificaat in te sturen naar de lokale US ambassade (die zit in Willemstad, Curaçao). Vervolgens moet je je huwelijk registreren in de staat waar jullie willen gaan wonen. Meer over deze details op site van de US Department of State.
Ik weet niet precies of de VS ook werkvergunningen geeft voor mensen die “in proces” zijn voor de Green Card. Dit zul je zelf op moeten zoeken. Wellicht kun je je eigen ervaringen en kennis hierover met het forum delen? Je zult vast niet de laatste zijn die dit gaat doen.
Ik weet zeker dat de website aangegeven bij Jurjenb vele vragen die je hebt kan beantwoorden. Check form I-129F (Filing fee $455)
Het beste is om hetzelf allemaal uit te zoeken. Dat is wat wij hebben gedaan 19 jaar geleden.
In 1991, nadat we de papieren hebben ingediend heb ik om een tijdelijke ‘verblijfsvergunning’ /stamp aangevraagd, dit was in een vorm van een stamp in mijn Nederlandse paspoort zodat ik in en uit de US kon terwijl ik op mijn Alien Card wachte. Ik heb de US nooit hoeven te verlaten tijdens mijn aanvraag.
Ik heb ook een Social Security Nummer moeten aanvragen en een worker’s permit (employment authorization). Worker’s permit kreeg ik meteen bij het loket en koste toen $60.
Zie de USCIS web site voor Form I-765 (Application for employment authorization), de fee is $340.
Alles ging vrij soepel en was ook niet zo prijzig als het nu is.
Ik raad aan om de USCIS.gov web te bezoeken, en download alle forms die van toepassing zijn voor jou/jullie.
Ik woon zelf in South Cal., moest hier ook opnieuw mijn rijbewijs halen, maar dat was makkelijk.
Ik ben inmiddels al een stuk wijzer geworden, mede door de boven genoemde websites. Mijn verloofde moet eerst een I-129F petition aanvragen voor toestemming. Als deze binnen is moeten we een K1 (of K3 als we al getrouwd zijn) aanvragen.
Op de K1 mag ik 90 dagen in de States blijven mits we in die periode trouwen. Erna mag ik daar blijven in afwachting op m’n citizenship. In deze periode mag ik me ook aanmelden voor een werkvisa (ben even de code daarvan kwijt) In principe mag ik dus vanaf het moment dat we getrouwd zijn als daar wonen en in aanmerking komen om te werken. Dat scheelt al een hoop want ik dacht dus dat ik na de bruiloft in NL alles moest afwachten.
Al met al een hele papier handel waar je U tegen zegt!!
Maar ik ga er in Januari heen en dan beginnen we bij de I-129F. Ik kreeg van een oud collega die hierheen geemigreerd is een tip om eens met een immigration lawyer te gaan praten. Dus mocht het ons echt teveel worden overwegen we dat ook nog te doen. Juist omdat wij beiden een andere nationaliteit hebben en ook nog eens buiten NL en de VS willen trouwen hebben we extra visas nodig om het te legaliseren.
Ik zal jullie op de hoogte blijven houden! Cause I’m pretty sure there are others like me out there!