Als je in Kenya bent, pas dan goed op je spullen, neem geen dure mobiele telefoons, camera’s mee of veel geld. Neem het geld mee wat je op die dag denkt uit te geven. Helaas zijn er veel berovingen in Kenya, de politie in Kenya doet er weinig aan, dus daar kan je weinig tot niets van verwachten. Biedt in ieder geval geen weerstand mocht je worden beroofd.
Ex-para (31) stierf om zijn vriendin (26) te redden
Toen een overvaller drie schoten loste in de richting van zijn vriendin Nancy (26), aarzelde Dimitri Van Hamme (31) niet: hij overmeesterde de gangster meteen. Maar dan dook een tweede aanvaller op, die hem in de maag en de flank schoot. De West-Vlaming stierf op weg naar het ziekenhuis. De aanval gebeurde in het Keniaanse Mombasa, waar de ex-paracommando werkte als veiligheidsagent.
“Ik kan niet geloven dat hij er niet meer is”, zegt zijn mama Martine Becue. Blijkbaar waren Dimitri en zijn vriendin Nancy dinsdagavond iets gaan drinken bij vrienden thuis. “Toen ze naar huis gingen, liep het fout. Een gewapende man vuurde drie keer naar Nancy. Hij probeerde haar gsm en handtas te stelen.” Dimitri - die van geen kleintje vervaard was - kwam tussenbeide en kon de gewapende rover overmeesteren,waardoor zijn vriendin overleefde. “Maar er was nog een tweede aanvaller. En die schoot mijn zoon in de maag en de zijde… Waarna de twee overvallers op de vlucht sloegen. Met hun buit.” Dimitri werd in allerijl naar het ziekenhuisovergebracht. “Tevergeefs. Hij stierf tijdens de autorit.”
Terwijl op vele plaatsen kerst en eindejaar worden gevierd, heerst nu bij de familie van Dimitri Van Hamme een bijzonder trieste sfeer. “Ach, dat het nu kerst is, doet er zelfs niet toe.Welke periode het ook is, ik ben mijn zoon kwijt.”
De daders van de schietpartij zijn nog niet opgepakt. De politie probeert via onder meer de gestolen gsm van Dimitri’s vriendin de moordenaars te traceren.

Zie ook: