Best of New Zealand?!

Begin november vertrek ik samen met mijn vriend voor 9 maanden richting het oosten. We starten in australie om vervolgens in december-januari een maandje in nieuw zeeland te verblijven.
:wereld:

In een ander topic heb ik vernomen dat je het met een dagbudget van 45 euro p.p. moet kunnen redden. Wij hebben 4 weken uitgetrokken voor nieuw zeeland en zijn opzoek naar de hoogtepunten zodat wij de juiste buspas kunnen aanschaffen…

Kortom kan iemand mij vertellen wat ik kan overslaan in nieuw zeeland en welke plaatsen/acviteiten/parken ik juist niet moet missen…

Alvast bedankt!

Groetjes marije

Hey moiiii,

mijn vriendin en ik gaan binnekort ook een lange reis maken. Wij vertrekken eind augustus voor 8 maanden. Eerst 3 maanden Australië, dan 2 maanden NZ en tenslotte nog 3 maanden ZO-Azië. Wij zitten toevallig in december en januari ook in NZ.

Ik ben in april van dit jaar al een kleine maand in NZ geweest. We zijn toen met een huurauto van hostel naar hostel gereden, vertrokken vanuit Auckland en aangekomen in Christchurch. We hebben hééél veel gedaan maar hadden dan ook zelf een auto zodat je erg mobiel bent en relatief weinig tijd verliest in vergelijking met openbaar vervoer. Verder weet ik dus niets over openbaar vervoer, hoe vlot het gaat, wat het kost…

De toer die wij deden is ongeveer de “standaard”-reisroute door NZ zoals 90% die doet, kijk maar eens op het internet bij alle reisorganisaties.

Noordeiland: Auckland-Coromandel-Rotorua-Tongariro NP-Wellington
Ferry naar Picton.
Zuideiland: Abel Tasman NP-West Coast met de gletsjers-Haast pass-Wanaka-Queenstown-Te Anau-Milford Sound-Mt. Cook NP-Akaroa-Christchurch.

Ik moet zeggen dat alles fantastisch was maar om je toch te helpen zal ik mijn persoonlijke TOP 5 geven:

  1. Milford Sound: hier hadden we zwaar stormweer waardoor we de sound zelf niet hebben kunnen zien. De rit erheen, de overnachting in de lodge en de sfeer die daar hing waren onbeschrijflijk en overweldigend.

  2. Glenorchy: onwaarschijnlijk prachtige omgeving, zie Lord of the Rings. Wel vrij afgelegen en misschien moeilijk met openbaar vervoer.

  3. Abel Tasman National Park: hier hebben we een 2-daagse kayak-wandeltocht gedaan en overnacht op een boot in Anchorage bay. Kayakken tussen de seals op Tonga Island, picknicken op gouden strandjes tussen een knalblauwe zee en diepgroen bos, hier wil je echt niet weg…

  4. De westkust en Haast pass: prachtige route. Vooral het stuk rond Tiromoana, Ross…

  5. Tongariro NP: we deden de Tongariro alpine crossing. Deze wordt omschreven als één van de beste dagtochten in NZ en terecht.

Ik zou nog makkelijk kunnen doorgaan met alle andere schitterende plekken die we bezochten zoals Mt. Cook village, Akaroa, Coromandel… het is echt een fantastisch land. Geniet ervan!

Ik denk dat wij in december-januari ook nog de oostkant van het noordeeilend gaan doen en verder naar het zuiden-zuidoosten van het zuideiland, Invercargill en Dunedin. Dit zijn miden bezochte streken maar we hebben nu ook meer als 2 maanden tijd.

Hoi Marije,

Als ik jou was zou ik een trip met de Tranz-zalpine maken, echt een aanrader. Deze staat ook beschreven als een van de mooite treinreizen van de wereld. Je vertrekt van uit Christchurch naar Greymount. De treinreis duurt 4 uur. Mijn vriend en ik zijn toen een kleine week aan de west kust geweest en hebben daar een auto gehuurd. Een voordeel als je aankomt met de trein kan je op het station alles regelen, auto huren, hostel enz. Ook moet je dan ff naar de overkant lopen en daar in het restaurant wat eten. (was echt goed eten). Verder kan ik je zeggen, het maakt niet uit waar je bent, overal is het mooi en indrukwekkend.

Heel veel plezier met je reis, ik ben jaloers…

Groetjes,

Femke

Helemaal waar. we hebben hem vorige maand in een dag vanuit Christchurch heen-en-terug gedaan. In Graymout zelf is niet zo veel te beleven, maar als je daar inderdaad een auto huurt, dan kun je wellicht wat meer gaan zien van de omgeving.

Ik zou overigens toch een huurauto overwegen, zeker als je met z’n tweeen bent. Je bent veel vrijer om te gaan en te gaan (en te stoppen) wanneer je wilt. En met de TomTom (die we mee hadden) vind je zo je weg naar een hostel of motel.

Wij vonden overigens het noordelijke gedeelte van het Noordereiland (boven Rotorua) het meest indrukwekkend. Maar heel NZ is mooi dus geniet ervan. Ook steden als Christchurch, Wellington, etc. Vreemd genoeg vonden we Auckland weer het minste.

Goede reis!

Gegroet Marij, (of Kia ora !!!)

Ik heb vorig jaar (november 2008) een begeleide (groeps)rondreis door Nieuw-Zeeland gedaan met Aussietours (uit Staden, België) => Aussie Tours – Best Of Travel, door Best of Travel (de Ultimate New Zealand rondreis… de rondreis van vorig jaar was ietsje anders dan deze van 2009).

Het was zéér de moeite. Een echte aanrader !!! NZ is een SCHITTEREND land waar er zoveel te zien is dat het moeilijk is om de absolute “must sees” te geven.

Persoonlijk vond ik volgende plaatsen/activiteiten/parken ab-so-luut de moeite :

Noordereiland:
1/ Tongariro NP
2/ Coromandel Peninsula met Hot Water Beach, Mercury Bay,…
3/ Te Puia in Rotorua => Te Whakarewarewa Thermal Valley
4/ Huka Falls
5/ Waitangi Treaty Grounds

Een wel zeer persoonlijke keuze : de zeiltocht op een yacht in de Waitemata Harbour (waar ik even aan het roer heb mogen staan van het 19 ton wegende jacht)

Zuidereiland :
1/ Milford Sound (absolute topper !!!)
2/ Abel Tasman NP (schitterende natuur / vergezichten…)
3/ Paparoa NP (met de Punakaiki Pancake Rocks) : indrukwekkend
4/ Mt.Cook, Fox glacier, Franz Josef glacier (fantastische helicoptervlucht gedaan boven deze gletsjers én rond Mt.Cook !!!)
5/ Moeraki Beach Boulders

Ik heb niet echt “te mijden plaatsen” … Misschien omdat de reis zo onvergetelijk is geweest en ik dagelijks massa’s indrukken te verwerken kreeg.
Alleen in Dunedin en de trip naar Cape Reinga hadden we regen… Vooral op Cape Reinga was dat jammer want daardoor hing er wat nevel/mist en kon ik de samenvloeiing van de Tasman Sea en de Pacific Ocean niet “bewonderen”… Zonde, maar niks aan te doen.

In ieder geval : Geniet van je maandje in Nieuw-Zeeland.
Neem ook genoeg “fotomateriaal” mee !!! Je kijkt je echt de ogen uit !! Ik heb op mijn reis +/- 1.200 foto’s genomen…

Een “selectie” ervan staat online :
Noordereiland : Webshots - Desktop Wallpaper and Screen Savers
Zuidereiland : http://travel.webshots.com/album/569335734XHBvtK?vhost=travel

Groetjes,
Steven