Hallo allemaal,ik zou graag vlgd jaar na een bezoek aan medan en tobameer ook naar Bukitinggi gaan ,heeft er iemand ervaring of al eerder bezocht?
bedankt bij voorbaat.
charles
Hallo Charles, wij zijn 2012 in Bukittinggi geweest leuk stadje met mooie bezienswaardigheden, we hebben toen via Hotel Melati een trektocht gemaakt van 3 dagen met een gids (Eric) naar het Maninjaumeer, echt heel leuke belevenis.
De trip van Tobameer naar Bikittinggi is wel een pittige onderneming we zijn twee dagen onderweg geweest met de auto. Probeer dat vervoer bij een betrouwbaar adres te regelen wij zijn toen van de ene in de andere auto overgeladen als vee. Maar ook weer een ervaring op zich.
Wat ook de moeite waard was dat we tijdens de trektocht ook bij Ana’s Homestay aan Lake Minanjau verbleven, als je van plan bent daarheen te gaan laat me dat dan even weten ik heb nog een paar leuke houten denkspelletjes liggen voor de eigenaar, hij biedt deze aan om de avonduren door te brengen, super gezellig. Er staat info op internet over deze plek, is echt back to basic.
Als je naar Bukittinggi gaat vraag dan of de Rafflesia bloem in bloei staat! Dit is de grootste bloem ter wereld en super om te zien! Ze bloeien het hele jaar door, maar onverwachts. De bloem bloeit maar ongeveer een week, dus je moet wel wat geluk hebben. Je kunt een tour met gids boeken naar het natuurpark vanaf Bukittinggi, maar vraag van tevoren wel hoe groot de kans is dat je de bloem ziet en of er de dag ervoor iets in bloei stond.
Hebben wij toen gemist, we hoorden later pas dat die daar op dat moment bloeide, is kennelijk een bijzondere ervaring
Ow wat jammer Graatje!! Ik heb er destijds een stuk of 10 gezien. Enkele net in bloei, andere bijna verdord en helemaal zwart. Was echt super om te zien en vond ik wel het hoogtepunt van Bukitinggi. Ach, dan heb je een reden om ooit terug te gaan ![]()
Is toch weer een legitieme reden meer, sowieso is Sumatra’s natuurschoon al reden genoeg. Tobameer maakte op mij de minste indruk, de Orang Utans in Ketambe de meeste.
Bukittinggi en omgeving is zeker de moeite waard. Heb er een site over gemaakt http://www.westsumatra.org/ met veel toeristen en achtergrond informatie.
Hi Chris.
Erg mooie site,bedankt.
Als je Bukittinggi bezoekt vergeet dan niet te gaan eten in restaurant Turret aan de Jl. Ahmed Yani. Anita is jouw gastvrouw en zij maakt elk gerecht voor je klaar ook al staat het niet op de menukaart.
Het middelpunt van Bukittinggi is de Jam Gadang…
Turret is ook mijn stam kafee daar. Binnenkort hoop ik ook wat adressen te kunnen plaatsen van Engelse leraren war je kunt overnachten met de mogelijkheid om hier en daar Engelse les te geven op dorps scholen. Ook heel leuk
Ben bijna dagelijks aangesproken door lieden die mij uitnodigden om Engelse lessen te gaan geven. Doe het niet en zeker niet voor geld of andere privileges. Het is voor buitenlanders verboden om in Indonesië te werken zonder de benodigde vergunningen.
Meestal zijn het privé instellingen die op deze manier geld willen verdienen. Toen ik die personen afwimpelde werden ze erg onbeschoft…
Als vrijwilliger kan het wel. Maar we zijn nog bezig dat allemaal verder uit te werken.
Als vrijwilliger mag het alleen met een officiële uitnodiging van een Indonesische stichting. Met een toeristenvisum mag je geen vrijwilligerswerk doen.
(Dat is al soepeler dan een paar jaar geleden, toen had je een werkvisum nodig voor vrijwilligerswerk.)
Klopt en dat zijn we dus aan het organiseren. Heb contacten met scholen en gemeentes daarover.
Steun van de lokale bevolking, met name kepala desa en kepala dinas is essentieel om het project te laten slagen.
Hoi Charles,
Bukittinggi is absoluut de moeite waard, maar West Sumatra heeft nog veel meer te bieden.
Vlakbij Bukittinggi ligt de prachtige Harau vallei, daar kunt u in alle rust genieten van de typische Indonesische omgeving.
U kunt wandelen door de sawa’s (rijstvelden) zelf rijst planten, zwemmen onder een van de vele watervallen. Dus, een echte aanrader!
Vanaf het Toba meer, is het een hele tour om in West Sumatra te komen. Wij hebben Sumatra verkent met een lokale gids. Deze hadden wij ontmoet in Medan en heeft ons naar alle mooie plekken in Sumatra gebracht nadat we vtv even besproken hadden wat wij allemaal wilden zien en doen.
Het ideale van deze reis was dat we de gehele reis zelf konden bepalen en tevens de meest Toeristische punten konden ontlopen. Hoewel het Toba meer ook behoorlijk toeristisch is, was het absoluut de moeite waard.
Wilt u meer weten over deze gids, kijk dan even op http://yacubinsumatra.nl voor meer informatie. U kunt Yacub gewoon in het Nederlands contacteren ook!