Wij hebben al een pak landen gedaan in Azie afgereisd waarbij we gewoon zelf een route uitstippelen maar hebben geen enkele ervaring met Zuid-Amerika.
Ik weet niet hoeveel moeite je moet doen in Bolivie maar eigenlijk wil ik me deze keer gewoon niet teveel aantrekken of ik wel alles zie die de moeite is.
Het maandenlang uitpluizen,opzoeken en voorbereiden heb ik ook wat gehad.
Het aanbod aan toers/ rondreizen al dan niet in groep valt wel enorm tegen wat betreft de prijs, die zijn gigantisch duur of kost transport en overnachting gewoon zo veel aan die kant van de aardbol.
Met deze zoek ik dus een betaalbare toer/rondreis die vooral Bolivia en eventueel een buurland aandoet.
Ik steun dan ook liever de locals en een toer bij hen direct kunnen boeken zou heel goed zijn.
Periode: mei-juni is de beste tijd om in deze regionen te reizen als ik niet mis ben…?
Tijd: 3 weken (vluchten inbegrepen)
taal: nederlands, engels, beetje spaans en frans
Stijl:
Ik ben vorig jaar in Bolivia geweest, en ik heb niks betaald voor m’n voa (aan de grens met Peru).
Qua reisorganisaties kan ik je helaas niet helpen, ik heb ‘alles’ zelf gedaan. Dat gaat in Bolivia eigenlijk net zo makkelijk als in Azië: veel kan met het OV, en daarnaast kun je (bij je hotel) tourtjes boeken naar bv Salar Uyuni, de mijnen bij Potosi, de jungle enz.
Dat visum van 135$ is enkel voor mensen uit de VS normaal gezien.
Verder kan ik echter ook niet helpen, heb er ook alles zelf gedaan. Overnachten en transport is overigens supercheap in Bolivië (er naartoe vliegen wel duur), dus waar ze die bedragen halen, geen idee. Ik kwam met het geld dat ze vragen voor een rondreis van 3 weken zelfs toe voor 4,5 week + enkele dagen NY, lol.
Als ik je verhaal zo leest zou ik je juist aanraden om zelfstandig te reizen, en vervoer/verblijf/tripjes ter plaatse te regelen. Dat is veruit het goedkoopste en prima te doen, zeker als je veel gereisd hebt en zelfs nog een beetje Spaans spreekt. Het enige wat je van tevoren moet regelen is je vliegticket en wellicht verblijf voor de eerste nacht na aankomst in La Paz (of Lima als je via Peru vliegt en pas de volgende dag naar La Paz kunt). De rest komt daar wel.
De meest voor de hand liggende route is, even globaal: La Paz- Uyuni, (wellicht Tupiza), Potosi, Sucre (evt. Santa Cruz en Cochabamba), La Paz. Waarbij je vanuit La Paz ook naar de Amazone (Rurrenabaque) kunt en het Titicacameer (Copacabana).
Het meest ideaal is, denk ik, heen op Santa Cruz vliegen en terug vanaf La Paz. Dan ga je via Sucre redelijk geleidelijk omhoog de Andes in.
Paspoort moet bij vertrek min. 6 maanden geldig zijn. Visumstempel is inderdaad gratis en krijg bij aankomst. Mei/juni is een goede tijd, want het is droog en net voor het hoogseizoen, op hoogte wel koud, vooral de nachten. Ik zou zelf eerder voor half maart of april kiezen: regentijd voorbij, alles mooi groen en nog niet zo koud.
Kunnen maar in september gaan waarschijnlijk, door veranderingen op het werk van mijn vrouw.
Wat is een goede prijs voor een vliegticket in die periode?
Vanaf Brussel - La Paz of Santa Cruz.
Denk dat ik best in de eerste week van januari in ticketje boek.
Het is inderdaad heel goed te doen om zelfstandig te reizen door Bolivia, mits je een beetje Spaans spreekt. Dit heb ik zelf destijds ook zo gedaan en is mij prima bevallen. Wel ondertussen ook erg goede ervaringen opgedaan met El Mundo Verde travel, een reisbureau opgezet door een Nederlander en zijn Boliviaanse vrouw (Inspired to Explore - El Mundo Verde Travel Bolivia). Aanrader!
Ik heb er zelf in mijn eentje gereisd en heb me altijd veilig gevoeld. Je hoort weleens gekke verhalen, maar als je rekening houdt met de logische voorzorgsmaatregelen (bijv. niet met dure spullen zwaaien) en goed luistert naar de lokale bevolking en andere reizigers, is het prima te doen!
Tickets zijn redelijk prijzig, ik ben zelf een paar keer op en neer gevlogen tussen Nederland en Bolivia en was altijd minstens 900 euro kwijt.
Het hangt er natuurlijk vanaf waar je heen wilt, maar ik vind La Paz, Potosi, Copacabana en Uyuni prima te doen zonder Spaans te streken. Maar uiteraard kan je meer uit een reis halen als je de lokale taal wél spreekt.
Hopla
Goeie vlucht gevonden als je rekening houdt met het aanbod, prijs, vluchtduur, overstappen.
Gisteren was het aan 864euro maar deze gekocht aan 911euro.
Ik heb ze maar gekocht want ik vreesde dat ze nog duurder gingen komen of uitgeput.