Bezoek aan Palestina

Als je naar Israël gaat bezoek dan zeker ook Palestina. Ik ben zelf alleen naar Bethlehem geweest wegens te korte tijd maar ook de overige plaatsen zoals Ramallah, Hebron en Jericho raad ik aan. Schokkend om te zien dat dit bestaat naast de vele mooie plekken van Israël.
Officieel mag je met je huurauto Palestina niet in, je auto is daar niet verzekerd. Je kan je eventuele huurauto bij de checkpoint parkeren of net over de grens. Vroeger werden vele auto’s vernield doordat je een Israëlisch kentekenplaat hebt, tegenwoordig gebeurd dit bijna niet meer. Als je met een gids hebt afgesproken wordt de auto sowieso op een ‘veilige’ plek geparkeerd.

Bethlehem inrijden met een huurauto is een stuk ‘gemakkelijker’ en minder moeizaam dan lopend. Ik kon gewoon doorrijden nadat ik mijn paspoort had laten zien. Op de terugweg werd de auto wel gecontroleerd. Van andere reizigers heb ik gehoord dat indien je lopend door het checkpoint gaat dat je wordt toegeschreeuwd, soms lang moet wachten en meerdere malen kan worden gevraagd waarom je daar heen wilt.

Wees je er wel van bewust dat Bethlehem zelf goed staat aangegeven vanaf Jeruzalem maar je bij aankomst geen informatie ziet waar je precies naar ‘binnen’ kan of kan parkeren.

Ik raad aan om gebruik te maken van een Palestijnse gids, voor zowel de veiligheid als voor de informatie.
Ik heb contact opgenomen met Yousef, die mij ook weer door andere reizigers is aangeraden. Ik ben als jonge vrouw alleen met hem mee geweest en heb me niet onveilig of onprettig gevoeld.

Gegevens van Yousef Askrah zijn:
0598-916675**
**yousefmoti@yahoo.com

Alleen reizen in Palestina is ook geen probleem, gids hoeft dus niet. Maar ik kan me voorstellen dat je je door de beelden uit de media je veiliger voelt met gids. Maar nogmaals nergens voor nodig.
Ik heb er drie maanden met (mini)busjes het gebied rond gecrossed en mij alleen ongemakkelijk gevoeld bij de checkpoints(dat is altijd even door de zure appel bijten) Vanuit Jerusalem kan je gemakkelijk met de bus naar Betlehem en Jericho. Het checkpoint tussen Ramallah en Jerusalem is er vervelend heb ik gehoord(zelf het checkpoint vakkundig vermeden). Vanuit deze steden kan je verder reizen naar Hebron(de gevolgen van de Israelische bezetting samengevat in één stad) en Nablus ect.

Bijzonder dat je daar zo lang hebt rondgereisd. Denk dat het er ook aan ligt of je als man of als vrouw alleen reist

Zelf weet ik natuurlijk niet hoe is om als vrouw rond te reizen. Maar ik had daar veel Westerse vriendinnen die zonder noemens waardige problemen daar rond hebben gereist. Daarnaast denk ik dat er weinig tot geen verschil zit tussen een Palestijn in Nazareth(Israël) en Bethlehem(Palestina) om gaat met vrouwen. Buiten de steden is een klassiekere man vrouw rol verdeling maar zover ik weet telt deze niet voor Westerse vrouwen.

Nog wel aanvulling op mijn eigen post over veilighied ect. Informeer wel even bij je hostel of waar je verblijft over de plaatsten die je wilt bezoeken. Het kan zijn dat het er onrustig is voor bepaalde redenen. Dan kan je beter één of twee dagen later daar naar toe gaan. Maar laat je vooral niet afschrikken!!!

Laatste zeker een goede tip, situatie kan daar snel veranderen.

In september heb ik Palestina bezocht met de fiets en tent, het is een veilig gebied met vriendelijke mensen. Ik heb in de drie weken geen problemen ondervonden, Ik kan het iedereen aanraden de Palestijnen eens te bezoeken.

1 like

Beste Pama,
Bedankt voor uw bijdrage.
Het klinkt als een hele bijzondere reis! Ben benieuwd maar uw reisverslag, heeft u nog goede tips voor mensen met dezelfde plannen?
Mooie foto’s van tijdens de reis doen het ook altijd goed, hint hint :slight_smile:

Ter info een overzicht van de afgelegde weg in Palestina en Israel.
Vertrokken in Zaventem naar Tel Aviv en geland in luchthaven Ben Gurion.
Via de n44 en 395 tot Jeruzalem. 's morgens om 9 uur is het een 30 graden.
Van Jeruzalem naar Bethlehem dan richting Hebron, voor Hebron richting Sair-Asefar de piste over tot de dode zee. Noordwaarts naar Jericho van hier een zware klim naar Ramallah via Dayr, jarir. Van Ramallah, Al jalazum, Atara, Ajjul, Bayt Rima, Ariel, Askar,Tubas naar Jenin dit is het noordelijkste punt van mijn trip.Nu zuidwest richting Sabastiya, Bait Lid, Sanniriya, Qalqilya, Nablus en via de Jordaan vallei naar Jericho en tot het zuidelijkste punt Eilat aan de golf van Aqqaba. Terug noordelijk via de Egyptische grens naar Mitspe Ramon, Yerukham, Beer Scheva terug Palestina binnen via Al Dhahiriya, Yat naar Hebron, Bethlehem, Jeruzalem naar yaffa aan de middellandse zee. Dit is mijn eerste fietsreis met de tent, enkele keren heb ik overnacht bij Palestijnen thuis. Een 3 tal platte banden gehad en 1500 km gefietst, ook vele kilometers naast de fiets gestapt, het zijn soms zware beklimmingen in deze temperaturen(voor mij toch)