Rondreis door Israël met auto

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om later dit jaar door Israel rond te reizen.
Is dit goed te doen met de auto? Waar kun je het beste een auto huren? Bij het vliegveld of zijn er in de steden ook autoverhuurbedrijven (hotels)?
Kun je ook zelf door de Westelijke Jordaanoever rijden (voor bijvoorbeeld Bethlehem, Hebron, Dode Zee)?

alvast bedankt,

Wij gaan in mei rondreizen per auto. Volgens mij is het dus goed te doen. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het is om door Westbank te rijden. Dat schijnt niet echt op te schieten door alle checkpoints. Het is echter wel mogelijk, maar reken wel op strenge controle. Zeker bij terugkomst.

Wij hebben onze auto via eautohuur geregeld. Die was het goedkoopste. Rechtstreeks bij hertz valt ook nog wel mee. Volledig verzekerd op stap via sunnycars was prijzig.

Misschien over twee maanden wat meer nieuws en echte ervaringen van mijn kant.

1 like

Ik ben benieuwd naar jullie ervarigen.
Ook wij gaan met de auto rondreizen door Israel.
Volgens de Lonely Planet is met de auto reizen door de Westbank wel te doen. De capitool raad het echter af.
Wij hebben bij Isropa een fly drive geboekt. Ik neem aan dat ze dit niet aanbieden als het rijden door de Westbank niet te doen is.
Hoor graag hoe jullie het ervaren hebben, ik ga namelijk pas in Augustus.

Wij zijn net vannacht weer teruggekomen van 7 dagen Israel. Rijden met een auto daar is goed te doen. Alles is redelijk duidelijk aangegeven. Wij hebben gewoon gereden met een wegenkaart en dus zonder GPS. Voordeel van GPS is wel dat je op lokatie wel sneller je bezienswaardigheid kunt vinden. Dat kan ook aan ons liggen. Rijden in de grote(re) steden is wel anders door het vele verkeer, maar niet echt heel erg chaotisch. Wel zijn in de steden de bezienswaardigheden lastig te vinden omdat er wel eens borden staan, maar dit volgens mij niet altijd gedaan is en er dus soms een aanwijzing mist.

Wij zijn van Nazareth naar Beit She’an gereden en van daar de 90 naar de Dode Zee. Je passeert een checkpoint, maar je wordt daar niet gecontrolleerd. Dit is dus volgens mij de West Bank of een onderdeel ervan. De grens wordt wel gecontrolleerd door Israel. Geen problemen gehad. Zorg wel dat je voldoende benzine hebt, want er zijn geen tankstations. Jericho staat aangegeven, maar vanaf de 90 kun je er niet heen. Je kunt zowiezo niet met je Israelische (huur)auto naar Jericho. En volgens mij geld dit voor meer steden. Bij de Dode Zee pak je de 1 naar Jeruzalem en vlak voor Jeruzalem heb je een checkpoint. Maar dat was geen probleem (reisen met 2 volw en 2 kinderen).

Zelfde geld weer voor richting de Dode Zee vanuit Jeruzalem. Je passeert twee checkpoints, Jeruzalem en vlak voor de Dode Zee. Wij konden zo doorrijden nadat ze even door het raampje hadden gekeken. Even raampje open doen bij passeren! Wij hebben met de auto zonder problemen midden door Tel Aviv, Haifa, Akko, Nazareth en Jeruzalem (incl oude stad) gereden.

JohnB, bedankt voor jouw nuttige ervaringen. Zo te lezen levert het reizen met de auto door Israel weinig problemen op.

Hallo,

Is je Nederlandse rijbewijs geldig in Israel? Ik ben van plan om daar ook wat te gaan rondreizen, maar dat is voor een paar dagen.

Ja, ik had geen internationaal rijbewijs nodig.

Uit eigen ervaring kan ik inmiddels zeggen dat autorijden in Israel geen probleem is. In Jeruzalem valt het overigens niet altijd mee, vanwege het drukke verkeer daar. Autorijden daar vereist wel stalen zenuwen omdat de weggebruikers daar zich ‘onbesuisd’ kunnen gedragen.
Buiten Jeruzalem valt de drukte erg mee en dat vergemakkelijkt het autorijden.

Bij het autoverhuurbedrijf heb ik geinformeerd of je ook in de Westelijke Jordaanoever kunt rijden. Het antwoord was dat dat wel kan, maar op ‘eigen risico’. Daar ben je dus niet verzekerd.

Ik heb er voor gekozen om met de huurauto niet op de Westelijke Jordaanoever te rijden. De huurauto heeft een Israelisch kenteken en Israeliers zijn niet populair daar. Op de Westelijke Jordaanoever heb ik gebruik gemaakt van een ‘prive chauffeur’ (een Palestijn), die uitstekend voor mij heeft gereden.

Overigens kun je op de Golan Hoogte wel gewoon veilig en goed rijden.

Ben je ook richting het zuiden geweest? Ik hoorde van verschillende mensen (in Israël) dat de weg naar Mitpe Ramon best gevaarlijk is (scherpe bochten, hardrijders). Ben daar zelf een beetje huiverig voor (niet zo’n held in de auto)

de meest zuidelijke plaats waar ik ben geweest is Arad en de Dode Zee. Ook daar heb je door het heuvelachtige landschap smalle wegen. De wegen over dit soort landschappen zijn over het algemeen goed. De wegen zijn ook niet zo druk, hetgeen het autorijden gemakkelijker maakt. Wel zullen hardrijders proberen je in te halen op de meest onmogelijke plaatsen (heuvel op vlak voor een bocht).
Maar angstige momenten heb ik nooit gehad.

Mijn advies is: maak je er niet te druk om, want het is best te doen.

Hoi,

Welk autoverhuurbedrijf raden jullie aan? Is het beter/goedkoper om er al een via internet te huren of bij aankomst in Israël (Airport)?

Lokaal aan de balie boeken is bijna altijd duurder is mijn ervaring. In ons geval was eautohuur behoorlijk goedkoper. Wij hadden een auto van de Avis en zijn prima geholpen met een prima auto.

Bedankt voor de tip! Komen er daar nog onvoorziene kosten bij die ze hier nog niet noemen?

Bijkomende kosten zijn iets van USD 26 voor de luchthaven als je daar de auto ophaalt. Wordt na inlevering afgerekend.

En ze proberen je vaak nog het eigen risico te laten afkopen, maar dat gaat al vaak via de organisatie waar je boekt (vaak wel optioneel).

Ik zit ook met een heleboel vragen.

-Dus als ik het goed begrepen heb, kan ik beter vanuit België een huurauto boeken omddat dit goedkoper is en je dan sowieso niet op eigen risico moet rijden?

-Ook wij willen volgende maand met de auto reizen door Israël. Van Tel Aviv naar het noorden via de kust naar Nazareth, Gallilea en dan terug naar beneden richting dode zee, Jeruzalem, Bethlehem, dode zee en zo weer terug naar Tel Aviv. Dit is een rout die goed te doen is?

-Kunnen jullie mij ook goede (Nederlandstalige) reisboeken over Israël aanraden? Ik werk nogal graag met een Trotter omdat die praktisch is. Hotels volgens budget, stadplattegronden,enz… Ik vind alleen maar mooie, saaie reisgidsen vol geschiedenis en achtergrond waar ik voor zulke reis niets mee ben. Ik zoek dus iets zoals de trotter.

-Wij zijn er nog niet uit of de hotel al vanuit België boeken of beter ter plaatse ergens binnen stappen. Met een trotter kan je dit makkelijk, maar aangezien ik zulk reisboek niet heb…

-Is er veel te zien in Tel Aviv, we willen daar enkele dagen beginnen en enkele dagen eindigen. Weliswaar ook om een beetje te zonnebaden.

Trotter heeft naar mijn weten geen Israël reisgids. Een hele goede vond ik die van de ANWB, Israël en de Palestijnse gebieden, veel info en mooie illustraties. Sja, om de geschiedenis en politieke situatie van het land kun je niet echt heen denk ik, als je er wil reizen.
Ook een goede reisgids vond ik die van Dominicus.

Een huurauto hebben wij van te voren vastgelegd, bij Hertz. Goed te doen.

De reisroute die je omschrijft is absoluut goed te doen. Mooie route langs de middellandse zee, vergeet zeker niet te stoppen bij Ceasarea.
Tel Aviv heeft de allure van een Westerse stad en er is veel te zien en te beleven. Uiteraard kun je hier heerlijk vakantie vieren, uitgaan, zonnebaden, wat er toch ook bij hoort.

Wij hebben vorig jaar twee keer een auto gehuurd, 1x in Haifa om een dagtochtje te doen, en 1x in Jeruzalem. We hebben dat terplekke geregeld en dat ging prima. We zijn een van de avis kantoren in Jeruzalem binnen gelopen en alles voor de volgende dag geregeld. Wij wilden de auto graag in Eilat inleveren, en ook dat was geen probleem.
De kosten weet ik niet meer precies, maar het was geen schokkend bedrag.
Het autorijden zelf in Israel was ook goed te doen.

Rondreizen in Israël met de auto is prima te doen en veilig. Er zijn goede wegen en de afstanden zijn niet groot. Buiten de steden zijn de wegen vrij rustig en moet je alleen alert zijn op wat pittiger rijgedrag van sommigen. Gewoon wat extra alertheid is voldoende, met name bij kruispunten.

Vanaf het vliegveld Ben Gourion kun je naar de verhuurbalie gaan (bijv. Budget of Avis) en als alles geregeld is kan je naar buiten waar een mini busje klaar staat om je naar de verhuurlocatie te brengen. Daar laat je je reserveringspapieren zien en moet je vaak even wachten. Samen met een medewerker loop je even de auto na, teken je de papieren en hoppa je ben vrij om te gaan. Rondom Tel Aviv is het vaak druk (file).

Relactive Reizen biedt zelfstandig rondreizen naar Israël aan die de vrijheid van een eigen auto/reistempo combineren met de leukste authentieke accommodaties en bezienswaardigheden.

Het ligt een beetje aan wat je wilt zien maar heel veel checkpoints hoef je niet tegen te komen.

Succes bij het plannen van je reis en bij hulp weet je me nu te vinden :slywink:

Aanvulling: ga eerst op Ben Gurion naar de balie van je keuze. Voorbeeld Budget Rent. Soms wordt je met een minibusje weggebracht naar een vestiging van Budget Rent aan de andere kant van de luchthaven. 7 minuutjes rijden. Dat is de inleverlocatie. Het kan ook gebeuren dat je op de luchthaven zelf bij de balie je papieren kunt krijgen en gelijk buiten je auto kun pakken. Deze keuze (van Budget Rent dus) is afhankelijk van de beschikbaarheid van de auto’s aan de arrival kant van het vliegveld en het feit of het shabbat is of niet.