Wereldwijzer Sumatra Tips

Wat is jouw ultieme Sumatra tip? Plaats 'm hieronder!

Wie heeft ervaring met rondreizen van Ravelino Tour&Travel in Medan. Zij organiseren een aantal rondreizen door Noord Sumatra en zouden onder Dutch/Indonesian management staan. Gaarne uw ervaringen.
petbar

Hallo Petbar

Wij hebben in Sumatra alles zelf georganiseerd en het is ons uitstekend bevallen. Als je meer info wil, kun je mailen naar [EMAIL=“verkoopkunde@gmail.com”]verkoopkunde@gmail.com.
Groetjes
Anne

Een heleboel reis informatie over West Sumatra en de Minang Kabau kun je vinden op http://www.westsumatratours.org/ Ook email adressen van lokale gidsen die je alles kunnen vertellen over reizen naar Siberut, trekkings, cultuur e.d.

http://www.westsumatratours.org/west/images/batusankar.jpg

verslag van mijn reis door Sumatra: IkReis - Rondreis Sumatra: de leukste backpackroute door Noord-Sumatra

Veel informatie vind je HIER…:chin:

Ik vond Bukit Lawang en Lake Toba heel tof en er was een zeer relaxte sfeer. De orang utans in Bukit Lawang zien was geniaal. Ik had een 2daagse trek door de jungle gedaan, maar volgende keer wil ik meer dagen gaan.
Ik wilde ook naar Pulau Weh gaan eilandje helemaal in het noorden van Sumatra, om te duiken. Helaas had ik een ooronsteking die periode dus dat ging niet door.

Hoi SannedeGrr,

ik ga ook naar Sumatra en heb enkel een vlucht geboekt, wil graag naar de ourang oetans, jij geeft aan dat je een langere tijd daar had willen blijven. Nu is mijn vraag…ik kom in de ochtend vroeg aan in Medan, kan ik daar zelf de trip regelen naar Bukit Lawang of beter om dat vooraf thuis via bouwstenen te boeken? Heb jij hier tips voor?

gr Sabine

Gewoon vanuit het vliegveld naar het busstation. Er rijden tot halverwege de middag bussen en bemo’s naarBukit Lawang (ieder uur/als ze vol zijn).

In Bukit Lawang kun je een trekking boeken voor de volgende dag.

Ik zou niks in NL regelen. Je bent dan meer geld kwijt, en minder geld komt terecht bij de Indonesiers.

1 like

Met Jenny eens!

Wat de meeste mensen overslaan, maar waar wij een leuke tijd hebben gehad:
Berastagi.

Je kunt daar een hike de berg opmaken (3 a 4 uur door bos). Wel een lokale gids meenemen, want er zijn aardig wat mensen verdwaald, het paadje is soms weg. Eenmaal bovenop de berg picknick je met uitzicht op de dampende krater, waar je later door heen kunt lopen.
Weer naar beneden wandelen en daar met de locals in een hotspring. Koud drankje erbij… leuk!

O ja, hou je niet van wandelen, dan kun je ook met de auto een heel eind omhoog komen en hoef je alleen maar het laatste stuk te wandelen. Maarrrr… de voldoening om de top te bereiken is natuurlijk minder! :wink:

Contact met de mensen van ons guesthouse was ook heel leuk. Het is hier trouwens wat koeler, omdat het hoger ligt.

Verslag van mijn eerdere reis door Sumatra en wat je hier allemaal kunt beleven. Je kunt per plaats een blog vinden.

Een tip: veel reizigers die na afloop spreek, geven aan Sumatra een van de leukste eilanden te vinden. Door de ruige natuur en de mensen zijn ontzettend vriendelijk.

      • Updated - - -

Paulien, ik neem aan dat je de vulkaan Sibayak bedoeld? Deze heb ik ook een x beklommen en was echt een geweldige ervaring.
Ik vond het trouwens niet echt zwaar…Sumatra is mijn favoriete eiland en ben er inmiddels 8x geweest.
Het is veel onherbergzamer dan Java, veel dunner bevolkt, er zijn uitgestrekte regenwouden, het grootste kratermeer van de wereld (Toba meer met Samosir eiland ) Orang-oetans en niet te vergeten Bukittinggi en omgeving met het Karbouwengat, Maninjau meer,Harau vallei en Bukittinggi zelf, het centrum van de Minangkabau,een volk wat oorspronkelijk een matriarchale samenleving heeft. Het mekka voor de surfers ligt voor de kust van Sumatra ter hoogte van Sibolga ,het eiland Nias ,een eiland met prachtige stranden, een zeer relaxte sfeer en een unieke cultuur die je nergens anders in Indonesië vind. Ik ben er destijds vanuit Medan naar toe gevlogen en met een hoovercraft van het eiland naar Sibolga.

De hele site en meer is verhuisd naar http://www.westsumatra.org/ binnenkort komen er ook adressen van homestays bij en mogelijkheden om als vrijwilliger Engelse les te geven op verschillende scholen.