Kan iemand mij zeggen (uit ervaring) wat de beste route + manier (trein/bus/vliegtuig/…) is om van Delhi naar Leh te gaan?
Mercikes!
Kan iemand mij zeggen (uit ervaring) wat de beste route + manier (trein/bus/vliegtuig/…) is om van Delhi naar Leh te gaan?
Mercikes!
Makkelijkste route: vliegen van Delhi naar Leh. Voor het acclimatiseren is dit alleen niet de beste optie omdat je in een uur van 0m (Delhi) naar 3500m (Leh) gaat. Je zult even nodig hebben om te wennen aan de hoogte en de eerste dag(en) rustig aan moeten doen in Leh.
Mooiste route: per auto via Manali over de Himalaya naar Leh. Deze route is een absolute must! Je rijdt 2 dagen door een geweldig, steeds veranderend (maan)landschap. Onderweg moet je een paar hoge passen over (meer dan 5000m) en zul je flink last hebben van de hoogte, maar dit is het meer dan waard! Je kunt in het tentenkamp bij Sarchu overnachten. Dit ligt ook vrij hoog en hier zul je ook last hebben van de hoogte, maar als je dan eenmaal in Leh aankomt, is je lichaam al beter gewend aan de hoogte. Leh ligt lager dan Sarchu.
Je kunt per bus van Delhi naar Manali (12 uur rijden). De rit naar Leh is ook per bus te doen, maar ik heb 'm zelf per auto (taxi) gedaan. Dan kun je de chauffeur elk moment vragen te stoppen als je een mooi plekje ziet en er even uit wil om een foto te nemen en van het uitzicht te genieten.
Ik zou van Delhi naar Leh over land gaan (vanwege acclimatiseren) en terug vliegen. Zo heb ik het gedaan althans en dat is me prima bevallen.
Mercikes voor de info!
Duurt de rit met de auto ook 2dagen? Wat is +/- de prijs van:
We vertrekken 12/07 (aankomst 13/07 03u 's moprgens) en komen 01/08 terug en zijn dus nu volop onze trip aan het voorbereiden…
Alleen weten we nog niet juist hoe/ in welke richting we onze vakantie gaan laten verlopen! We weten enkel dat we zeker een korte trekking gaan doen in Ladakh met wild east adventure (? Iemand ervaring mee?) en naar Agra willen we ook met zekerheid… voor de rest weten we niet goed of we eerst naar boven moeten of eerst Delhi en Agra of beter deze drukke plaatsen voor 't einde houden? Op mijn vorige reizen heb ik altijd de drukte van een hoofdstad voor 't laatste gehouden omdat je vandaar toch terug naar huis gaat…
Iemand ervaring met deze regio + tips?
De rit met de auto duurt 2 dagen. Met de bus volgens mij ook.
Ik geloof dat ik iets van 100 euro betaald heb voor de prive rit. Dat was last-minute geregeld in Manali. We hebben de eerste de beste taxi geregeld voor de dag erna. Het kan goed zijn dat we de hoofdprijs betaald hebben, maar ik had het er toen voor over om met een taxi te gaan ipv de bus (ons initiele plan).
Een vliegticket Leh-Delhi is ongeveer 150 euro, meen ik. Maar die moet je snel boeken! Die vluchten zitten snel vol. Het zijn maar kleine toestellen. Misschien ben je al te laat voor juli. Ik zou snel gaan boeken bij een van de Indiase maatschappijen die vliegen op Leh.
Ik kan niet echt tips geven voor Delhi of Agra. Ik vind 1 dag in zo’n grote stad genoeg. Voor mij is het meer een overstap waarbij ik een extra dag heb om nog even de heksenketel van Delhi in te duiken, maar langer wil ik er dan ook niet blijven.
Hoi, mijn tip is om zo snel mogelijk delhi te verlaten, blijf er hoogstens 1 of 2 dagen. Pak de bus naar manali (kost een paar euro), eenmaal daar is een rit naar Leh zo geregeld. Overal kan je een jeep tocht boeken voor rond de 30 euro inclusief eten en overnachting onderweg. Agra is makkelijk te doen in 1 dag. gewoon heen en weer vanuit Delhi. 's ochtends rond zevenen vertrekt de trein en 's avonds rond zessen gaat er weer een terug. Agra is verder niet zo bijzonder.
Verder zou ik zo veel mogelijk in het noorden blijven, met het oog op alle regen in Juli.
Dank jullie voor de info…dit weekend gaan we eens werk maken van de “reisplanning”! We kijken er echt al naar uit! Waarschijnlijk gaan we Delhi en Agra toch voor 't laatste houden…
We hebben contact opgenomen met de organisatie waarmee we onze trekking in Leh zouden doen (www.wildeastadventure.com) en zij zeiden dat we vanauit Delhi enkel 's avonds de bus konden nemen naar Manali van Cannaught Place (rit= 12u, 18€pp) ofwel een taxi, maar dat kost dan weer 156€. Vanuit Manali kunnen we dan blijkbaar de bus nemen (rit= 2 dagen, 13€pp) of shared taxi (rit= 16u, 25€pp). Zij zouden ook het ticket voor de bus naar Manali kunnen regelen via kennis (Tibetaan) die reisburerau heeft.
Ons idee is om Delhi-Manali met de bus te doen en het volgende deel met shared taxi. Voor de terugrit, na onze trekking, zouden we dan een binnenlandesevlucht regelen (www.airdeccan.net).
Wat moet ik mij voorstellen met shared taxi? Zijn dat dan een soort minibusjes of is dat een gewone taxi die je deelt met anderen?
Hoe zijn de bussen?
En heeft iemand al met arideccan gevlogen?
Zou het betrouwbaar zijn om het ticket van de bus te laten regelen?
met airdeccan geen ervaring maar met andere vliegtuigmaatschappijen wel, en die zijn top. zeker in vergelijking met de bussen… nee hoor die zijn ook ok, relatief gezien dan. Die 12 uur met de bus moet je ook met een korreltje zout nemen want dat kan ook 20 uur worden maar dat maakt echt niet uit, it’s all part of the experience! Hij vertrekt s’ ochtends vanuit Paharganj en kost geen 18 euro volgens mij maar minder. ik geloof rond een tientje, hangt ervan af bij welk bureautje je je kaartje koopt. Ik zou zowiezo in Paharganj verblijven, veel leuker dan connaughts place en goedkoper. Wat betreft betrouwbaarheid kan ik niet beoordelen, ben zelf nog nooit belazerd maar het is niet nodig om alles te laten regelen, want je kan de kaartjes makkelijk ter plekke regelen.
De taxi die ik had vanuit Manali naar Leh was zo’n jaren '50 auto die je India zoveel ziet rijden. Vooral taxi’s, “Ambassador” geloof ik. Maar wie weet regelt het reisburo een minibusje en noemen ze dat een shared taxi. Alles is mogelijk. Ik zou het even goed navragen wat voor auto het is en met hoeveel man. Hoe meer mensen, des te minder flexibiliteit onderweg ook, lijkt me.
Ik weet niet of de bus Manali-Leh ook 's nachts rijdt of misschien deels overdag deels 's nachts, maar dan zou ik dat zeker niet doen. Dan mis je de hele rit en zie je niks van het prachtige landschap, waar het toch allemaal om te doen is.
Het lijkt me dat je dat reisburo wel de ticket kan laten regelen of via een tussenpersoon. Ze hebben daar vaak mannetjes als tussenpersoon die weer dingen regelen. Niet te veel over nadenken of over piekeren, zolang het reisburo jouw aanspreekpunt is, blijft het hun verantwoordelijkheid dat die tickets er zijn. Je moet ze het niet laten afschuiven waardoor je er zelf achterheen zou moeten.
Ik ben destijds met de bus van Delhi naar Dharamsala gegaan en vanuit Dharamsala naar Manali. De bus naar Dharamsala vertrok vanuit de Tibetaanse wijk. Ik meen me te herinneren dat vandaar uit ook een bus naar Manali ging.
Ik heb ook niet met Arideccan gevlogen maar met JetAirways. Het lijkt me dat je zo’n maatschappij wel kunt vertrouwen…
Op de site www.diplomatie.be wordt een bezoek aan Srinigar afgeraden… Is dit inderdaad beter te vermijden om er heen te gaan?
Wij vertrekken vanuit Delhi met Enfields 350 CC motoren naar Leh, heeft iemand nog tips behalve voorzichtig rijden en checken of we niet goed bij ons hoofd zijn ?
Blobale route; Delhi, Haridwar, Shimla, Mandi, Manali, Spiti, Leh, wellicht Sgrinagar, Amritsar en als er tijd over is nog een stukje Radjasthan. We hebben 1 maand.
Vast Bedankt
De bus van Manali naar Leh doet er twee dagen over en je slaapt duur in een tentenkamp. Jeeps zijn zeer oncomfortabel maar wel sneller. De beste optie is de minibus, overal te boeken in Manali. Vertrek om 2 uur 's nachts en aankomst tussen 10 en 11 in Leh.
Hallo allemaal
Ik heb een verzoek geplaatst inzake de beste route naar Leh op 06-07-2008, intussen ben ik terug en wil het e.e.a. toevoegen aan de informatie inzake Delhi Leh geplaatst door medereizigers
Wij hebben dus 2 Enfield Bullets gehuurd in Delhi en zijn gereden via Manali, Leh, Sgrinagar, Amritsar Delhi met de nodige zijstappen (4.000 km in 1 maand wat qua afstand zeer pittig is!)
We hebben een geweldige en zeer avontuurlijke trip gehad, ik het kader daarvan wil ik de lezers wat tips aan de hand doen.
Meer info ? [EMAIL=“kees.terlouw@casema.nl”]kees.terlouw@casema.nl (12-09 t/m 06-12 2008 [EMAIL=“keesdinyazie@hotmail.nl”]keesdinyazie@hotmail.nl ), daarna weer eerstegenoemd E-mailadres