Berovingen in Kenya

Als je in Kenya bent, pas dan goed op je spullen, neem geen dure mobiele telefoons, camera’s mee of veel geld. Neem het geld mee wat je op die dag denkt uit te geven. Helaas zijn er veel berovingen in Kenya, de politie in Kenya doet er weinig aan, dus daar kan je weinig tot niets van verwachten. Biedt in ieder geval geen weerstand mocht je worden beroofd.

Ex-para (31) stierf om zijn vriendin (26) te redden

Toen een overvaller drie schoten loste in de richting van zijn vriendin Nancy (26), aarzelde Dimitri Van Hamme (31) niet: hij overmeesterde de gangster meteen. Maar dan dook een tweede aanvaller op, die hem in de maag en de flank schoot. De West-Vlaming stierf op weg naar het ziekenhuis. De aanval gebeurde in het Keniaanse Mombasa, waar de ex-paracommando werkte als veiligheidsagent.
“Ik kan niet geloven dat hij er niet meer is”, zegt zijn mama Martine Becue. Blijkbaar waren Dimitri en zijn vriendin Nancy dinsdagavond iets gaan drinken bij vrienden thuis. “Toen ze naar huis gingen, liep het fout. Een gewapende man vuurde drie keer naar Nancy. Hij probeerde haar gsm en handtas te stelen.” Dimitri - die van geen kleintje vervaard was - kwam tussenbeide en kon de gewapende rover overmeesteren,waardoor zijn vriendin overleefde. “Maar er was nog een tweede aanvaller. En die schoot mijn zoon in de maag en de zijde… Waarna de twee overvallers op de vlucht sloegen. Met hun buit.” Dimitri werd in allerijl naar het ziekenhuisovergebracht. “Tevergeefs. Hij stierf tijdens de autorit.”

Terwijl op vele plaatsen kerst en eindejaar worden gevierd, heerst nu bij de familie van Dimitri Van Hamme een bijzonder trieste sfeer. “Ach, dat het nu kerst is, doet er zelfs niet toe.Welke periode het ook is, ik ben mijn zoon kwijt.”

De daders van de schietpartij zijn nog niet opgepakt. De politie probeert via onder meer de gestolen gsm van Dimitri’s vriendin de moordenaars te traceren.

media_xll_7367620.jpg

Zie ook:

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2163375/2014/12/26/Ex-para-31-stierf-om-zijn-vriendin-26-te-redden.dhtml

Mag ik vragen?
Waarom plaats je dit in een nieuwe draad?
Als je even hieronder kijkt is er al een prachtige draad gestart door wimfabrie.
(Naam:Negatief reisadvies en al bekeken door een 10.000 mensen)
Dit vervuild toch alleen maar het forum?

3 likes

Ik kreeg van mensen op dit forum te horen dat dit oud nieuws en totaal niet meer speelde, vandaar dat ik een nieuwe post opende om weer geen negatieve kritiek te krijgen.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=177789

Vanaf #141 en verder :wink:

Www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Goed advies om geen waardevolle spullen mee te nemen, vooral als je ergens 's avonds nog de deur uit gaat. Nog een advies: verzet je niet tegen gewapende overvallers, want dat is hier blijkbaar het geval geweest al voordat de eerste schoten waren gelost. Ook niet als je in het leger hebt gezeten, in Kenia werkt en de beveiliging zit en ook niet omdat je toevallig Belg, Nederlander of Keniaan bent.

Zonder enig verzet had Dimitry nu zeer waarschijnlijk nog geleefd!!!

Als toerist zou men dan eventuele schade kunnen declareren bij een reisverzekering, daarvoor is aangifte bij de Keniaanse (toeristen)politie nodig van de gestolen goederen.

3 likes

Toen ik een keer mijn vriendin geld had gestuurd was ze plotseling helemaal in de paniek toen ik haar belde. Toen ze uit de bank kwam kwamen er drie Kenianen op haar af, ze rende weg maar ze haalden haar snel in en bedreigden haar met een mes, toen moest ze haar zakken legen. Ze schaamde zich er voor en durfde het mij niet te vertellen, ik vertelde haar later dat het maar geld was en dat zij niets had en dat het goed was dat zij zich niet verdedigde.

Ik kan er ook niets aan doen dat dit soort zaken aan de orde van de dag zijn, een maand er voor rukten ze haar tas uit haar hand en namen ook weer wat geld mee en een mobieltje.

Daarom post ik dit bericht zo dat reizigers/toeristen gewaarschuwd zijn.

Het is natuurlijk idd zo dat de veiligheidsrisico’s in Kenia anders zijn. Het is goed om elkaar te informeren over ervaringen en hoe misstanden voorkomen kunnen worden. Jou vriendin maakt wel erug veel mee, 3 overvallen per maand, zelfs op klaarlichte dag vanuit een beveiligde bank. Dat is een verhaal dat ik met een klein korreltje zout zou nemen eerlijk gezegd. Is jou persoonlijk wel eens iets vervelends overkomen in Kenia, en hoeveel ervaring heb je met het land?

2 likes

Het is natuurlijk idd zo dat de veiligheidsrisico’s in Kenia anders zijn. Het is goed om elkaar te informeren over ervaringen en hoe misstanden voorkomen kunnen worden. Jou vriendin maakt wel erug veel mee. Is jou persoonlijk wel eens iets vervelends overkomen in Kenia, en hoeveel ervaring heb je met het land?

Ze woonde toen in Nairobi, ik heb toen veel van deze stad gezien. Ik had haar vader beloofd om hen met de Kerst te bezoeken. Vaak ging haar vader mee voor de veiligheid.

***Bij musea en parken moest ik altijd meer betalen, ik kreeg een keertje ruzie met die Kenyanen, ze rekenden voor het over varen van een klein riviertje van 20 meter breed 15 Euro !!! ***Haar vader begon toen ook nog ruzie te maken met die lui, zelfs hij vond het wel erg zot om zo veel te betalen voor een overtochtje van nog geen 3 minuten.

In een winkel hebben ze een keer 30 Euro van mij gestolen.

Op bepaalde plaatsen mocht ik van haar familie niet komen omdat dat te onveilig zou zijn. Ik heb alles 16 dagen lang met de auto gedaan, ik heb toen voor mijn hele vakantie een auto gehuurd zodat ik veilig kon reizen. Ook heb ik regelmatig smeergeld moeten betalen om wat gedaan te krijgen. Ze vertelt aan niemand dat ik haar “blanke” vriend ben anders moet ze overal nog veel meer voor betalen. Want alle blanken zijn rijk natuurlijk.

Het was een van mijn duurste vakanties ooit en dat in zo’n arm land. Het viel mij op dat alles veel duurder was dan in Europa en dat terwijl veel mensen geen of erg weinig salaris hebben. Het gemiddelde inkomen is rond de 1.350.= Euro per jaar, als je al werk hebt. Een kilo bananen hier is 99 cent bij de LIDL, daar kostte toen een kilo bananen bijna het dubbele…

Herkenbaar, in musea en andere trekpleisters zijn er idd vaak speciale tarieven voor Kenianen, Oost Afrikaanse residenten en toeristen. De gedachte is dat als iedereen hetzelfde tarief betaald, (Oost) Afrikanen nooit ergens naar binnen kunnen omdat het anders niet te betalen is voor de meeste locals…

Vooral in Nairobi zijn er gebieden waar ik ook liever niet zou willen vertoeven, in Mombasa zijn er gebieden waar ik enkel 's nachts niet over straat zou gaan, hoewel ik eigenlijk overal wel overnacht heb, Mombasa en Nairobi zijn nauwelijks vergelijkbaar…

Smeergeld is voor ‘ons’ een vreemd verschijnsel maar bedenkende dat (vooral verkeers)politie zichzelf met een karig salaris niet zouden kunnen onderhouden, niet helemaal onlogisch, hoewel er ook ambtenaren zijn die gretig misbruik maken van hun positie…

Wat is er bij het riviertje gebeurt, heb je 15 euro betaald, ben je niet gegaan, heb je korting gekregen of ben je met iemand anders voor een lager prijs over gestoken?

Het ‘gemiddelde inkomen’ zoals dat nauwkeurig bij ‘ons’ geindexeert wordt is geen maatstaf in Kenia, iedereen aan de onderkant van de samenleving, werkende en werkloze heeft naast het werk andere handeltjes en dealtjes om te overleven, soms komt er bvb een toerist langs die de correcte prijzen nog niet weet, gewoon bereid is om meer te betalen, of door verzonnen verhaaltjes meelevend de beurs trekken… People are different, ook in Kenia.

Producten in Kenia zijn idd duurder dan je zou verwachten in een ‘arm’ land, in supermarkten zijn bvb nauwelijks eigen merken te koop en A-merken zijn nauwelijks goedkoper…

Wat je een dure vakantie vindt is relatief naar je budget, wat je gewend bent en verwacht te betalen…

Was je vakantie de moeite waard, of zeg je, liever nooit weer?

1 like

Ik heb inmiddels al zo veel smeergeld betaald dat ik alleen van dat geld al bijvoorbeeld 3 x tien dagen op vakantie kan naar Marokko.

Doordat de vader van mijn vriendin ingreep hoefde ik niets te betalen bij die rivier. Ik wilde nog vragen aan Kenianen die net waren over gezet hoeveel het kostte, maar zij werden gesommeerd om niets te zeggen.

Mijn vriendin vindt het niet leuk maar ik heb haar gezegd dat ik nooit meer naar Kenya ga, ik kreeg op de Nederlandse ambassade in Nairobi een grote mond van een Keniaanse die daar werkte, mijn vriendin is in de maling genomen door een medewerker van de ambassade van Kenya in Nederland, ik heb mijn maag er van vol.

Ik was vol goede moed toen ik naar Kenya ging, ik wilde er zelfs een huis kopen, maar daar begin ik al helemaal niet aan.

Het was voor mij een zware deceptie, ik ben vaker in arme landen geweest, maar Kenya spant de kroon.

Ik vermoed ook niet dat er iets zal veranderen met deze President die polygamie propageert. Als je met Kenyanen spreekt vinden ze hem vaak heel goed en polygamie is ook niet erg. Als je dan zegt dat zij het wel niet erg zullen vinden als hun partner iedere dag een ander bedpartner heeft geven zij aan dat zij dat zeker niet willen.

Ik ben nog eens een week bij zo iemand thuis geweest in Frankrijk, haar vader had 4 vrouwen daar was ze trots op, maar toen bleek dat haar eigen partner niet geld naar zijn moeder over maakte maar naar zijn (2e 3e 4e ?) vrouw in Kenya, was ze plotseling erg kwaad en kon hij vertrekken.

Dat hun president de boel flest en een vermogen heeft van meer dan 650 miljoen Euro daar zijn de Kenyanen bijna allemaal ook trots op, maar het is wel vreemd dat er erg veel Kenyanen aan mij vragen of ik geen baantje voor ze kan vinden in Europa.

Verder wens ik iedereen veel plezier in Kenya.

Nou, niet alle Kenianen zijn blij met hun huidige president, vooral aan de kust en in het westen van Kenia zijn er kritische geluiden en komt men daar ook recht voor uit, maar rondom Nairobi en vooral onder de Kikuyu stam in centraal Kenia kan hij idd niet stuk, uitzonderingen daar gelaten. Afrikaanse politiek is moeilijk te begrijpen voor westerlingen en ik zou reizigers ook willen adviseren om niet met Kenianen over ‘hun’ politiek te discuteren, vanwege de gevoeligheid van politieke onderwerpen.

Voordat je in Kenia een huis koopt, gaat werken of investeren zou je jezelf eigenlijk goed moeten informeren over de mogelijkheden en de cultuur doorgronden maar ik ken toch een aantal westerlingen die gelukkig leven in Kenia, onmogelijk is het zeker niet.

Het zal voor je vriendin behoorlijk vervelend zijn te horen dat je nooit meer naar Kenia toe wilt, lijkt me. Meer nog dan in het westen ontlenen Kenianen een groot deel hun identiteit aan hun cultuur, afkomst (stam), hun uitgebreide familie en soms zelfs ook zelfs hun leiders. Door te stellen dat je niet meer naar Kenia wilt reizen, diskwalificeer je eigenlijk haar achtergrond, zo zou ze dat iig kunnen ervaren. Maar dat terzijde.

Heb je niet iets te veel hooi op je vork genomen in een korte vakantie (relatie, ambassade, zelf auto huren, bouwplannen etc) waardoor je beeld van Kenia nu grotendeels wordt bepaald door de teleurstellingen?

1 like