Hallo allemaal,
Ik heb de hulp nodig van iemand die Beijing goed kent. Met school gaan we op 24 juni een studiereis maken naar Beijing. Hier hebben we de opdracht om een deel van de stad bij de rest van de groep bekend te maken. Iedereen heeft een deel van de stad toegewezen gekregen en mijn deel is Liulichang. Zover ik op internet kan vinden is het vooral de Cultural Street maar ben erg benieuwd of het meer is dan die straat.
Wat voor gebied is het precies? Heeft iemand foto’s van deze omgeving? Iemand tips?
Alvast bedankt,
Groeten,
Jasper
Voor zover ik weet is Liulichang slechts een straat. Vooral met paintings/kaligrafie. Ik ben er begin vorige week nog geweest.
Persoonlijk vind ik Dazhalan interessanter. Dazhalan heeft aardig wat hostels/hotels en goedkope eettentjes (handig voor budgetreizigers, niet altijd met Engelse menukaart…) en een goede boekwinkel. Heb daar een Engelstalige plattegrond van de wijk gehaald voor 3RMB. Op die plattegrond staan een paar bezienswaardigheden en hostels/hotels aangegeven (niet allemaal). Er is ook een kleine ochtendmarkt (groente/fruit/vlees) in de buurt. Je kunt lekker ronddwalen in deze wijk. Aantrekkelijk en veel vriendelijk mensen, al zit je wel in Beijing dus vriendelijkheid is minder dan in kleinere steden (waar ze meestal minder gewend zijn aan buitenlanders). Het is een vrij net hutong-gebied. Vroeger zaten hier veel dames van lichte zeden, nu nog een enkele dubieuze massagesalon. Je kunt gewoon ter plekke vragen stellen, er zijn wel mensen die Engels spreken en jou kunnen helpen. In tea en painting shops zijn ze gewend aan buitenlanders. Het is een (gerenoveerd) hutong-gebied.
Johan
PS: een ander interessant hutong-gebied ligt ten oosten van Wangfujing, met bijvoorbeeld Shijia hutong en Lishi hutong, met enkele (courtyard) hostels/hotels en veel kleine restaurants en een iets grotere markt.
Ik heb in beide wijken een paar dagen in een hostel overnacht en aardig wat rondgestruind en veel foto’s gemaakt. (De meeste grote toeristische bezienswaardigheden in Beijing had ik bij de eerste reis al gezien.)
Bedankt voor je reactie. Is Dazhalan ver bij Liulichang vandaan? We hebben met school namelijk de opdracht de klas rond en een paar docenten rond te leiden. Zij zijn de fictieve pers en wij de ‘locals’ die hun de bezienswaardigheden laten zien zodat zij erover willen schrijven. Dit gebied is wat mij is toegewezen dus vandaar vraag ik of het ver uit de buurt ligt.
De tips die je nog meer hebt neem ik zeker mee, het programma is met veel vrije tijd dus dat komt goed.
Groeten Jasper
O ja, vergeten te vermelden dat Liulichang en Dazhalan in dezelfde wijk liggen en heel dicht bij elkaar. Verbonden met kleinere straatjes. Kijk maar eens met GoogleMaps. Erg weinig autoverkeer in die wijk, maar je kunt wel omver worden gereden door elektrisch aangedreven fietsen, driewielmobielen of bakfietsen
Ze zijn vaak laat op straat nog aan het barbecuen. Met vlees zou ik wat voorzichtig zijn. En water uit de kraan altijd eerst koken.
Helaas ga ik pas in september terug naar China…
Johan
1 like