Keus tussen Bolivia en Chile

Wij komen er niet helemaal uit welke land we willen bezoeken.
De beste reistijd maakt ons niet(Chile’s beste reistijd in onze maanden feb/mrt ligt-Bolivia beter te bereizen in juli/augustus)
Wel zijn we redelijk snel wagenziek. Dus misschien is Bolivia te hoog?
Ook zouden we graag zelf rijden.
We hebben zo’n 5 weken te spenderen.
Wat raden jullie ons aan welke land te bezoeken?
Qua kosten, cultuur, natuur, veiligheid.
Chile lijkt meer afwisseling te hebben maar ook moderner?
Vliegen op La Paz is duur.>>>
We hebben al veel gelezen en gekeken, maar zouden het reuze op prijs stellen waar jullie voorkeur naar uitgaan en waarom.
Hartelijk dank voor jullie info en hulp.

Ik zou absoluut voor Bolivia gaan! Wij hebben beide landen gedaan en Chili is ontegensprekelijk ook prachtig en zeker de moeite, maar als ik tussen beide zou moeten kiezen is het Bolivia.
Ten eerste is het een veel authentiekere cultuur dan in Chili, waar alles inderdaad redelijk westers is. Bovendien is het véél goedkoper, wat natuurlijk ook heel leuk is. In Bolivia heb je ook een heel grote afwisseling, denk maar aan de zoutvlaktes, woestijn, jungle, andes, koloniale steden… allemaal prachtig!
Ook qua veiligheid is Bolivia ok, ik heb me er nooit echt onveilig gevoeld, behalve in La Paz 's nachts in bepaalde delen van de stad, maar dat heb je in elke grootstad (zeker in Zuid-Amerika).

Wat ik wel een belangrijk aandachtspunt vind is dat jullie zelf willen rijden, dat zou ik niet per se aanraden in Bolivia, de afstanden zijn best groot (evenals de hoogteverschillen) en het verkeer in steden is er soms nogal hectisch. Het busvervoer is echt wel heel goedkoop (en niet altijd even comfi, moet ook gezegd worden), ik zou persoonlijk ook het risicio niet willen nemen om daar zelf met de auto te rijden, maar dat is mijn mening natuurlijk. Dan denk ik dat het wel gemakkelijker is om in Chili met de auto te rijden, al zijn de afstanden daar nog veel groter, maar de staat van de wegen wel beter…

Maar los van het eigen vervoer zeg ik: ga voor Bolivia!

Mee eens,

Bolivia heeft meer moois in een redelijk klein gebied. In Chili moet je nogal wat kilometers maken. Maar inderdaad zou ook ik niet graag zelf rijden in Bolivia.
In Chili is het in ieder geval makkelijker reizen en beter geregeld.
Ook zijn er in Chili voldoende campings, in Bolivia heb ik er geen één gezien.
Dus als jullie persé zelf willen rijden dan raad ik chili aan. Ik weet niet wat jullie verwachten qua luxe? Bolivia is een stuk primitiever en dus vaak smeriger dan Chili alhoewel er ook prima slaapgelegenheden te vinden zijn in Bolivia, maar de standaard is lager.

5 weken is prima voor bolivia, wij hadden destijds 4 weken een auto en hebben grofweg de ronde la paz-coroico-san borja-trinidad-santa cruz-cochabamba-sucre-potosi-uyuni-oruro-patacayama-copacabana-la paz gedaan.
bolivia is zoals eerder al gezegd compacter om te bereizen.
wij hebben met de auto geen problemen gehad, zorg wel voor een 4x4 want de wegen zijn vaak niet best.
je zou ook in santa cruz kunnen beginnen om niet meteen op 4000m. te hoeven starten om aan de hoogte te wennen.
chili is zeker ook de moeite waard en daar kun je in 5 weken ook heel wat doen maar dat ligt er over enkele jaren ook nog, net zoals bolivia trouwens dus waarom nu niet kiezen voor het ene land en later voor het andere.
succes

Hartelijk dank voor jullie duidelijke antwoord.
De keuze staat denk ik nu wel vast en gaan we voor het mooie Bolivia.

Nu alleen nog de keuze wel/niet auto.
Daarover zijn de meningen dus verdeeld.

Dat is natuurlijk een heel goed idee om in Santa Cruz te beginnen om zo aan de hoogte te wennen. Dank je.

Waarom wel/geen auto huren?
Als het aan de veiligheid ligt qua beroving, corrupte politie etc. dan zullen we het zeker niet riskeren!
Slechte wegen met 4x4 hebben we een klein beetje ervaring mee in Oman en Madagaskar, dus…misschien wel te proberen??
Sscheelt het niet veel in prijs huurauto/locale bus?
Kun je dan ook wel off-the-beaten track plekken bezoeken met openbaar vervoer.
Luxe - haha dat woord kennen we bijna niet op onze reizen (Ethiopië als ergste voorbeeld ;-P)

Wederom hartstikke bedankt voor jullie advies.

met een huurauto ben je een stuk mobieler en vrijer maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook al wel.
ik heb onderweg geen noemenswaardige onveilige situaties meegemaakt alleen een wegblokkade vanwege een staking die we probeerde te omzeilen zag er wat dreigend uit maar ging toch goed.
zorg er met het plannen voor dat je onderlinge afstanden niet te groot maakt want op een kaart lijkt het maar een stukje maar in werkelijkheid ben je zo een dag onderweg.
de wegen zijn vaak erg stoffig (klapzand) hebben gaten en ontelbare bochten waarbij je gemiddelde snelheid amper boven 50 km.p/u komt.
wij wilden van coroico naar trinidad maar moesten i.v.m. invallende duisternis een tussenstop maken in san borja om een voorbeeld te noemen.
ook hebben we ik geloof een keer of 2 zowat 8 uur gereden om op bestemmig te komen wat eigenlijk te lang is.
zo kun je ongeveer ook nagaan hoelang er een bus over zal doen.
wij huurden een suzuki grand vitara 4x4 voor €1500,- inclusief alles voor 21 dagen in la paz.
overal waar we zijn geweest in zuid amerika hebben we een auto gehuurden omdat we ook op plaatsen willen komen waar je met openbaar vervoer niet kunt komen en als je met bevolking in contact wilt komen kun je altijd overwegen om een lifter mee te nemen (mits betrouwbaar type).
vlakbij san borja hebben wij een keer 3 mannen opgepikt langs de weg bij een suikerrietveld en toen ze in san borja uitstapte zagen we pas de grote kapmessen die ze bij hadden, maar ze stonden er wel op dat ik bier mee moest gaan drinken in een ranzige kroeg als dank voor de lift.