In juli zijn we voor 16dagen naar India…Is Ladakh die periode (regenseizoen) goed te doen of beter andere bestemming?
Mercikes voor de info…
Ladakh is in juli goed te doen, maar het kan best heet zijn, zeker onder de brandende zon door de ijle lucht. Ik ben er in juli geweest en toen was het 30-35 graden. Maar in de rest van India is het dan waarschijnlijk 40-45 graden…
Wat betreft regenseizoen, daar heb je in Ladakh nagenoeg geen last van. Ladakh ligt in de regenschaduw van de Himalaya, daarom is het er zo droog en onherbergzaam.
Dank voor de snelle reactie!
Als jij er geweest bent, hoe zag jouw verlofindeling er dan uit?
Mijn verlofindeling? Wat bedoel je daarmee?
Hoe uw verlof er uitzag, wat je allemaal hebt bezocht…
Hoeveel dagen ben je er eigenlijk geweest?
Ik ben 4 weken geweest.
Dit was ongeveer mijn route: Delhi, Dharamsala, Manali, Leh, Likir, Lamayuru, Alchi, Phyang, Nubra vallei.
Verder heb ik kloosters bezocht: Hemis, Thikse, Stakna, Spituk, Stok.
Heb jij je tocht gedaan via een organisatie of op eigen houtje? Zijn er veel overnachtingsplaatsen ? Is er veel openbaarvervoer?
Ik heb het op eigen houtje gedaan.
Overnachtingsplaatsen zijn er vrijwel overal (in de dorpen). Dat was nergens een probleem.
Van en naar Leh is er voldoende openbaar vervoer. Het is lastiger om buiten Leh van het ene dorp naar het andere dorp te reizen met het openbaar vervoer. Dan moet je weten waar de bus stopt en wanneer. Bushaltes zijn er vaak niet, laat staan een bord met dienstregeling Maar waarschijnlijk kan de eigenaar van de guesthouse je hierbij helpen.
Ik heb buiten Leh alles met “taxis” gedaan, alleen is dat ook niet vanzelfsprekend. De taxis hebben Leh als standplaats. Buiten Leh kun je dus niet zomaar een taxi regelen. Het kan wel maar dan moet iemand bellen naar Leh en moet de taxi uit Leh komen en daar betaal je ook voor. Je kunt wel her en der vragen of iemand je tegen betaling wil brengen naar je volgende bestemming. Dat heb ik gedaan. De eigenaar van een guesthouse wilde wel voor taxi spelen (extra bijverdienste). Of de chauffeurs van groepsreizen willen vaak wel wat extra bijverdienen als ze een dag vrij hebben omdat de groep op een plek blijft. Je hebt dan alleen minder zekerheid dat je vervoer kunt regelen.
Geld is ook een probleem buiten Leh. In principe kun je buiten Leh nergens geld wisselen. Via via weten de mensen soms wel te regelen dat je bij iemand kunt wisselen, maar dan kan het zijn dat je een dag moet wachten omdat diegene dat geld ook weer ergens vandaan moet halen. Zorg dus dat je in Leh alles wisselt dat je denkt nodig te hebben.
Dank je voor de info!
Hoeveel moet je ongeveer reken naar budget toe?
Ik weet niet meer precies hoe duur het was. Ik geloof in Leh iets van 7 euro voor een overnachting, buiten Leh de helft. Eten een paar euro. Volgens mij was ik iets van 500 euro kwijt voor 4 weken Ladakh.