Ik ga met drie vrienden met de transmongolie express naar Beijing. Daar willen we nog een week blijven en de omgeving ook zeker verkennen! Uiteraard willen we ook naar de Chinese Muur, maar heeft iemand tips en must-see voor de omgeving in Beijing? We zoeken niet een al toeristische vakantie, maar wel de mooie dingen zien die noord-China kan bieden! Iemand ideeën? Alvast bedankt!
Transmongolië Express? Leuk! Heb ik ongeveer 9 jaar geleden ook gedaan, was super.
Ik ga je alvast de standaard tip geven ivm de Muur: ga niet naar Badaling, veel te druk, je kan er soms schouder aan schouder moeten lopen. Ga naar Mutianyu of zo.
Daar sluit ik me volmondig bij aan. Op zichzelf vond ik Badaling dan wel weer grappig juist omdat het zo absurd toeristisch is, maar toen had ik de Muur ook al op diverse andere plaatsen gezien. Mutianyu was dan inderdaad stukken mooier.
Super! Ik heb ook zitten kijken naar andere plekken inderdaad! Maar dan gaan we zeker Mutianyu proberen! Ik zag ook dat er een park was met watervallen, weet iemand of dat ook iets is?
Als je van actief houdt; er zijn verschillende bedrijfjes die hikes naar de Muur organiseren. Je loopt dan met een groep en komt geen andere toeristen tegen.
Ik weet zo even niet de afstanden, maar Pingyao, Datong, Luoyang zijn (relatief) niet al te ver van Beijing vandaan.
Ik ben in 2007 wel in Pingyao geweest, dat was toen toch wel een nachttrein. Ook wanneer ik kijk op ChinaTravelGuide kom ik toch op minimaal 12 uur uit. In Datong en Luoyang ben ik niet geweest.
Ik ben wel in Shanhaiguan geweest, de plaats waar de Muur in de zee eindigt, dat ligt 2,5 uur vanaf Beijing per snelle trein. Wel geinig aangezien de stad weliswaar aardig toeristisch is, maar puur voor de Chinezen zelf, westerlingen zag je er totaal niet. Naast de geEn waar je in de grote steden nog de indruk kan krijgen dat China echt een modern land is geworden was dat daar toch wel anders…
Een stad die al lang op mijn lijstje staat om bij een volgende bezoek aan Beijing te bezoeken is Chengde, de oude zomerresidentie van de keizers. Tot nu toe is het er echter nog niet van gekomen…
Ik sluit me gelijk even aan bij het topic omdat ik ook naar China ga dit jaar. Heeft iemand ervaring met leuke eetgelegenheden in Beijing? Een speciaal restaurant of een speciaal gerecht of een echte ’ must try’ ?
Leuke vraag, haha
Beijing heeft honderden, zo niet duizenden restaurants. Heel veel verschillende ook; van Chinees (alle regio’s) tot ander Aziatisch of westers.
Wat vind je lekker om te eten? Waar ben je naar op zoek?
Ja dat had ik misschien even moeten toelichten. Misschien met de volgende omschrijvingen
“dit restaurant is alleen vindbaar in Beijing”
“dit gerecht laat je meteen terugdenken aan een geweldige tijd in Beijing”
“dit restaurant staat in mijn restaurant top 3 van China”
Mijn beste gedachten gaan qua eten toch uit naar de kleine karretjes die eten verkopen. Een gigantische bak noedels met alles erop en eraan voor 80 cent was voor ons vaak het ideale voedsel. Ik heb om deze reden weinig restaurants gezien, en kan je dus niet helpen met het vinden van een hele goede of bijzondere. Natuurlijk kan het eten van een pekingeend niet ontbreken aan je trip naar Beijing, maar deze koop je op elke straathoek.
Mochten jullie nog in de buurt van Shanhai (wat ik niet heel bijzonder vond) komen raadt ik jullie aan om naar Hangzhou te gaan. Dit is 2 uurtjes met de trein van Shanghai en heeft een fantastisch meer en een zeer grote boeddhistische tempel.