ik ben me een slag in de rondte aan t verdiepen in China… Een reisroute moet daar ooit uitkomen :)…
Nu wil ik wel de grote steden zien ( en hongkong valt bij mij daar ook onder en daar wil ik echt heen!) maar wil niet alleen maar grote steden zien en vraag me nu af… Zijn beide steden echt de moeite waard om in te gaan? of is 1 genoeg van de twee? Welke dan?
En dan nog een andere vraag: ik wil graag platteland ervaren dat niet is overspoeld met toerisme… Ben jij ergens geweest wat hierop lijkt? Mag ik t weten?
Beijing is absoluut de moeite waard gezien het grote aantal bezienswaardigheden: plein van de hemelse vrede, de verboden stad, het zomerpaleis, de tempel van hemelse vrede en vanuit beijing is de welbekende Chinese muur te bezoeken. Kortom: beslist de moeite waard om een aantal dagen in Beijing te verblijven.
Shanghai was mn eerste kennismaking met Azie. Vond het een leuke stad met een schitterende skyline. Heb er veel leuke wijken en leuke straatjes met lokale marktjes gezien. Een verblijf in Shanghai is te combineren met dagtrips naar omliggende steden zoals Hangzhou (zelf ook geweest) en Suzhou.
Vond Shanghai als stad wat leuker dan Beijing (persoonlijke mening), maar dit kan ook komen omdat Shanghai de eerste plek buiten Europa was dat ik bezocht. Was nogal onder de indruk van de sfeer en het leven daar.
Als je tussen beijing en shanghai moet kiezen, dan vind ik toch Beijing meer aan te raden. Beijing heeft wat meer te bieden: de eerder genoemde bezienswaardigheden zijn schitterend en het geeft je een indruk van het oude China.
Wat betreft je vraag over het platteland: zuid china, het karstgebergte, leent zich hier goed voor. Je kunt in de omgeving van Yangshuo heerlijk wandelen en fietsen door het platteland tussen rijstvelden en vreemde rotsformaties. Mijn tip is alleen wel om Yangshuo dan wat te vermijden. Dat plaatsje is een enorme toeristische heksenketel met veel opdringerige chinezen. Een verblijf enkele kilometers buiten Yangshuo is perfect: in alle rust zonder toeristen kun je dan het platteland verkennen. Het aantal overnachtingsplekken zijn er wel wat schaarser. Heb zelf verbleven in de giggling tree. Wil hier geen reclame maken, maar de locatie van dit guesthouse is fantastisch.
Nog even voor wat betreft je keuze voor of tussen Beijing / Shanghai: De kans is groot dat je begint of eindigt in Shanghai of Beijing (afhankelijk wat je met HongKong doet), aangezien je dan meeste kans hebt op voordelige vliegtickets. Je kunt dan eenvoudig de kosten vergelijken. Stel: het vliegticket van/naar Shanghai is een paar tientjes goedkoper dan een vliegticket van/naar Beijing. De treinreis tussen Shanghai en Beijing kost zo’n 65 Euro (snelste (G)trein, 5-6 uur reistijd, de langzamere treinen zijn wat goedkoper). Het loont dan om ervoor te kiezen om Shanghai aan te doen. Op deze manier kun je Shanghai misschien ‘gratis’ inpassen in je reisroute. Je moet dan natuurlijk niet te krap in je tijd zitten.
Beijing! Als ik moest kiezen zou ik zeker voor Beijing gaan. Beijing heeft geschiedenis, moderne architectuur, mooie parken, de hutongs, tempels, geweldig eten en nog veel meer. Beijing zou ik zeker niet overslaan.
Zeggen ze niet: you haven’t been to China if you didn’t climb the Great Wall’?