Tips nodig!

Hallo,

wij zouden graag in 3 weken noord-India bezoeken. We zouden graag zowel de belangrijkste plaatsen bezoeken zoals de Taj Mahal etc, maar ook een trekking in het noorden doen. We zouden in September gaan.

Hebben jullie tips voor een reisroute? Kunnen we vliegen naar Leh? Zijn er trekkings van 5 dagen die de moeite zijn of is dat te kort?

Bedankt!

Leh ligt op 3650 meter hoogte. Als je daar naar toe vliegt en dan denkt direct te kunnen gaan lopen, dan zit je voor je het weet met hoogteziekte weer beneden. Ik was 2 maanden geleden bij de Everest. Dan vlieg je op Lukla (2800) meter geloof ik en sta je 2 dagen later in Namche Bazaar, 3500 meter. Dat was al op het randje en je kon al merken dat er mensen last hadden van de hoogte. 3 Dagen kater heb ik de eerste laten evacueren met de helicopter, weer 2 dagen later meost de tweede (lopend) naar beneden. Verdiep je even goed in het verschijnsel hoogteziekte (goed boekje: Hoe blijf ik gezond in de hoogte, van het KIT) Overland naar Leh is in dat opzicht een stuk veiliger.
Over trekkings daar kan in je verder niets vertellen, ik ben nooit in Ladakh geweest, maar dit wilde ik je even meegeven.

Hey, wij zijn vorige zomer naar Ladakh geweest en hebben een korte trekking gedaan en ik kan maar 1 ding zeggen: DOEN! Voor mij was die trekking HET hoogtepunt van onze reis! We hebben enkel de trekking van hieruit geregeld met www.wildeastadventure.com en dat was ook een echt aanrader! Namjal zorgt voor veel meer dan enkel de trekking, met al je vragen kan je bij hem terecht… Wij hebben wel een shared-jeep genomen om naar Leh te gaan (beter voor hoogteverschil)en teruggekomen met het vliegtuig…

Ik ben afgelopen september 2 weken in Ladakh geweest. Ik ben van Delhi naar Leh gevlogen. Heb 2 dagen een beetje hoofdpijn gehad door de hoogte. Ik heb al meerdere trekkingen gedaan in de himalaya en gelukkig nooit veel last gehad. Als je een trekking wilt boeken doe dat dan bij DREAMLAND in Leh. Ik heb de Spituk-Stok trekking gedaan van 4 dagen. Wilde eigenlijk de Markavalleytrek doen van 8 dagen, maar in september aan het einde van het seizoen was het moeilijk om meerdere mensen te vinden voor de trek. De 4-daagse trek was onvergetelijk en zeker niet te kort. Dus zou als ik jullie was zeker een korte trekking gaan doen. Ben na Ladakh nog een maand verder gereisd door Noord-India. Vele prachtige andere plekken gezien, maar Ladakh was toch wel het hoogtepunt van mijn hele reis. Ik had eigenlijk het plan om via land (Manali) weer naar beneden te reizen, maar toen ik er was waren de wegen naar Manali dichtgesneeuwd op de passes, dus onmogelijk om te nemen. Wel was het mogelijk om de weg naar Srinagar Kashmir te nemen, maar daar was het toen nog erg onrustig. En ik wou niet de moeilijkheden gaan opzoeken, dus heb bij Kingfisher een vlucht naar Delhi geboekt en naar beneden gevlogen. En vervolgens weer over land omhoog gegaan.

Zo’n 4 daagse trek lijkt me wel interessant. Wat heb je dan nog gedaan in die 2 weken in Ladakh? Denk je dat je het ook al in 10 dagen kan doen? (en misschien een paar zaken laten vallen?).

De eerste dagen na aankomst in Leh zou ik het rustig aan doen, een dag of drie relaxen ivm het hoogteverschil. Dan heb je ook tijd om je trekking te boeken. Het kan soms een paar dagen wachten zijn, omdat je afhankelijk bent van meerdere mensen. De Spituk-stok trek duurt 4 dagen met 3 overnachtingen op de campsites. Als je 10 dagen in Leh wil doorbrengen, dan heb je dus nog een dag of 3 over om evt de Boedistische kloosters te bezoeken in de buurt. Of een twee daagse trip naar de Nubra Valley of Pangonglake. Dit kan je ook allemaal bij DREAMLAND boeken. Ik heb zelf drie kloosters bezocht in 1 dag. Was erg mooi om te zien en goed in een dag te doen. Heb naast het bezoeken van de kloosters en de trekking, de rest van de tijd vooral heel erg rustig aan gedaan, veel gewandeld, chai drinken met de locals, gelezen, veel qualitytime met andere backpackers en ontzettend genoten van de mooie omgeving. Ik sliep in Guesthouse Jigmet (our pick van Lonely Planet). Ontzettend gastvrije en lieve familie, prima kamers, een prachtige kleurrijke tuin met de himalaya op de achtergrond,wat een perfecte ontmoetingsplek is voor backpackers. Dus zeker een tip! In september kan je ook makkelijk je hostel en trekking in Leh regelen, want het hoogseizoen is dan al voorbij.