Belgisch bachelor diploma geldig in Canada ?

Ik studeer deze maand af als leerkracht met een bachelordiploma. Dit wil zeggen dat ik in belgie les mag geven aan leerlingen van 12 tot 16-17 jaar ( 1e middelbaar tot 4de )
Maar hoe zit dat in Canada, ben ik daar iets mee ?

Denk dat je dat diploma moet laten legaliseren.

Aangezien het meeste onderwijs door de (provinciale) overheid wordt ‘beheerd’, zijn het overheidsbanen. Hiervoor zul je doorgaans een Canadese diploma moeten hebben, maar ik kan mij vergissen (wordt vaak vermeld in de ‘job offer’). Waarschijnlijk worden de daadwerkelijke banen door de vakbond verdeeld. Als er dus geen vrije banen zijn, kun je dus fluiten naar werk, want ieder jaar mogen de mensen die al het langst vakbondlid zijn als eerste hun klassen kiezen. Sommige vakbonden willen je niet eens als permanent lid aannemen als je niet eerst al een paar jaar hebt gewerkt voor hun (en dan krijg je de klassen die overblijven)… In ieder geval: het is ingewikkeld!

Het belangrijkste om mee te beginnen: een Canadees-erkende equivalent halen. Diverse instituten, aangewezen door Immigration Canada, kunnen dit voor je doen. Van immigranten die dit hebben gedaan heb ik gehoord dat ze doorgaans een lager equivalent geven dan het niveau dat je daadwerkelijk hebt voltooid, dus succes ermee!