Hallo,
Mijn moeder (61 jaar en ik (28 jaar) willen graag volgend jaar juni een maand naar Ladakh. Via de manali-leh highway. We gaan ongeorganiseerd en vroegen ons af of mensen ervaring hebben met deze route en met Ladakh? We zien op tegen de hoogte, we lazen dat de passen waar je over gaat vaak hoger zijn dan 5000 meter. We zijn bang voor hoogte-ziekte, vooral voor mijn moeder. Heeft iemand hier ervaring mee? We zijn beiden vaker in India geweest, maar nog nooit zo hoog in het noorden. Het lijkt ons schitterend. Weet iemand ook welk vervoer we het beste kunnen nemen?
Alvast hartelijk dank,
Groeten,
Annemijn
Ik heb deze route gereden met een landcruiser, van Manali naar Leh. Het is absoluut de moeite waard!! Ik zou 'm zeker doen. Je zult vrijwel zeker last krijgen van de hoogte, maar dit is hopelijk alleen gedurende de 2 daagse rit. Leh ligt op ongeveer 3500m en hopelijk heb je daar na een dag acclimatiseren niet meer zoveel last van de hoogte. Mocht je 3500m al te hoog vinden, dan kun je je afvragen of Ladakh wel de juiste bestemming is.
Nog wat info over de rit Manali-Leh, je gaat onderweg inderdaad over een paar passen van meer dan 5000m. Als ik het me goed herinner twee, waarvan een op 5328m. De eerste dag vertrek je vanuit Manali op 1950m, eind van de eerste dag neem je die pas van 5328m. Dat is een behoorlijke klap voor je lichaam. Ik had 0,0 energie op die pas, maar het uitzicht is geweldig. In de theetent vlak na die pas, voelde ik me alsof ik zweefde. Ik was super uitgeput en voelde heel mijn lichtaam tintelen. De overnachting is in het tentenkamp bij Sarchu op 4200m. Ook nog erg hoog, maar je hebt dan al wat meer energie dan op de pas, alleen een barstende koppijn. Flink wat paracetamol nemen en je komt de nacht wel door. 's Ochtends ging het al weer beter. Ik geloof dat je de 2e dag ook nog een hoge pas krijgt, maar daarna is het geleidelijk “bergafwaarts” naar Leh op 3500m. Dat viel voor mij toen mij. In Leh had ik nergens last van. En ik heb geen moment spijt gehad van de rit. Het landschap is fantastisch en maakt het al dubbel en dwars waard, maar ook wat de hoogte met je lichaam doet voegde voor mij alleen maar toe aan de belevenis.
Je kunt met de tocht met de bus maken of met een landcruiser. Ik ben met de bus van Delhi naar Dharamsala en van Dharamsala naar Manali geweest, maar toen had ik het even gehad met de bussen. Ze zijn niet bepaald conformtabel en rijden vaak 's nachts. Een landcruiser is weliswaar duurder, maar ook veel prettiger. Je kunt de chauffeur laten stoppen als je dat wilt (voor pitstop of fotostop). Ik geloof dat ik destijds (2006) 100 euro heb betaald voor de 2e daags rit (inclusief chauffeur en overnachting).
Hier kun je wat foto’s zien van mijn reis: Ladakh 2006 | Flickr
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Hoi, ik vertrek 10 mei voor een maand naar India. Nu had ik het plan om naar Manali - Leh - Ladakh te gaan. Het geval is alleen dat ik ik overal lees dat er de bergpassen rond eind mei weer open gaan. Weet iemand of ik ergens kan lezen of vinden of dat dit jaar ook weer zo is?
Heeft er iemand nog een goed alternatief om de bergen in te gaan. Waar moet ik naar toe? Ik wil niet de drukkende hitte in en hiken is een must!
Wie heeft er ideeën. Is Sikkim een idee?
Hoop dat iemand me kan helpen!
Thanks, Grz Sanne
Kijk hier voor updates mbt de Leh-Manali weg
Kijk hier voor updates mbt de Leh-Manali weg
Wij hebben gevlogen en met een minibus van Leh naar Manali gegaan, ondanks dat het een prachtige route is, wil ik niet meer met de bus. Dus vliegen wij aankomende zomer heen en weer. In Ladakh doe je het een paar dagen rustig aan, hoofdpijn, minder eetlust, onrustig slapen hoort er bij. Gekscherend zeg ik weleens: “op die hoogtes mogen zijn is de allerbeste therapie die je maar kan voorstellen want de hoogte dwingt om heel goed naar jezelf te luisteren”.
Wow deze had ik nog niet gevonden. Super bedankt!
En nu maar duimen op niet *nog *meer sneeuw!
Groetjes Sanne
Manali-Leh travel advice : http://korta.nu/sleepless
http://4.bp.blogspot.com/_29UwzTAQayk/TPaLqEx__nI/AAAAAAAAASg/MSVqmqohJ7o/s1600/wrp.jpg
Manali-Leh opened a few days ago,

Srinagar-Leh open since April 25th.
Updates on my blog , http://vistet.wordpress.com