SPH naar Amerika?

Dag lezer,

Ik ben Michael, en ik heb een brandende vraag aan jullie.
Ik ben op moment van schrijven 27 jaar en dolverliefd op een Amerikaan, we zijn dus een same sex couple. Ik zou dolgraag willen kijken wat voor mogelijkheden wij als stel hebben, maar het lijkt mij stabieler om te doen terwijl we beiden werk en een thuis hebben.

Ik heb de opleiding SPH (HBO Bachelor) voltooid en ik heb 8 jaar werkervaring in verschillende velden binnen de psychiatrie en de verstandelijk gehandicaptenzorg. Ik vraag mij af of en vooral hoe ik aan een baan kom binnen New Jersey, en of ik dat op afstand kan doen.

Ik ben benieuwd!

Om te werken, moet je een werk- en verblijfsvergunning hebben (in de VS heet dat een ‘Green Card’). Het makkelijkste, maar meest riskante is de Green Card Lotery (kun je veel over lezen op het forum). Elk jaar worden er een aantal namen uit een grabbelbak getrokken. Voor sommigen mensen is het meteen raak, anderen wachten al jaren. Deelname is gratis!

Ook kun je een reguliere aanvraag voor een green card doen. Dit kan ook flink wat maanden in beslag nemen (en er zit een kostenplaatje aan vast), maar geeft meer zekerheid. Veel mensen met een lange-afstandsrelatie doen hier aanspraak op, nadat ze eerst zijn getrouwd. Geen idee of het same sex huwelijk al mogelijk is in NJ. Wellicht kun je wel geregistreerd partnerschap aanvragen en kun je daarmee ook de aanvraag doen. Anders in Nederland trouwen.

Meer info kun je lezen op de website van de Amerikaanse immigratiedienst.

Een andere optie is dat je een Green Card kan bemachtigen, doordat een Amerikaanse werkgever deze voor je aanvraagt. Je moet dus zeer bijzondere kwaliteiten bezitten dat een werkgever deze procedure voor je opstart (zeker als je er nog niet eerder hebt gewerkt).

Werk vinden is lastig in de VS, zeker vanaf de andere kant van de Oceaan. In Amerika zien ze je graag langskomen om je CV af te geven.

Succes ermee! :slight_smile:

(En wees gerust: de meeste homofoben zitten in het zuidelijke staten.)

Dank je Jurjen, voor je reactie.

Ik ben niet bang voor homofoben, die zijn er overal. En het is nou ook niet zo dat ik daar nou echt huiverig voor ben. Amerika is in wezen een vrij conservatief land en daar kan ik me ook wel in schikken. Aan de andere kant dank ik God op mijn blote knieen dat hij niet in South Carolina woont, of Texas.

Ik heb me aangemeld voor de Green Card lottery. Dus ik hoop maar dat het wat oplevert. Daarnaast ga ik mijn Amerikaanse CV versturen naar een aantal potentiele werkgevers in de buurt. Dit doe ik dan vlak voor een vakantie, zodat ik kan langskomen. Omdat ik erg goed ben in wat ik doe (Tja, 1 veer mag toch wel?), denk ik wel een kans te maken. En positieve discriminatie helpt ook een handje mee. The minority’s RULE!

Iemand anders nog tips?