Beste vervoersmiddel en vermijden te veel toerisme

Hoi allemaal,

Wij willen in april 2014 in drie weken van Noord naar Zuid reizen. Ik ben mezelf nu een beetje aan het verdiepen in de vervoersmogelijkheden maar wat ik tot nu toe kan ontdekken is behoorlijk op de toeristische trekpleisters gericht.
Nu ben ik een beetje alergisch voor dit soort plaatsen, natuurlijk wil ik Halong Bay niet missen maar ik vind dat je een land beter leert kennen als je juist verder kijkt/gaat dan deze plaatsen.

Heeft iemand tips over de beste manier om dit te doen wat betreft vervoer?

Groetjes Denise

Hoi Denise,
Wij zijn vorig jaar geweest, mocht je naar Sapa willen kan ik je een trakking met de Sapa sisters aanbevelen. Wij hebben een 2 daagse gedaan maar je kunt ook meerdere dagen. Je wordt dan in Sapa opgehaald daar één van hun dat is je gids. Zij lopen van de touristische paden af, je loopt door de bergen en de rijstvelden en komt geen andere touristen tegen hooguit bij een luchstop. Wij hadden een homestay, je slaapt bij de mensen thuis en je eet daar. Wij vonden dit geweldig! Wij houden er ook niet van om met een aantal achter een gids aan te lopen. http://sapasisters.webs.com/ Je kunt ze mailen en zeggen wat je wil en dan geven zij een prijs. Het hele bedrag komt ten goede aan de bevolking zelf.

Verder kan ik je een motortocht aanbevelen wij zijn van Nha Trang naar Dalat gegaan met de Easy Riders , de echte Easy Riders hebben een goede reputatie, en spreken goed Engels. Wij zijn 3 dagen met ze op pad geweest. Alle bagage gaat ook achter op de motor. Wij hebben in die 3 dagen 500 km afgelegd. Wij hebben alles van de lokale bevolking gezien hoe ze leven in de hooglanden en het is tevens een schitterend gebied waar je doorheen rijdt. Ook voor hier geld bijna geen andere toeristen af en toe kom je andere motorrijders tegen. Je kunt zoveel dagen met ze op pad als je wil en ook van en naar welke plaats dat je zelf wil. Ook hier mail je ze en legt voor wat je wil en zij geven dan een prijs. Wij moesten een aanbetaling doen omdat we niet vanuit Dalat vertrokken , maar dat is volkomen vertrouwd. Je hebt dan tevens al wat km afgelegd , als je het over vervoer hebt.

Verder hebben wij 2 x een binnenlandse vlucht genomen uiteindelijk. Rob is 1,95 en past niet in de nachtbus, je komt dan gebroken aan daar moet je zowiezo rekeing mee huden als je met de nachtbus gaat.

Mocht je er wat aan hebben wij hebben een reisverslag bij gehouden http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslag/4408619/vlucht-en-hanoi ,kun je onze ervaring lezen.

In Hoi an en Hue kun je heel gemakkelijk een scooter huren om dingen te gaan bezichtigen.

Heel veel plezier met de voorbereidingen.

Groetjes Ingrid.

Sorry dit is de site van de Easy Riders http://dalat-easyrider.com/

Groetjes Ingrid

Beste Ingrid en Rob,

Met veel plezier heb ik jullie reisverslag gelezen. En zeker het gedeelte met de easy-riders spreekt ons aan, vrijheid én motor rijden. Ga morgen hun site bekijken voor de mogelijkheden voor ons.
Thnx!

Hallo Denise,

Ik ben bang dat je niet altijd de touristen kunt ontlopen.
Zeker omdat alle touristische plekken nu eenmaal aan de A1 weg liggen en je dan al snel op de bus uitkomt.
Gezien het beschikbare aantal dagen van jullie is dit de snelste manier om te reizen.

In 3 weken kan je bijna niet en Sapa en Halong Bay plannen zonder vliegen.
Wanneer je niet wilt vliegen moet je een keuze maken.
Ik denk dat zelfs Dalat niet kan zonder vliegen, wanneer je ook nog strand wilt.

Maar misschien is dit een optie en heb je meteen het idee van Ingrid erbij, de ER, en een wat minder touristische route.

Aankomst Hanoi- hanoi- Sapa - Halong Bay- Hanoi- vliegen Hue - Hue -2 dagen Phong Nha ?- Hoi An- Kam Duc - Kon Tum - Buon Me Thuot - Dalat - Saigon - Delta.

Vanaf Hoi An wordt het dan de bus of de ER naar Dalat.
Je zou dan ook kunnen besluiten om, wanneer de ER te duur is voor de gehele route, om dan van 1 van de genoemde steden je te laten oppikken.

Dus je gaat via genoemde route naar bijv. Pleiku en dan de ER en zo verder naar Dalat.
Moet wel even schrijven dat genoemde route ongeorganiseerd best wel ervaring vergt met het reizen met lokaal OV op sommige trajekten.
Het is een beetje naast de gangbare touristische routes.

Denk dat de optie in een dag of 18 a 19 te doen moet zijn; dus met 2 dagen Sapa + 1 overnachting in Halong Bay.
Je hebt dan Hoi An als strandlokatie.

Ik denk dat je zo een leuke route hebt en ook je enthousiasme voor het idee van Ingrid, de Er, en ook minder touristische plaatsen waar je liever niet heen wilt?

Misschien een idee?

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Ik heb ondertussen contact met de ER en ben er ook al achter gekomen dat ik een compleet verkeerd beeld heb van de af te leggen afstand in een bepaalde tijd. We gaan nu vanaf nul beginnen en zullen jouw idee zeker onderzoeken.
Door heel veel hier te lezen (veel advies ook van jouw kant :smile:) en af en toe een vraag te stellen worden we steeds wijzer.
Ik wil niet te veel plannen maar zo zie je maar dat goed voorbereiden toch wel heeel handig is.
Bedankt voor de nuttige informatie!
Denise en Richard

Hoi Denise en richard,

Ik had me bij mijn eerste Viet Nam reis ook verkeken op de afstanden en de reistijden.
Over de A1 (snel)weg is het gemiddeld 50 a max 60 km per uur en dan over 2100 km van Hanoi naar Saigon, kan je uitrekenen wat het kost aan reisuren.

Wij zijn blij dat je op dit forum goede informatie kan krijgen van mensen die hun ervaringen delen.

Wens je nog een leuke tijd toe met het uitdokteren van je schema en wanneer je ergens problemen tegen komt, proberen we je van informatie te voorzien en zo verder te helpen.

Nog een fijn weekend en wie weet tot de een volgende keer.

gr.
Ton.

Hoi Denise,

Wij waren er ook 3 weken , ik zal hieronder ons schema zetten.
Dit was goed te bereizen. Misschien heb je er wat aan.
Je zult altijd keuzes moeten maken want je kunt niet alles zien.
Maar dan heb indruk wat haalbaar is qua vervoer.

Dag 1 Annkomst Hanoi , s middags Hanoi wandeling

Dag 2 Hanoi overdag Hanoi (wandeling o.a. langs war museum)

Nachttrein naar SAPA (alleen Dagrugzak met benodigheden mee)

Dag 3 Sapa trekking met sapasisters met homestay

Dag 4 Sapa trekking met sapasisters

Nachttrein naar Hanoi (douchen in hotel van 1ste nacht en alle bagage weer meenemen en meteen door naar excursie Halong Bay 8.00 uur)

Dag 5 Halong Bay

Dag 6 Halong Bay (niet terug naar Hanoi( met Sinh Toerist) maar taxi naar vliegveld van Haipong ong 80 km)

Vlucht naar Danang vanuit Danang taxi naar Hue

Dag 7 Hue wandeling citadel bekijken (evt zelf scooter huren en tombes bezichtigen allemaal zelf niet met excursie) bij ons regende het een halve dag dus alleen citadel gedaan

Dag 8 DMZ tour met excursie

Dag 9 scooter gehuurd en naar 3 tombes geweest ’s middags (rond 14.00 uur) de bus naar Hoi An

Dag 10 Hoi An stadje bezichtigen evt kleding bestellen wandeling
Naar het strand geweest ‘s middags

Dag 11 Scooter gehuurd en zelf naar My Son gereden 50 km beetje uitgelegd door andere Nederlanders hoe we moesten rijden . Wij vonden dit niet heel bijzonder. Waren de Tombe’s in Hue indrukwekkender. ’s Middags kleding opgehaald. En rond 18.00 uur de nachtbus naar Nha Trang.

Dag 12 Nha Trang , aankomst rond 6 uur ’s ochtends, bagage achtergelaten in hotel, konden later pas op de kamer en wandeling gemaakt. Een standbedje gehuurd op het strand en bijgeslapen. Van een nachtrit moet je de dag erna bijkomen.
’s Avonds kennis gemaakt met de easy riders.
Daarna nog een wandeling door Nha Trang . Dit is een super toeristische stad vol met Russen. De reden voor ons om hiernaartoe te gaan was dat wij vanaf hier wilden vertrekken met de easy Riders.

Dag 13 Easy Riders

Dag 14 Easy Riders

Dag 15 Easy Riders aankomst ’s avonds in Dalat

Dag 16 Dalat ’s ochtends en ’s middags met Vietnam airlines naar HCMC
Ingecheckt in hotel en meteen excursie’s geboekt

Dag 17 excursie naar Cao Dai tempel en Cu Chi tunnels
( wij met de Sinh Tourist)

Dag 18 Saigon (HCMC) bezichtigen zelf niet met excursie

Dag 19 excursie Mekong Delta (2daagse)

Dag 20 excursie Mekong Delta (als je dit zelf kunt doen ipv van met een excursie zou ik daar voor kiezen excursie gaan met max 50 personen is ons verteld wij waren met 22, wij hadden dit niet voorbereid om zelfstandig te doen, het was wel een leuke excursie maar is leuker om met z’n 2en te doen)

Dag 21 excursie naar Can Gio er gaan niet veel excursie buro’s hiernaartoe er is weinig vraag naar maar zeker de moeite waard. Het is te boeken als privé-excursie dan ben je 75 dollar pp kwijt wij wisten niet of dit de moeite waard was en betaalden 25 dollar pp. Can Gio is een tocht door het mangrove bos naar een militaire basis en terug. In dat gebied leven ook veel apen en je ziet krokodillen deze zijn wel afgeschermd. Met de excursie ga je eerst naar een markt het strand en een lunch. Als je met een privé excursie kunt gaan en meer tijd in het mangrove bos bent zou ik daar voor kiezen als je het er voor over hebt.

Dag 22 ’s ochtends HCMC en ’s middags terugvlucht naar Amsterdam.

Het was voor ons een geweldige reis!!
Groetjes Ingrid.

Hallo Denise,

Om een idee te krijgen van Can Gio mangroven, heb ik enige tijd geleden wat foto’s geplaatst op het foto topic.

gr.
Ton.

Iedereen hartstikke bedankt voor jullie ideeën en ervaringen. Na wijs beraad :slywink: hebben we besloten, gezien dit onze eerste keer backpacken wordt, om de trein te nemen met een tussenstop in Danang, daarna Nha Trang om door te reizen naar Ho Chi Minh. Tijdens de tussenstops kunnen we er op uit trekken om diverse dingen te doen en bijvoorbeeld een 2 daagse trip met de ER te doen en kunnen we op dat moment zelf beslissen hoe toeristisch we het hebben willen lol.
Ton, bedankt voor je tip over de Can Gio mangroven, dat klinkt en ziet er uit als absoluut iets voor ons!
Gr. Denise

Hallo Denise,

Fijn dat je besloten hebt om hoe te reizen.
kan je je verdiepen op de diverse plaatsen; want zelfs in de touristische plaatsen zijn er plekken waar je bijna geen tourist ziet.

Overigens kwam de tip van Can Gio / Vam Sat van Ingrid, dus alle eer naar haar.

Wil je iets weten of tips, laat het maar weten en we zullen je proberen jullie daarmee te helpen.

gr.
Ton.

Yep, zie het Ton. Bij deze bedankt Ingrid en Rob en Ton voor de foto’s!
En bedankt. Ik blijf hier veel lezen en als ik een vraag heb dan duikt ie vanzelf hier ergens op.

Groetjes, Denise

1 like