3 weken Bolivia!

Graag tips voor 3 weken Bolivia.

Where to go, where to stay?!

En jullie mening, is 3 weken te kort, te lang of prima?
Low-budget backpacken en zoveel mogelijk zien is het plan:-)

Ik heb ooit overwogen om 3 weken Bolivia te doen. Ik heb er uiteindelijk 4,5 week van gemaakt. Ik vond dat perfect, het was mogelijk om zo eens een ongepland extra uitstapje te maken, of een beetje langer in een stad te blijven hangen (bv. Sucre: ik ging 3 dagen blijven, ben uiteindelijk een week daar geweest). Uiteraard is nog langer altijd nog beter, maar ik heb op 4,5 week toch alles kunnen zien wat ik wou zien.

Waar zou je starten? Want dat maakt uiteindelijk wel uit voor je planning. Als je in La Paz start, zal je misschien enkele dagen moeten wennen aan de hoogte. Als je in Santa Cruz start (heb ik ook gedaan) kan je mooi opbouwen: Santa Cruz - Sucre - Potosi - Tupiza - Jeeptour naar Uyuni - Naar La Paz - En dan nog een 3-daagse naar Copacabana of de jungle of whatever you like - Vertrekken uit La Paz. En dan zitten uw 3 weken al wel propvol denk ik…

Leuke daguitstapjes vanuit La Paz: Paragliding (!!!) en de Chacaltaya ‘beklimmen’.

Wat is je budget trouwens? Ik heb vnl. in hostels geslapen (Onkel Inn in La Paz was een goeike, en The Beehive in Sucre was fucking perfect), maar in Copcabana heb ik het toch even breed laten hangen en toen heb ik 1 nachtje in het Rosario geslapen. Dat was zijn geld echt dubbel en dik waard.

Beste Eva,

Bedankt voor je reactie.

Concrete plannen hebben we nog niet, we kunnen echter echt niet langer dan 3 weken. Dus we zullen wat plekken moeten laten schieten.
Beginnen in Santa Cruz, lijkt me inderdaad een goeie tip, vanwege de hoogte.
Dat hostel in Sucre waar je over schrijft, staat niet in de LP.

Heb je nog tips voor goedkope vluchten?

Als je echt maar 3 weken kan, kan je eventueel nog Tupiza overslaan en recht naar Uyuni gaan. De tours vanuit Uyuni zijn een dag korter, en je kan bijna gegarandeerd de dag na aankomst vertrekken. Eens kijken: 2n SC, een 4n Sucre, 2n Potosi, 1n Uyuni, 2n Jeeptour, 1n bus naar La Paz, en dan heb je nog ruim een week over voor La Paz en omgeving! Moet zeker te doen zijn dus.

The Beehive is een hostelletje dat gerund wordt door een Amerikaanse jonge vrouw die alles heeft achtergelaten om naar Bolivia te verhuizen, en daar bv. cursussen te organiseren voor Boliviaanse huisvrouwtjes die niet kunnen lezen en zo van die dingen. Echt een heel fijne plek. En héél lekker ontbijt!

Als je in SC wilt beginnen denk ik dat je qua vluchten wel een beetje vastzit aan American Airlines, Air Europa/Iberia/LAN of iets via Brazilië (TAM?). Ik ben met American gevlogen omdat ik het toen meteen heb gecombineerd met een citytrip NY. Afhankelijk van hoe de $ staat is American denk ik ook wel het goedkoopste. De Boliviaanse maatschappij BoA vliegt tegenwoordig ook wel op Madrid en dat is denk ik wel nog goedkoper, maar dat zou ik proberen boeken via een reisagent aangezien die ook tarieven hebben voor Boliviaanse burgers, en het op hun website niet echt duidelijk is welke dat zijn…

Veel plezier in Bolivia in ieder geval, 't zal hoe dan ook een mooie ervaring worden!

Hallo Mirjam,

In okt '13 kleine 2 weken in Bolivia geweest (combi met Peru).
Wij hebben ons geweldig vermaakt in Bolivia!!
Route; La paz- (vlucht naar) Sucre- Potosi-Salar d’uyni- (nacht bus) La paz. Ik had alle plaatsen niet willen overslaan.

Mijnentour is heel indrukwekkend; wij boekten bij Greengo Tours, met oud-mijnwerker Julio als goede gids neem je een kijkje in een echte werkende mijn (claustrofobische personen moeten deze trip overslaan). In Potosi geslapen in Hostal Carlos V Imperial, goede keuze, schoon, ruime kamer enz.
De salar d-uyuni is echt een hoogtepunt van je reis. Wij hadden onze 3D2N tour geboekt bij Expediciones Empexsa. We hadden dit vooraf gereserveerd bij Greengo Tours. Veilige, complete en heel gezellige trip gehad! Veel tijd voor prachtige foto’s.
De nachtbus naar La paz is overigens wel een ervaring, vooral de eerste paar uren heel hobbelig.
In Sucre hadden wij niet zo’n bijzonder hostel. Wel een heerlijke stad hoor, lekker zonnig. Restaurant La Taverne (Frans) kan ik aanbevelen en ga vooral ook eens naar Tentaciones voor een lekker ontbijt/lunch/fruitsapjes enz.

Wij hebben een binnenlandse vlucht gedaan met Amaszonas, was prima.

Mocht je verder nog vragen hebben…

Thanks! The Beehive staat op ons to-do lijstje, dus daar gaan we zeker heen.

Qua vluchten moeten we nog even goed kijken, aangezien ik een enkele reis moet boeken en mijn vriendin een retour. We willen wel heel graag samen vliegen:-)
In ieder geval enorm bedankt voor je tips en het delen van je ervaringen!!

• Updated - - -

Liianne, ook jij bedankt voor je reactie. We nemen ook jou tips zeker mee.
Die mijnentour, waar was dat?

Hoi Mirjam,

De mijnexcursie is in Potosi.

Alvast een fijne reis!

hoihoi,

Ik ga in november voor 3 maandjes naar Chili!:wink: In januari en februari zou ik Peru en Bolivia combineren…

Weet je toevallig nog de prijs voor salar d’uyuni tour?
Wat zijn hoogtepunten in Sucre?
Waar in Peru naar toe geweest?
Tips voor to-DO’s in Bolivia/Peru?

tnx, Kim

Hallo Kim!

Voor de to Do’s in Bolivia zie bovenstaand bericht. Echt niet overslaan wat mij betreft: Salar d’uyuni, potosi, la paz, sucre.
De 3 daagse uyuni tour kostte ons geloof ik rond €75,- pp.
In Sucre kun je vooral lekker rondslenteren, veel mooie pleinen en witte gebouwen/kerken. Alles in het centrum is op loopafstand, veel leuke restaurantjes en cafés. En vergeet niet het zonnige weertje! In de stad schijnen ook wel wat aardige musea te zijn, maar die ene waar wij geweest zijn was niet heel indrukwekkend (museo de la recoleta) wel mooi uitzicht over de stad!! Grappig is ook wel het Parque Cretácico (dinosaurus park), maar tenzij je met kinderen reist, kun je dit ook met een gerust hart overslaan.

In Peru hebben we de volgende route gedaan: Lima - Arequipa (colca canyon) - Puno - Boliva - Cusco - Ollyantaytambo -Lima.
Vergeet in Lima vooral het oude stadscentrum niet, veeeel leuker dan Miraflores. Mocht je rechtstreeks van Lima naar Arequipa reizen, neem daar dan wel 2-3 dagen de tijd om aan de hoogte te wennen voordat je de HOGE colca canyon tour gaat doen.
Puno wilden wij in eerste instantie overslaan, omdat het ons te toeristisch/nep leek, maar gezien de route kwamen er toch langs. 30 minuten na aankomst konden we mee met de middag tour naar de Uros eilanden. Inderdaad werd ons vooroordeel bevestigd, MAAR voor ons fotoboek toch een leuke aanvulling, vooral met de zonsondergang.
Cusco is ook toeristisch, lees: veel straatverkopers. Beetje jammer als je dat in het voorgaande deel van je reis niet hebt gehad. Sacsayhuaman is aan te raden, kun je zelf heen wandelen. Prachtig uitzicht over Cusco.
Absoluut eentje om niet te vergeten is Ollyantaytambo (of vergelijkbare plaats in Heilige vallei). Wij zijn daar uitgestapt bij de treinreis vanaf Machu Picchu. Prachtige mountainbike tocht gedaan, privé met gids, geboekt bij KB-tours.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust. Alvast een hele fijne reis!

1 like

Check hier Bolivia-reiservaringen en tips (plus de routes) van andere Nederlandse die er enkele weken geweest zijn!