Een tijd geleden ben ik 7 dagen naar Istanbul geweest.
Wat me het meeste bijstaat van deze stad is.
-De boottocht over de Bosporus. Heerlijk om onderweg even uit te stappen en vervolgens de stadsdeel te verkennen en een uurtje later weer op de boot stappen om weer verder te varen, verkoelend ook in de zomer.
-Topkapi paleis. Leuk om te bezichtigen en wat van deze cultuur te ontdekken.
-Winkelstraat omgeving Taksim Square met moderne winkels en tram.
-Wandeling door de stadsdelen Besiktas en Atakoy. Lekker op een terrasje (die je niet zoveel hebt in Istanbul) aan de Bosporus.
7 dagen vond ik wel iets te lang, maar heb wel lekker veel foto’s kunnen maken.
Hoi,
Ben 4 weken geleden voor 4 dagen in Istanbul geweest. Vond het echt een super mooie geweldige stad. Wij zaten in de wijk Sirkici(zonder puntjes hihi) en vlakbij de blauwe moskee en Aya Sophia. Echt prachtig daar. Ook de grote bazar bezocht…die is dus echt megagroot en zooooooo leuk. 4 dagen waren veel te kort om alles te zien en daarom gaan we ook zeker nog eens terug. Oh ja, 's avonds zijn we idd ook in Taksim en Beyoglu geweest. Ook heel leuk. Goeie clubs daar!
Je had nog de Galata Toren kunnen beklimmen vanwaar je een
prachtig uitzicht hebt over de stad en over de Bosporus.
Er is ook een restaurant boven waar je goed kunt eten met een prachtig
uitzicht over de verlichte stad. En aan de voet van de toren een gezellig
theehuis.
Heb je in de buurt van het Taksim plein de Cicek Passage gezien, prachtig
oude passage vol met eethuisjes en restaurants. Wij hadden 6 of 7
verschillende mezes (kleine hapjes of voorgerechtjes) besteld, heerlijk
maar wel veel en konden dus gelijk aan het nagerecht beginnen.
Een bezoek aan de Hammam , niet een moderne luxe waar ze de toeristen
naar verwijzen, maar een echte, beetje ouderwetse. Lekker, leuk en
ontspannend.
De Bassilica Cistern is een oude (532) ondergrondse wateropslag van de
stad. Kunstzinnig verlicht. Heel aparte sfeer, met mooie klassieke muziek
op de achtergrond.
Wij waren er maar 5 dagen, maar een week hadden we makkelijk volgehouden. Een kort verslag kun je lezen op www.wiki.snaaijer.nl
Ik ben er in februari ook een week geweest en voor mij was het veel te kort. Ik vond Istanbul echt geweldig!
Alle beroemde bezienswaardigheden heb ik gezien en ook heel veel verschillende wijken, zoals jij er ook al een aantal beschreef. En we zijn ook naar het stadion van Fenerbahçe geweest in Kadiköy, AZ speelde namelijk die avond tegen Fenerbahçe. Die bootovertocht van Karaköy naar Kadiköy vond ik al super, heerlijk tussen de Turkse bevolking.
De boottocht over de Bosphorus heb ik ook gedaan.
Aya Sophia, Topkapi Paleis, Dolmabahçe Paleis, de Blauwe moskee, Yerebetan Sarayi en zelfs het archeologisch museum heb ik ook gezien.
Ik vond het een geweldige stad, maar soms aardig aan de prijs!
Iets wat weinigen doen, maar absoluut de moeite is, is het archeologisch museum net naast het Topkapi. Ik heb er de schitterendste sarcofagen gezien ooit. Werkelijk uniek!
Kizkulesi in Uskudar is ook een aanrader! Zal proberen binnekort foto’s te plaatsen. Minia Türk is een soort Madurodam, maar dan wat kleiner, vond het persoonlijk een beetje tegenvallen, maar mischien vinden andere het wel leuk.
Volgens de legende zou de toren gebouwd zijn door een Osmaanse sultan, die zijn dochter erin liet opsluiten. Er was namelijk voorspeld dat de dochter zou sterven op haar 18e verjaardag, en de sultan dacht dat ze in de toren veilig zou zijn. Helaas overleed de prinses zoals voorspeld op haar 18e verjaardag, door toedoen van een slangenbeet. De slang had zich verstopt in een mand fruit die de sultan zijn dochter liet brengen op haar verjaardag.
The older name Leander’s Tower comes from another story about a maiden: the ancient Greek myth of Hero and Leander. Hero was a priestess of Aphrodite who lived in a tower at Sestos, at the edge of the Hellespont (Dardanelles). Leander (Leandros), a young man from Abydos on the other side of the strait, fell in love with her and would swim every night across the Hellespont to be with her. Hero would light a lamp every night at the top of her tower to guide his way.
Succumbing to Leander’s soft words, and to his argument that Aphrodite, as goddess of love, would scorn the worship of a virgin, Hero allowed him to make love to her. This routine lasted through the warm summer. But one stormy winter night, the waves tossed Leander in the sea and the breezes blew out Hero’s light, and Leander lost his way, and was drowned. Hero threw herself from the tower in grief and died as well. The name Maiden’s Tower might also have its origins in this ancient story.
Dit zijn officieee lezingen mijn vriend vertelde mij dit verhaal:
Vroeger was er een man verliefd op de dochter van een machtige man in Constantinopels (nu İstanbul) aangezien hij niet wilde dat de romance tussen zijn dochter en de man door zou gaan besloot hij tot een gemene list! Hij vertelde de man dat zijn dochter op een onbereikbare plek was, indien de man zijn dochter zou vinden zou hij een huwelijk toestaan. Daarom heeft hij Kız Kulesi laten bouwen (dat toen verder van de zee lag dan nu het geval is!) in de veronderstelling dat de man zijn dochter nooit zou bereiken. Wat hem uiteindelijk natuurlijk toch gelukt is!
Naar verluid schijnt het sprookje rapunzel hierop gebaseerd zijn…
Bijgevoegd vind je een foto…
Oja je kunt tegenwoordig ook per helicopter Istanbul vanuit de lucht bekijken, meer info volgt! (zodra ik weer ben geweest, wil dit namelijk gaan doen) Zijn er al mensen die dit hebben gedaan??
Wij zijn er 2 jaar terug ook geweest maar dan met Oud en Nieuw. Wij vonden 7 dagen veel te kort!!! Kijk maar eens op onze site www.bjusterbaarlik.nl hoe wij het hebben ervaren. Woorden schieten te kort. Op de site wordt ons reisverhaal dan ook aangevuld door vele honderden foto’s en een grote lijst met tips. (ongeveer 20 A-4’tjes)
Domabahce paleis vond ik erorm indrukwekkend en zeker en vast ook de verschillende moskeeën in de stad (blauwe moskee, hagia sofia, … allemaal even mooi !!!). Topkapi paleis vond ik een beetje tegenvallen toen ik er was (5 tal jaar geleden waren toen allerlei gedeeltes niet open).`
De basilica Cisterne is inderdaad ook enorm knap zeker met de klassieke muziek en de belichting…
Helicopter tocht was er niet op de dag dat wij het wilde gaan doen :crybaby:
Volgende keer even wat beter informeren van te voren :disgust:
Meer info: http://www.viamigo.com/tour/1096/istanbul-helicopter-tours
Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat!
De eilanden van Istanbul zijn ook zeker een aanrader, vanaf verschillende plaatsten kun je er naar toe, wij zijn vanuit Kadiköy gegaan. Naar het grootste eiland en daar een tocht gemaakt in een koets, geweldig!!! :slywink:
Wat is de beste wijk om te verblijven als je 's avonds lekker uit eten wil, en daarna gezellig het terras op wil of een kroegje in wil duiken zonder al te ver terug te lopen naar het hotel?
Sultanahmet of Taksim? Taksim is in de Aziatische kant, maar maakt dat eigenlijk veel uit??