Graag wat advies over een rondreis in Bolivia. Ik zal in augustus ongeveer 3 weken de tijd hebben om Bolivia te zien waarbij de highlights op het programma staan. Ik wilde een aantal binnenlandse vluchten boeken om ellendig lange busritten te vermijden. Heeft er iemand ervaring met Aerosur? En heb je een visum nodig om Bolivia in te komen? Nog tips voor hostels en touroperators in La Paz/Uyuni/Sucre/Potosi/Santa Cruz?
Alvast bedankt!
Groetjes Karin
P.S. Mijn travelbuddy zal na de reis in Peru afhaken, dus als er nog mensen eenzelfde reisplan hebben hoor ik het graag!
Ik heb wat algemene opmerkingen/tips waar je wellicht iets aan hebt. Ik ben enkele jaren geleden in Bolivia geweest en mij viel op dat dit land redelijk ‘‘onvoorspelbaar’’ is, wat ook wel weer zijn charme heeft. Zo moesten wij destijds een binnenlandse vlucht hebben omdat op centrale punten in het land roadblocks waren. Daarnaast namen wij een vlucht van La Paz naar Rurrenabaque (om de gevaarlijke en beruchte Yungasweg te voorkomen), maar ons vliegtuig bleek bij vertrek kapot (ik meen me te herinneren van Aerosur, maar weet dit niet meer zeker) en na uren wachten bleek een bijzonder gaar militair vliegtuig ingezet te worden. Om maar aan te geven: veel kan niet zomaar precies gepland worden, althans, wees voorbereid op wat tegenslag in deze zin.
Overigens raad ik je aan om ter plekke alles te boeken (met de LP in de hand); dit geldt zowel voor tours als hostels. Er is aanbod in overvloed en meestal is het aanbod steeds nagenoeg hetzelfde. Vooraf boeken of al precies willen weten waar je wat met welke maatschappij zou willen doen is niet nodig; Bolivianen zijn bovendien erg flexibel in die zin dat vaak ter plekke van alles direct te regelen valt.
Mijn hoogtepunten in Brazilie waren Rurrenabaque, Salar de Uyuni en Samaipata.
p.s. ter info: ik vond al mijn binnenlandse vluchten in Bolivia brak, maar ik begrijp van lokale Nederlanders dat er nog nooit een vliegtuigongeluk in Bolivia heeft plaatsgevonden…
Aerosur biedt inderdaad vaak goedkope tarieven aan, bijv tussen cochabamba en la paz een enkele reis voor +/- 25e! (half jaartje geleden)
Je hebt verder geen visum nodig om erin te komen, je mag oficieel 180dagen per jaar in Bolivia blijven.
Voor tour operators, ach je kan inderdaad met de LP in je hand rondlopen…
En zoals al gemeld is zijn er vaak wegblokkades, vaak wordt toeristen dan aangeraden of aangesmeert om met het vliegtuig te gaan. Maar je kan ook gewoon met de bus gaan, in het ergste geval zal je bij de blokkade moeten uitstappen en aan de andere kant verder rijden met een andere bus(maatsschappij). Maar vaak mogen de bussen er langzaam langs of rijden ze gewoon om. Als je tijd wilt besparen dan zijn binnenlandse vluchten inderdaad een goede oplossing.
Hostels in sucre… hmm ik verbleef altijd in … geen idee meer… zit aan calle colon hehe.
In santa cruz nam ik vaak een 3 sterren hotel met airco (hou zelf niet zo van de drukkende warmte in de stad zelf). La Paz… er is een erg mooi hostel aero???b… aan calle viluyo en plaza gaston velasco aan het einde van calle illampu, tegenover winebar bluenote (aanrader, bar!). Je kan natuurlijk ook in een wildrover, loki, irish brewery of ander hostel verblijven, ligt helemaal aan je reisstijl.
Ik ben net terug uit Bolivia en Peru, het was fantastisch! In Bolivia heb ik het volgende rondje gedaan:
La Paz (wennen aan de hoogte!) - Sucre (dat stuk heb ik gevlogen met Aerosur, verliep prima en kostte 58 euro). Wij verbleven in hostel Pachamama, en dat beviel prima. 45 bolivianos p.p. voor een 2 persoonskamer. Vanuit Sucre met de bus naar Potosi (ik geloof een uur of 3/4). Vanuit Potosi met een avondbus naar Uyuni (7 uur). Uyuni - La Paz met een nachtbus. De wegen in Bolivia zijn niet verhard, dus je zit wel te schudden. De nachtbus was te doen, boek dan wel een goede en wat duurdere. Wij hadden Todo Turismo (230 bolivianos = 23 euro). Deze heeft luxe stoelen, diner en ontbijt, kussentje, dekentje. De nachtbussen zijn nl KOUD! Voor Santa Cruz had ik geen tijd. Wij hebben geen roadblocks gehad, wel erover gehoord.
In Uyuni is het heel makkelijk om je tour over de zout- en hoogvlaktes te boeken. Wij hebben ;s morgens wat rondgevraagd, om 9.30 geboekt en om 10.30 vertrokken! De tour is erg leuk en mooi. Wij hadden geheel onverwacht een dik pak sneeuw (wat ook wel weer problemen opleverde omdat het daar normaal gesproken niet hoorde te sneeuwen in die tijd), maar ook erg veel lol en prachtige plaatjes. En kleed je dus goed. Uyuni zelf is erg weinig aan. Wij kwamen rond een uur of vijf terug van de tour en hebben meteen de nachtbus genomen, was een strakke maar prima planning.
Gaan jullie ook Deathroad mountainbiken bij La Paz? Ik kan je B-Side aanraden als operator, ze zitten op Calle Linnares als ik het goed heb. We hadden een groepje van 5 met 2 gidsen, en goede bescherming aan. Dat was niet bij iedereen zo, met andere operators. De tocht is heel gaaf! En een tikkeltje scary.
Bolivia is echt heel erg goedkoop (goedkoper dan Azie) en je kunt er dan ook erg goed shoppen!
Ik hoop dat je zo een beetje info hebt! Veel plezier in elk geval!
hey!
ben momenteel in Potosi, en we hebben de voorbije drie dagen een tour gedaan met Oasis tours, en ik moet zeggen dat het heel erg goed was. Je kan de ‘special tour’ doen (hebben 600 bolivianos betaald pp, ong 75 euro) en dan neem je een ietwat andere route dan de standaard route, wat super is want op de standaard route rijd je zowat in kolonne met 10 andere jeeps en moet je al je best doen om een foto te trekken waar geen andere toerist op staat. Onze gids was supergoed en het eten was lekker en veel. Geen technische problemen gehad, wat van weinig andere jeeps kon gezegd worden. Absolute aanrader dus!
groetjes,
lieselot
oei, vergeten vermelden dat het dus om de salar de uyuni tour gaat, die je inderdaad best in uyuni zelf kan boeken (wij hebben dit nog op de ochtend van vertrek gedaan)
Als je in Uyuni een tour boekt moet je toch echt de 4 daagse jeeptour pakken over de altiplano. Dit is 1 van de mooiste gebieden van zuid amerika die je niet mag missen als je zo dichtbij bent. Om helemaal naar Uyuni te reizen om alleen een rondje over de zoutvlakte te rijden is zonde.
Deze tocht kun je ook laten eindigen in San Pedro de atacama (Chili) of Tupiza als je verder reist.
Potosi: we hebben gisteren de uitstap naar de mijnen van potosi gedaan met Koala (zie ook lonely planet) en de gids was een ex-mijnwerker die in het engels alles perfect uitlegde (gids Reynaldo)
het is een van de meest indrukwekkende ervaringen in bolivia. niet omwille van de natuur deze keer, maar de werkomstandigheden van de mijnwerkers zet echt aan tot nadenken.
aanrader!
we verbleven in la casona - warme douches, heel de dag en 80 bolivianos voor een matrimonial, ontbijt inbegrepen
National park Lauca net over de grens in Chile.
Het dorpje Putre ligt aan de grens van het park en je word gewoon door een la Paz - Arica bus gedropt op een kruising 4km van het dorp (berg af lopen). Maar je kunt ook even wachten op een lift, dit duurde bij ons nog geen 5min. De busrit is zo´n 5uur.
Zeker een van de mooiste nat. parken die we op onze trip van meer dan een jaar hebben gezien. Het park ligt helemaal afgelegen, geen enkele andere toerist gezien. Het heeft vele blauwe meren met op de achtergrond de perfecte vulkaan (een witte sneeuw laag rond de top). Nog andere besneeuwde bergen en nog vele andere bergen in allemaal kleuren. We hebben alle 4 de soorten van de lama familie gezien, condors en andean rabbits (met een lange staart).
Vanaf Putre of Arica kun je trips van 1 tot vele dagen doen. Die je dan afsluit in de thermale - en modderbaden bij Putre.
En als je toch daar bent 3uur verder zit je aan zee. Al is Arica niet heel bijzonder.
Het park is sowieso beter vanaf Bolivia te bezoeken omdat je op hoogte blijft.