Beste grensovergangsroute: Namibië naar Moremi/Chobe (Botswana)

Hallo,

Ik ga in Oktober naar Namibië om een 4X4 selfdrive te doen; we gaan de wagen 18 dagen huren. Ik heb al een aantal dagen Etosha NP voorzien, maar we denken er ook aan om de grens over te steken naar Botswana voor enkele dagen. Nu is mijn vraag wat de beste route is om Moremi en/of Chobe te bezoeken vanuit Namibië, dit in beperkte tijd. Maar misschien ook een interessante vraag: als je Etosha doet is Chobe/Moremi dan zeker nodig er bij te nemen? Overtreffen deze NP’s dat van Etosha? Daarmee bedoel ik, grotere kans op de big 5? Beduidend ander fauna en flora?

Ik had al volgende route in gedachten:
-> Oostwaarts vanaf Grootfontein over Rundu naar Caprivi.
-> Dan van Divundu naar het zuiden richting Sehithwa naar Maun.
-> Daar het Moremi NP bezoeken aan Chief’s Island.
-> Terug rijden naar Grootfontein via een andere route: direct naar het westen; richting Tsumkwe (Namibië)

In de eerste plaats denk ik mij dus te beperken tot Moremi. Hoe veel tijd zou ik minimum nodig hebben voor deze lus?

Een andere vraag: kan je probleemloos de grens overgang maken?
-> Geen ambetante grenscontroles met corrupte grenswachters, onvoorziene visumkosten…?
-> Wat is de beste plaats/dorpje voor de grens over te gaan?

Voor de Geinteresseerden, deze plaatsen in Namibië wil ik alvast aan doen:
Sossusvlei(deadvlei), Walvisbaai, Spitzkoppe, Cape Cross, Damaraland, Skeleton Coast, Opuwe, Etosha(4-5 dagen)

Bedankt voor de tips!
Groeten,

Goeiemiddag,
Ik weet niet of je er nog iets aan hebt, maar ik lees je berichtje/vraag nu pas.
Je geplande route lijkt me wel ambitieus voor 18 dagen, gezien de afstanden daar en de toestand van de wegen, zeker als je 4-5 dagen in Etosha blijft (wat ik persoonlijk te lang vind, vooral als je nog naar Chobe of Moremi gaat). Als je eerst naar Sossusvlei wil, heb je daar al minstens 3 dagen voor nodig “in de andere richting”. Als je in Chobe of Moremi wil kamperen heb je een permit nodig, maar ik neem aan dat je die hebt, in het andere geval kun je eventueel kamperen op één van de campsites buiten het park.
Grensovergangen zijn geen probleem, maar als via de Dobe grenspost naar Tsumkwe rijdt, hou er dan rekening mee dat deze weg langs de Botswana zijde vrij zwaar is, 'k weet niet of je 4x4 ervaring hebt.
In Moremi kan je te maken krijgen met enkele watercrossings, als dat je afschrikt zou een alternatief eventueel kunnen zijn: Grootfontein, Caprivi, Ngomabridge (grenspost), Kasane, Chobe (Ihaha). Als je niet aan een permit geraakt voor Ihaha kan je kamperen in Kasane en dagtrips maken langs de Choberivier. Je kan dan terug naar Maun langs Nata.
Nog een tip: fixeer je niet te veel op de Big Five, de kans dia je die allemaal te zien krijgt is klein, maar er is buiten dat nog heel veel moois te zien !
Succes !