Volgend jaar juli/augustus/september wil ik samen met een vriend door ZA gaan reizen. Op dit moment is het plan om 3 tot 4 landen te bezoeken in die 3 maanden. Hij is al eerder in suriname geweest en wil daar sowieso naar toe terug. Waarschijnlijk wordt de route daardoor suriname->brazilië->bolivia->peru (wanneer tijd over nog chili).
Nou was ik even gaan zitten voor een begroting, maar ik heb geen idee waar ik rekening mee moet houden. We willen in elk land een tijdje in een grote stad en een tijdje in het binnenland zitten. Het gaat dus om ongeveer 90 dagen. Op dit moment heb ik staan:
Vliegreis retour: 1500€ (andere plaats aankomen dan vertrekken)
Dit is echter een flink bedrag, dus ik begon mij sterk af te vragen of ik wel goed bezig ben. Vandaar dat ik het graag hoor van jullie! Wat zijn jullie ervaringen qua kosten!
Ik denk dat je beter kunt proberen een inschatting te maken hoeveel dagen je ongeveer per land zult doorbrengen. Want de kosten verschillen nogal.
In Brazilië ben je al gauw zo’n 40 euro per persoon per dag kwijt (beetje afhankelijk van je luxe en reisstijl). Hotels en bussen zijn daar relatief duur. Eten kan wel redelijk goedkoop als je de juiste restaurantjes kiest.
Bolivia is veel goedkoper, daar kun je voor 15 euro per persoon per dag wel rondkomen en toertjes doen. Peru ook ongeveer zo duur, 15-20 euro pppd. Van Suriname weet ik het niet.
Dat van je budget voor vluchten in Zuid-Amerika heb je al gecheckt neem ik aan? Over het algemeen is het erg duur om over een grens heen te vliegen daar. Binnenlandse vluchten zijn vaak wel goedkoper. Misschien kun je beter over land van Brazilië naar Bolivia reizen (bv. vanuit de Pantanal?).
De kosten die ik hier boven noemde, dekken goedkope privé hotelkamers, goedkope restaurantjes en ook regelmatig zelf wat eten op straat of op de markt kopen, een paar keer per week een lange busrit naar een volgende plaats, en excursies (bv. naar national parks met een gids) en wat souvenirtjes. Sommige excursies zijn wel wat duurder, bijvoorbeeld jungletours in Brazilië zijn redelijk duur. Dat kun je dan ook beter doen in het Amazonegebied in Bolivia of Peru.
3 maanden is een beetje krap voor 4 landen van die omvang. In Brazilië alleen al zou je makkelijk 3 maanden kunnen doorbrengen en nog niet alles zien. Het toevoegen van Chili lijkt me wat al te optimistisch. Misschien kun je wel een klein uitstapje maken naar San Pedro de Atacama en El Tatio geisers in het noorden, bijvoorbeeld dat je de *Salar de Uyuni *tour van Uyuni (Bolivia) naar San Pedro (Chili) neemt in plaats van een rondje dat weer in Uyuni eindigt; in noord-Chili wat dingen bekijkt, en dan met openbaar vervoer weer door reist bijvoorbeeld naar Peru of terug naar Bolivia.
Wat leuk dat jullie naar Suriname gaan!Prachtig land!!!
Maar om kosten te besparen zou ik een retourticket nemen naar dezelfde plaats,dus niet op een andere plaats aankomen/vertrekken. Dit maakt t vaak erg duur,doordat ze opeens 2 enkeltjes gaan rekenen.
Verder kijken of er mogelijkheden zijn om per land te reizen,dat scheelt veel EN je ziet meer! Verder langer blijven in de ‘goedkopere’ landen,en je tijd een klein beetje inkorten in de duurdere landen.
Nou dat vond ik eerlijk gezegd wel meevallen. Heen vliegen op Salvador da Bahia (Brazilië) en terug uit Lima (Peru), was maar ongeveer 50 euro duurder dan een retour Salvador. En dat was het voor mij echt wel waard om te voorkomen dat ik dezelfde weg over land weer helemaal terug moest reizen.
Die open jaw tickets worden vaak niet als twee enkeltjes verkocht maar als een ietsje duurder retourtje. Afhankelijk van je route binnen een continent, kan het echt de moeite waard zijn. Als je vrij makkelijk een interessant rondje kunt maken dat weer eindigt in je beginpunt, dan volstaat een retour. Maar bijvoorbeeld van Chili naar Ecuador reizen, en dan weer terug is niet echt als een cirkeltje te doen, en dan zou je vrijwel dezelfde ‘streep’ weer terug moeten reizen. Dubbele reiskosten zonder dat je veel nieuws ziet…
Die link van de open jaw ticket werkt niet! Ik zal het zelf even googelen,maar als dit echt gaat schelen,heb je mij heel blij gemaakt. Heb 2 maanden geleden nog met wat reisburo’s gebeld en deze zeiden allemaal wat ik net heb gezegd…dat ze dan enkeltjes gaan rekenen.:mad: niet tof,maar goed…
Hoeplijk is zon open jaw ticket wat voor mij,want wil noord en zuid amerika gaan aandoen.>>>
Ik heb vaker open jaw tickets gekocht maar misschien is het alleen gunstig als er bijvoorbeeld maximaal 3 maanden tussen de heen en de treugdatum zit? Ik weet niet hoe lang jij weg wilt? Heb je dat al eens gevraagd?
Bel anders eens met de Vliegwinkel.
Open jaw’s zijn soms zelfs nog voordeliger dan een ‘gewoon’ retourticket! Neem eens contact op met Tunafish (www.tunafish.nl). Zij geven erg goed advies en hebben vaak hele goedkoper tickets!
Mijn plannen staan nog niet vast,maar wil zeker naar: Colombia,Panama,evt Suriname, en U.S.A. Ennnn Spanje-maar dat zal ik denk ik gewoon via NL moeten doen.
Bedankt voor de tip,zal eens op tunafish gaan kijken!