Belasting terugvragen na working-holiday

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij de volgende kwestie.

Afgelopen half jaar ben ik in Nieuw-zeeland en Australie geweest. Nieuw-zeeland twee maanden lang gereist (heerlijk gehad trouwens), Australie een maand gereist en daarna drie maanden gewerkt op een working-holiday visa. Mijn werk in Australie was bij een engineering bedrijf die een energie centrale aan het ontwerpen was. Erg leuk voor mij omdat ik afgestudeerd ben in de werktuigbouwkunde en ik hiermee mijn eerste werkervaring heb opgedaan.

Nu kreeg ik ook betaald voor dit werk en moest ik over mijn salaris belasting betalen. Dit werd automatisch van mijn salaris ingehouden en hoefde ik verder niets aan te doen. Het percentage belasting dat werd ingehouden was overigens vrij klein (8,5-9% ongeveer). Echter toch de moeite waard om achteraan te gaan nu ik weer terug in Nederland ben. Want, zo hoor en lees je overal, dat je je betaalde belasting bij verlaten van Australie weer terug kan vragen.

Dus heb ik afgelopen week contact opgenomen met taxback.nl (schijnt een goede te zijn), gegevens ingevuld en mijn laatste salarisstrook opgestuurd. Prima mailcontact met een medewerker van taxback gehad. Maar nou kreeg ik gister een telefoontje van diezelfde medewerker dat ik geen belastinggeld terugkrijg, maar ik nog belastinggeld aan de Australische overheid schuldig ben. En volgens hem om de volgende reden (ik citeer uit zijn laatste e-mail); “You cannot get your taxback as you have stayed in Australia less then 183 days. Instead you owe the tax office $xxxx with our processing fee included.”

Het klopt dat ik inderdaad korter dan een half jaar in Australie heb gezeten (namelijk maar 4 maanden), echter heb ik hier nooit wat over gelezen op internet. Ik vraag me dan ook serieus af of dit wel zuivere koffie is. Het gaat om een serieus bedrag dat ik hun/de overheid schuldig zou zijn.

Iemand die wel eens hetzelfde heeft meegemaakt, of de exacte regels kent voor het terugvragen van je belasting?

Ik zou het zeer waarderen :slight_smile:

Hartelijk dank,
Timon

Niemand die mij hiermee kan helpen?

Heb je hier al eens gekeken: http://www.justanswer.com/australian-law/20yae-contractor-working-australia-less-180-days.html

en anders rechtstreeks bij het tax office: http://www.ato.gov.au/entry.aspx?menuid=4081

Hee Timon,
Binnenkort ga ik ook op een working holiday visa naar Australië. Ik wil daar in totaal 4 maanden blijven, waarvan ongeveer 2 of 3 maanden werken. Dat betekent dus dat ik ook minder dan 183 dagen in Australië zal zijn.
Vroeg me af hoe het met jou belastingteruggave afgelopen was en of je weet hoe het nou precies zit? Ik had hier namelijk nog nooit iets over gehoord of gelezen. Heb even gegoogled en lees dat je inkomstenbelasting in Nederland moet betalen over je inkomen in het buitenland wanneer je minder dan 183 dagen in het buitenland werkt. Is dit wat jij bedoelt?
Groetjes Sophie

Op verschillende sites wordt vermeld dat je met een WHV zo’n 29-33% belasting betaald, waar je bij vertrek uit het land een deel terug van kan krijg. Jij betaalde minder belasting, mogelijk heeft het hier iets mee te maken?

Beste Sophie,

Aangezien de rest niet meer van zich laat horen, ben ik erg benieuwd of jij er wel uitgekomen bent.

Groeten, Marc.