Ladakh

Beste India-gangers,

Aankomend zomer ga ik een maandje naar India (tweede keer, super veel zin aan!) en ik heb mijn oog laten vallen op het noordelijk berggebied. Sikkim wil ik links laten liggen ivm eventuele onrusten, blijft over Himachel Pradesh & Ladakh. Na veel lezen (LP, Nelles Guide en Internet) gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar Ladakh vanwege betere weersomstandigheden, de geisoleerdheid van dit gebied en de Leh-Manali Highway. Er zijn nog wel enkele dingen waarvan ik mijn niet zo zeker ben en ik zou jullie graag op de volgende punten om raad of simpelweg je mening vragen:

1. Wat zou jij kiezen, Ladakh of Himachal Pradesh? En waarom?
  2. Hoe sportief moet je zijn om een “middelmatige trek” te doen? (ik ben een dertiger met een bureaubaan ;-))
  3. Wat kost ongeveer een vliegticket terug naar Delhi? Als ik nu op internet kijk kost dat wel 200Euro, wat belachelijk veel is voor Indiaase begrippen
  4. Leh lijkt mij de beste uitvalsbasis voor dagtrips in Ladakh, iemand andere suggesties?
  5. Wat is de meest relaxte manier om Leh te bereiken vanuit Manali: jeep, minibus of bus?
  6. Welke plaats zouden jullie kiezen voor tussendoor: Mcloead Ganj of Manali?
  7. Heeft er iemand ervaring met trekkingtours waar je niet in tenten moet slapen? Ik ga niet de gehele maand in het Noorden zijn en wil liever niet te veel gear meeslepen…

Alvast bedankt!!!

Jan Willem

1. Ik ken Himachal Pradesh niet echt, ik ben er alleen doorheen gereden naar Ladakh. Dus ik kan geen advies geven hierover. Himachal Pradesh is groener dan Ladakh. In Ladakh is de Tibetaans boeddhistische cultuur nadrukkelijker aanwezig.

2. Ik ben een dertiger met een kantoorbaan en ik sport niet. Voor mij zijn de trekkings geen probleem. Enkele (8) weken voor vertrek ga ik altijd wel wandelen en bouw ik het op, zodat ik de kilometers in mijn benen heb en niet ter plekke last van mijn voeten krijg of zo. Ik heb ook tochten gedaan die in de boekjes als “zwaar” genoteerd staan, zoals een trekking door Zanskar van Lamayuru naar Darcha (3 weken lopen).

3. Ik meen dat je voor 100 euro moet kunnen vliegen.

4. Leh is inderdaad een goede uitvalsbasis. Als je verder van Leh wil (Lamayuru of Nubra vallei), kun je beter ter plekke overnachten. Maar je kunt heel veel vanuit Leh doen.

5. Ik zou absoluut een taxi nemen van Manali naar Leh! Dit is een geweldige tocht. Het is fijner als je dan wat comfortabeler zit en meer kunt zien, dus vanuit een bus. Plus met een taxi kun je vaker stoppen om foto’s te nemen. De bus rijdt gewoon door. Een taxi is een stuk duurder, maar dat is het meer dan waard.

6. Manali is wenig (tot niets) aan, dus McLeod Ganj. Als je vanuit Delhi richting Ladakh gaat, is McLeod Ganj wel erg om. Het ligt niet “op de route” zoals Manali. Reken 2 extra reisdagen om naar McLeod Ganj te gaan.

7. Campingspullen hoef je zelf niet mee te nemen. Als je een trekking regelt bij een buro, regelen zij de spullen en die worden op muilezels of paarden vervoerd. Je hebt dan alleen een slaapzak van jezelf nodig, maar dat is sowieso wel handig om bij je te hebben voor het geval dat de bedden niet echt schoon zijn. Ik weet niet of je in Ladakh van guesthouse naar guesthouse kan lopen tijdens een trekking. Sommige routes misschien wel…

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel plezier in de Indiase Himalaya in ieder geval!

Gr, Bob

1 like

Wij zijn afgelopen zomer in Mc Leod Ganj geweest , het was erg mistig en regenachtig, slecht uitzicht, geen berg gezien. Ik weet niet of ik daar voor om zou reizen maar wij gingen naar Amritsar dus was dat prima te combineren. Het kan heel goed dat je op dit moment meer betaald voor een vliegticket, wij betalen voor heen 250 en terug 150 euro voor 2 personen, wel vroeg geboekt
Ik vond het reizen met een minibus vanuit Leh naar Manali niet prettig maar dat is natuurlijk persoonlijk, wel een mooie route maar ik voelde mij op bepaalde momenten erg onveilig in de minibus. Vandaar dat we de komende zomer gaan vliegen. Wat betreft een eventuele trekking, behalve de conditie moet je wel goed tegen de hoogte kunnen. Rustig acclimatiseren is daarom heel belangrijk.
Succes met de voorbereidingen.

1 like

Hallo Bob, bedankt voor je gedetailleerde reactie! Nog even een paar vragen naar aanleiding van jouw tips:

Zo´n taxi van Manali naar Leh, is dat een jeep of een normale auto? Van die jeeps heb ik gelezen dat die voor 10000 rupie over de toonbank gaan, maar ik weet niet of je dan ook de mogelijk hebt om de rit in 2en te delen, of dat je in een rutsch naar Leh moet cruisen.

Jouw punt over die slaapzak is erg goed. Tot nu toe had ik op m´n packlist alleen een slaapsheet staan (je kent ze vast wel, zo´n soort van envelop-laken) maar deze is vast te dun voor Ladakh. Als ik onder de 5000m blijf, welke temperaturen kan ik overdag en ´s nachts dan ongeveer verwachten? Heb je in een hotel in Leh al dikke dekens nodig of valt dit nog wel mee?

Ik ben blij te horen dat 30ers met bureaubanen nog wel in staat zijn door Ladakh te trekken, dat geeft de burger moed :wink:

Thanks!

JW

Hallo Sanrob!

Ik overweeg Mcleod Ganj te bezoeken in de hoop hier veel over de tibetaans boedistische cultuur te kunnen ervaren. Het uitzicht op de bergen is voor mij van minder belang aangezien ik daarna nog echt de bergen ik wil gaan.

Ben ik voor tibetaans boedistische invloeden naar jouw mening in Mcleod Ganj op het juiste adres, of is het meer een soort van toeristische trekpleister vanwege de Dalai Lama?

Bedankt!

JW

Hoi Jan Willem,
Persoonlijk spreekt mij het Tibetaans Boeddhisme in Ladakh het meest aan en heb ook het idee dat het daar nog heel puur aanwezig is. Dat heb ik het anders ervaren dan in Mcleod Ganj. Ik ben er tekort ( in Mcleod Ganj) geweest om een goed oordeel hierover te kunnen geven. Ik vond het daar heel erg druk en de sfeer sprak mij niet in het bijzonder aan. Misschien dat anderen het anders hebben ervaren maar voor mij is het niet voor herhaling vatbaar. Wij hadden trouwens de vorige keer het geluk dat de Dalai Lama naar Ladakh kwam om naar zijn summer residence te gaan en het was een bijzondere ervaring dat heel Leh hiervoor uitliep.
Ik zou zeggen: Ladakh!!! Wij waren trouwens voor de rit van Leh naar Manali met een minibus ongeveer 1300 rupees kwijt en dan reis je met 11 personen. Overdag is het rond de 30 graden.
Gr, San

1 like