Wie weet een leuk hostel in Beijing?

Hallo allemaal,

Over een maand vertrekken mijn man en ik voor een reis naar Azië, we zijn nog op zoek naar een leuk hostel in Peking. Het liefst in een hutong dicht bij de meren. We willen een 2 persoonskamer en niet in een hotel maar in een hostel.

Wat is een aanrader? Ik hoorde nl dat de hostels die in de LP worden aangeraden snel achteruit gaan omdat ze daarin vermeld staan. Vandaar mijn vraag aan jullie voor recente ervaringen.

Dank jullie wel,
Ieniminie en man

Hoi Ieniminie & man…

Mijn vriend & ik zijn in april in het Forbidden City Hostel in Bejing
Ligt niet in een Hutong maar wel om de hoek van de Forbidden City, plein v/d hemelse vrede & metro.
Kamer & badkamer waren schoon, personeel heel relax & behulpzaam.

Op booking.com staan ook veel hostels (naam geeft vaak hotel aan)
Kan je beetje neuzen & foto’s kijken om een idee te krijgen.

Succes!!!
:chin:

We zijn net in Beijing geweest en hebben een aantal dagen verbleven in onderstaande hostel.

Goed hostel en de receptie wilde alles voor ons regelen. Zeker een aanrader.

Boerman

wij hebben net 3 nachten in Qianmen Hostel verbleven. Locatie is prima, op zo’n 5-10 min lopen van Tiananmenplein en metro aldaar (halte Qianmen). Genoeg restaurantjes in de buurt. Hostel is goed, schone kamer, lekker airco (als buitentemp is 39 graden) en aardig en behulpzaam personeel.

Boeken via hostelbookers want dan kosten de doubles maar 200 RMB ipv 240 ter plaatse.

http://www.qianmenhostel.net

Afgelopen voorjaar dankzij die aswolk iets langer dan gepland in Beijing gezeten, toen zat ik in het Soluxe Courtyard Hotel. Prijzen (bij Ctrip) varieerden tussen de 200 en 240 RMB per nacht voor een twin ensuite. Net hotel op loopafstand van Drum- en Belltower en het merengebied, en met een metrohalte voor de metro (lijn 2, directe verbinding naar Dongzhimen voor de Airport Express), letterlijk net om de hoek. En in de directe omgeving genoeg restaurants en winkeltjes, zonder dat je echt in een toeristenbuurt zit. We zijn ook wel even door de backpackersstraatjes vlakbij het Houhai-meer gelopen, maar dat was wat mij betreft echt hel op aarde.

Hoi Ieniemienie,

Ik zou zeker liever naar een hostel gaan dan naar een hotel, in Beijing - want daar zijn verschillende leuke hostels - en ook in het algemeen in de rest van China. De hostels zijn daar namelijk veel sfeervoller dan de hotels. Is er ergens geen hostel, dan is de beste optie een goedkoop guest house, waarbij een Chinese familie kamers verhuurd en eventueel kookt; zoals je die bijvoorbeeld in de Tiger Leaping Gorge hebt. Hotels vond ik in China vaak teleurstellend: je hebt hele goedkope, die echt ranzig zijn; betaal je iets meer - zeg maar de lagere middenklassehotels - dan zit je vaak letterlijk in de hoerenkasten. Alleen in grote steden als Hong Kong en Beijing vind je dan wel weer mooie, luxe hotels, maar daarvoor tast je dan flink in de buidel. In Beijing zat ik zelf in de Far East International Youth Hostel. In een hutong waar je leuk kunt rondlopen, ze spreken daar Engels en er is een gezellige binnenplaats waar je kunt eten en drinken en er was ook een paar keer live muziek.
Het advies qua overnachtingsgelegenheden van de Lonely Planet is in China over het algemeen nog wel waardevol, trouwens, zeker in de plaatsen waar niet zoveel backpackers zijn, en dat zijn er nogal wat (een heleboel mensen gaan namelijk naar dezelfde plaatsen, en daarbuiten is er in China zoveel keuze van plaatsen die ook de moeite waard zijn, dat de buitenlandse toeristen niet zo snel overal overheersen). Waar in Thailand door LP aangeraden guest houses vaak totaal achteruit zijn gegaan, valt dat in China nog wel mee; dat komt ook simpelweg doordat China gewoon een stuk minder toeristisch is, zodat het niet zo snel zo is dat een hotel ineens heel erg druk wordt omdat het in de LP staat.

kijk ook eens op boo.com Daar vind je niet alleen riviews van hostels (net als op hostel.com etc) maar vaak ook een link naar de eigen website van de hostels. Via hostelworld etc betaal je vaak per persoon terwijl de hostels zelf per kamer rekenen. Direct mailen en vragen om een aanbieding wil ook nog wel eens schelen. Maar de prijzen liggen vaak zo laag (helaas niet in Beijing) dat afdingen niet echt hoeft.:wereld: