Beijing - Shanghai of Beijing - Hong Kong?

Hallo,

Ik ga volgend jaar een wereldreis maken en nu ben in me aan het verdiepen in de route die ik wil gaan maken.
Nu wil ik graag jullie advies over het volgende:

Ik kom met de trans-Mongolië aan in Beijing en zal dan +/- 3 weken in China blijven. Nu twijfel ik over 2 routes, Beijing - Xian - Hong Kong of Beijing - Xian -Shanghai.
Nu de vragen… Wat is is volgens jullie ervaring de mooiste route en als je alles met het OV doet, hoe lang ben je dan ongeveer onderweg met leuke stops er tussen natuurlijk.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes,

Michael

geen keus-de meeste treinen rijden snachts-dus dan zie je niet veel. en als je wat ziet in China zijn het eindeloze rijen nieuwe flats. of fabrieken. of oude fabrieken die worden gesloopt om nieuwe flats of fabrieken neer te zetten. dat doen ze het liefst vlak naast het spoor. het is nu eenmaal een zeer dichtbevolkt land.
voor 3 weken heb je tijdzat om veel meer te zien. Dus kijk eens in een reisgids wat je nog meer intereseert.
voor treintijden: kijk op travelchinaguide.com-met prijzen of via seat61. de K treinen zijn snel, T is sneller=express. In kwlaiteit maakt het niet veel uit-van binnen zien al die wagons er eender uit.
de meeste mensen-1e keer komers vinden Yangshuo-bij Guilin, zo leuk-veel westelingen, dus minder sjinees. je kan in een NL-geleid guesthse slapen en fietsen-dan is het niet zo eng. in SH is in 2010 wereldexpo-sterk verhooogde prijzen, mogelijk sterk verhoogde safety-zoals by OS in BJ 2008.

zelf ben ik van Peking naar HK gegaan met de trein (24 uur), erg leuk!
Succes met je keuze.

Wat je ook kunt doen is Beijing, Pingyao, Xi’an, Guilin (Yangshuo), Hong Kong.
Of Beijing, Shanghai, Suzhou, Hangzhou, Hong Kong, maar de eerste route is meer gevarieerd, wisselt stad of met natuur en cultuur.

beijing 5 dagen
treinreis beijing-xian duurt 10 uur, nachttrein
Xian 3 dagen
treinreis xian-guilan duurt 27 uur, je ziet veel rijstvelden.
guilan 3 dagen (dit was 2 dagen te kort)
guilan-hong kong hebben wij gevlogen ca. 1.5 uur