Bergschoenen mee?

Hallo allemaal!

Deze week heb ik mijn ticket geboekt naar Australie. Ik ga met de groepsreis van backpackers op 22 maart. In principe heb ik alles al wat ik mee moet maar ik lees veel verschillende verhalen over bergschoenen. Misschien is het niet zo belangrijk maar als je het niet hebt mis je dat waarschijnlijk ook het meeste. Nu is mijn vraag of jullie goede bergschoenen aanraden. Mijn backpack is natuurlijk al flink vol als je alleen die schoenen er al in doet terwijl het wel 70l is. Heeft iemand hier ervaring mee of zeggen jullie dat het op slippers of goeie sportschoenen ook goed te doen is. Mijn voornemen is om heel Australië rond te reizen.

Bedankt alvast!

Hallo!
Ik vond goede wandelschoenen wel prettig, zeker in the red centre waar je toch behoorlijk moet klauteren en andere nationale parken waar je flinke hikes maakt. Voor de rest heb je wel genoeg aan flipflips (thongs!!) en gympen. Als je naar Australië vliegt doe je je wandelschoenen al aan, dan he je extra plaats in je tas en als je ze in Australië niet aan hebt hang je ze gewoon aan de buitenkant van je backback (er zitten niet voor niets allemaal hangsels, gespjes, clips en andere meuk aan die dingen, haha), zodat ze verder geen plaats innemen.
Veel plezier!

Moeilijk om advies te geven… hangt een beetje van je voeten/enkels af. Ikzelf heb m’n bergschoenen juist heel veel gedragen, maar ik zag anderen op hetzelfde terrein lopen met flipflops. Wat draag je zelf liefst?
Persoonlijk vind ik m’n bergschoenen onmisbaar voor Australië.

Met een paar stevig sportschoen / “” normale" wandelschoenen kom je ook een heel eind. Het is echt niet zo dat je hele dagen gigantische afstanden te voet aflegt.

Pas als je in een nationaal park komt en je gaat echt langere stukken lopen kun je ze nodig hebben.

Zelf had ik geen bergschoenen maar stevige sportieve schoenen met een stevige zool en heb het grootste deel van Australie en Nieuw-zeeland daarmee afgelegd. incl. red-centre, westkust, kakadu, tasmanie, enz. enz. Geef wel toe dat ik in een jaar 3 paar heb versleten.

Aan de buitenkant van de tas hangen vind ik geen optie. Alles wat daar hangt kan alleen maar beschadigen en tijdens vervoer in bus / trein losraken en verdwijnen. Het staat wel heel leuk /stoer een tas met van alles eraan. Maar het is niet echt praktisch.

Als je ze echt nodig blijkt te hebben kun je altijd nog daar een paar bergschoenen kopen.

Succes

Als je al bergschoenen meeneemt dan zeker geen hoge. Deze zijn te zwaar en overbodig. Ik neem aan dat je geen meerdagenhikes gaat maken.
Ik heb heel australie gezien en zou de volgende keer gewoon op sportschoenen gaan. Die paar keer dat je moet klimmen doe je maar voorzichtiger.

Hangt er erg vanaf wat je gaat doen. Alleen voor wandelen met backpack (> 15 kg) en tent in tasmanie (overland track, walls of jeruzalem), victorian alps of in de blue mountains heb je goede bergschoenen nodig,
die je overigens het beste in europa kunt kopen (betere kwaliteit). Ga je wandelen zonder backpack en niet in tasmanie dan maakt het niets uit en zijn gewone gympen prima. Ook voor dagwandelingen in tazzie zijn gympen prima. Mijn man heeft indertijd in tasmanie vrij dure wandelschoenen gekocht die na 1 tripje victorian alps (3 dg!!!) met rugzak (25 kg ongeveer) binnen 1 dag volledig uit elkaar lagen (kreeg hij wel geld terug voor trouwens).

Ik ben wel van plan om veel te gaan wandelen ja maar in het verleden deed ik eigenlijk alles op mijn reefslippertjes. Maar dan liep ik natuurlijk niet met een zware backpack van dikke 15kg en ik weet ook niet hoeveel het voorkomt en dat is even lastig in te schatten. Alles wat ik nodig ben kan ik daar ook wel kopen gok ik dus ik denk dat ik eerst zonder ga. Mocht ik het missen dan kijk ik daar even naar een stel goeien. Bedankt iig voor alle reacties!

Ik twijfel over precies hetzelfde :slight_smile:

Op zich denk ik dat onze reis behoorlijk goed doorkom op slippers/gympen maar we gaan ook een drie daagse tour naar Ulura etc doen met flinke wandelingen. En voor dat gedeelte twijfel ik toch wel of ik ze mee zal nemen. Helaas zijn ze wel behoorlijk zwaar en enkelhoog dus als ik ze meeneem, wordt het ook de rest van de vakantie flink sjouwen…

Voor Uluru heb je echt geen bergschoenen nodig. De wandeling rondom Uluru is vlak en de wandeling op de berg moet je niet doen. De aboriginals beschouwen deze berg als heilig aan kunnen het niet waarderen als je erop klimt. Het is asociaal om deze monoliet te beklimmen. Ben je asociaal en beklim je hem toch dan kan dit gewoon op gympen.