Alleen reizen door Israel

Ik ben een vrouw van 37 en droom al jaren van een reis naar Israel. Ik kan niemand in mijn omgeving zover krijgen om mee te gaan en groepsrondreizen heb ik jaren gedaan naar andere landen. Hoe leuk ook (af en toe:so:), niet echt iets voor mij.
Ik ben chronisch ziek en een hele groep kan daar natuurlijk geen rekening mee houden maar tis vervelend als je vastzit aan een programma terwijl je die dag liever in je bed (of dichtbij het hotel) zou willen blijven.

Ook vind ik de vaste reisprogramma’s vaak maar zo-zo van de reisorganisaties. De reizen zijn kort (meestal maar 8 dagen) en vaak zit er ook Eilat en Jordanië bij en daar heb ik geen zin in.

Daarom overweeg ik in m’n uppie naar Israel te gaan.
Dit is zo’n beetje wat ik wil zien:
Jerusalem - oude stad, klaagmuur, Yad Vashem, via Dolorosa etc.
Tel Aviv
Bethlehem
Galilea
Sefad (kabballah)
Nazareth
Uiteraard wil ik de ‘highlights’ zien, klaagmuur enz. maar ik ben niet zo van de opgravingen, al te lange wandelingen hou ik niet vol.
Ik overnacht het liefst in goede hotels maar dat hoeven geen dure 4 of 5 sterrenhotels te zijn. Als het maar schoon is. Een klein familiehotel is vaak veel leuker!
Ik wil zo’n 2 tot 2,5 week gaan. Ik woon in Spanje en zou dus wss direct vanuit Spanje naar Tel Aviv vliegen.
Iemand tips. Wat moet ik absoluut zien? Hoe kom ik het best van de ene in de andere plaats (bus? trein?).
Ook is het misschien wel fijn om af en toe in de stad met een gids te treffen die me het e.e.a. kan uitleggen en een stadswandeling met me kan doen, bijv. door de oude stad van Jerusalem. Als ik zelf moet gaan zoeken (met mijn oriëntatievermogen :thumbsdown::D) ben ik bang dat ik heel veel mis.

Ok ben dus een totaal onervaren Israelreizigster, dus kom maar op!

Ohja, ik zou graag in het najaar gaan. Oktober ofzo…

Bedankt!
Groetjes,
Alicantina

Hallo Alicantina,

Sorry dat ik nu pas reageer en jammer dat je van anderen nog geen tips hebt gekregen. Je vraag is natuurlijk ook wel heel erg ruim :wink:. Misschien heb je zelf ondertussen ook al het één en ander gevonden op internet.

In Israël reis je inderdaad met trein en bus. Er zijn spoorlijnen langs de hele kust van Nahariyya in het uiterste noorden tot Beer Sheva en Ashqelon in het zuiden. Ook is er een treinverbinding tussen Tel Aviv en Jeruzalem. In deze link kan je het hele overzicht vinden + de dienstregeling: http://www.israrail.org.il/english/
Maar ook per bus kan je heel goed reizen.

De highlights zal je in de steden wel makkelijk op de plattegronden kunnen vinden, en er staan ook bordjes overal. Onlangs is er een reisprogramma over Israël op tv geweest, te zien onder “uitzending gemist”: [URL=“http://www.uitzendinggemist.nl/index…5bd0bb7a369311.”]http://www.uitzendinggemist.nl/index…5bd0bb7a369311.
Als je van kunst houdt, dan zijn Sefat en Dimona leuke plaatsen om naartoe te gaan. Mooie musea in Tel Aviv: http://www.tamuseum.com/index.html
en in Jeruzalem: http://www.english.imjnet.org.il/HTMLs/Home.aspx

Massada, bij de Dode Zee, is ook de moeite waard. Prachtig uitzicht, en er gaat een kabelbaan omhoog dus je hoeft niet te lang te lopen. Elke donderdagochtend (vroeg) is er een Bedouinenmarkt in Beer Sheva, en de groentenmarkt daar vlakbij is ook leuk om te bezoeken.

Nou, ik hoop dat ik je een klein beetje op weg heb geholpen. Je hebt gelukkig nog tijd om een programma in elkaar te zetten. Laat je het even weten als je meer specifieke vragen hebt?

Veel plezier met de voorbereidingen verder!
Groetjes,
Judith

Dankjewel voor je reactie! Ik heb er veel vertrouwen in dat ik dus gemakkelijk met OV kan reizen door Israel. Ik ga maar eens een goede reisgids kopen om me in te lezen en dan eens kijken hoe het zit met vluchten hier vanuit Spanje (woon in Alicante sinds ruim een jaar) en dan boeken! Ohja nog wel één specifieke vraag; had begrepen dat het nogal lastig is Bethlehem in te komen en dat je dus pas een dag van tevoren hoort of het kan of niet, dit in verband met de veiligheidssituatie.
Iemand dáár ervaring mee?
De Dode Zee heb ik al gezien toen ik een aantal jaren geleden in Jordanië was en staat dus niet persé op mijn wenslijstje.

Nogmaals heel erg bedankt voor deze goede tips! ik ga gelijk op uitzendinggemist kijken. :wink:
Groetjes!

ehh weet je nog bij welk programma dat was? want de link doet het niet. dan zoek ik het even op…

http://www.rtl.nl/reizen/rtltravel/bestemmingen/azie/israel/jeruzalem.xml

Het komt van het programma RTL-travel. Hopelijk doet deze link het wel.

Ik zal je vraag over Betlehem doorsturen naar m’n zwager. Als ik iets hoor, laat ik het je weten.

Fijne dag verder!

Dankjewel weer!
fijne dag ook!

Groetjes.

hai allicantina, ben jij nog geweest? ik zit in soortgelijke situatie als jij, en ben benieuwd naar je ervaring!>>>

Aangezien ze aan heeft gegeven in het najaar en meerbepaald oktober te willen gaan, denk ik dat de reis nog op de planning staat.

oeps…niet goed genoeg gekeken. ik had niet gezien dat het bericht in december was geplaatst, alleen 2008…viel me op. waarschijnlijk nog niet geweest inderdaad!

Hai Alicantina,

Ik ben net terug van een reis van 5 maanden in het midden oosten. Ik heb t geweldig gehad, maar het is een intens land om te reizen. Alles is goed georganiseerd, meestal. Ik vond het nogal westers, tot op en zekere hoogte. De landen om israel hen zijn veel meer midden oosten achtig.
Ik hou veel van jeruzalem, een mooi en bijzondere stad. Als je een goede reisgids hebt kom je prima rond. De oude stad is niet heel groot, maar je kunt er dagen lang rondlopen…er is zoveel te zien. Ik zelf had de lonely planet…super handig…stadswandelingen; hotels van goedkoop, naar middel, naar duur. Veel informatie, handige kaartjes, en de geschiedenis van t land en steden. En ook over de westbank is wat te vinden.
Als je naar bethlehem gaat, in de westbank, ga vanaf damascus gate met de bus vanaf t arabische bustation. De handigste bus is bus 21, duurt 20 minuutjes en je hoeft er niet uit om een checkpoint door te gaan. Hij rijdt er gewoon doorheen. Vanaf waar de bust stopt neem nog een 10 minuten taxi die je vraagt je naar je nativity squre te brengen. bethlehem is klein maar leuk, dus een dagje is genoeg. Ik heb daar 2 maanden in de omgeving gewoond. Vriendelijke mensen en een fijne sfeer. Als je meer wilt zien in de westbank en geintereseert bent in het conflict zou dit interssant kunnen zijn; Breaking the Silence
Tel aviv is een must om te doen, om t te zien, ga vooral ook naar Jaffa(t oude arabische stadje waar tel aviv omheen is gebouwd) Ik zelf vind t een drukke en vooral een nieuwe stad, en zo anders dan jeruzalem. Interessant om t verschil te zien.
Zoals iemand anders al zei; t openbaar vervoer is prima te doen en gaat vaak. Houd wel rekening met shabbat. Van vrijdag rond 3 uur smiddags tot zaterdagzonsondergang ligt alles stil en zijn de taxi’s 2 keer zo duur.
Sefad(Tsfad) is een heel mooi bijzonder stadje waar t heerlijk rustig is en nu vooral koeler dan de rest van t land, met prachtige uitzichten op de bergen.
Eilat is niks aan, behalve de prachtige rode zee, waarvan ik erg genoten heb maar dan in sinai egypte. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt…maar je hebt daar aan de rode zee allerlei bedouine kampen waar je voor een prikkie uit kunt rusten, naar de vele muziek die gemaakt wordt kunt luisteren en kunt genieten van de rust en de prachtige uitzichten. Dit alles vind je ook in de lonely planet en andere reisgidsen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik wens je een hele goede reis.

Groetjes, Maaike

sta op t punt om weg te gaan maar ga het gauw helemaal doorlezen. heel erg bedankt voor deze uitgebreide informatie! hier heb ik heel veel aan!

groetjes!
Alicantina

Goede tips! vooral van Bethlehem. Ik wilde een taxi nemen en me dan bij de checkpoint laten afzetten en de stad zelf inlópen. leek me ook wel boeiend maar zo kan het natuurlijk ook ja. Had ook gelezen dat het beter is met een Arabische bus te gaan, veel veiliger ivm evt. beschietingen/aanslagen enz.!

Ik heb het boek Israel van Expert, een tweedehandsje maar ik merk dat het in veel opzichten niet meer aktueel is dus ik ga ook zéker de Lonely planet nog kopen!

Had jij trouwens geen enkel hotel/pension ofzo geboekt tevoren? ik wil eigenlijk alleen het hotel in Tel Aviv boeken om even bij te komen, met mijn gezondheid wil ik het gewoon rustig aan doen en daarna in Jerusalem in een youth hostel een eigen kamer te boeken, de rest doe ik wel op de bonnefooi.

Kan me voorstellen dat je de rest meer Oosters vond. Ik ben in Jordanië geweest en Marokko (natuurlijk niet Midden Oosten)lijkt me ook heel anders dan Israel. Zeker wat plaatsen als Tel Aviv betreft maar juist dat contrast in één land vind ik zo mooi.
Zo heb ik 4 maanden in Turkije gewoond en gereisd en ook dat is weer anders. Niet Arabisch, wel een Moslimland maar weer zoveel moderner dan bijv. Jordanië en Marokko.

Sjabbat moet ik idd onthouden. Tis gewoon een dagje omdraaien in het weekend en dié dag als rustdag zien. Ook wel lekker voor mezelf. :slapen:

Eilat zit ook niet in mijn wishlist. Ik heb de dode zee al gezien vanuit Jordanië en ook daar al in een bedoeïenenkamp geslapen in Wadi Rum.
Na gelezen te hebben wat jij schrijft over Tsfat, heb ik besloten dat ook toe te voegen!
Het is nog allemaal beetje een wanorde maar in grote lijnen weet ik nu wat ik wil zien! Helaas ga ik maar 15 dagen, meer zit er niet in maar ik verheug me er gigantisch op.
Heb net een treinrondreis geboekt voor Noorwegen voor april 2010 maar ik verheug me veel meer op Israel hahaha!

Dankjewel voor alle informatie ben er echt superblij mee!