Beginner wil backpack kopen

Vorige zomervakantie heb ik voor het eerst gebackpackt en gelift en gebruik gemaakt van couchsurfing.org en daar ben ik volledig verliefd op geworden. Toen heb ik de backpack van een studiegenoot geleend, want zelf had ik er nog geen. Dat is echter een vrij grote gozer en ik ben een vrij kleine vent, dus die backpack was veel te groot voor mij.

Ik wil dus sparen voor een backpack die meer bij mij past.
Even wat informatie:
Geslacht: man
Lengte: 167.5 cm
Gewicht: 50 a 53 kg (sinds ik adhd-medicatie krijg ben ik een beetje afgevallen, maar dat krijg ik er vast wel weer terug aan)

Nu heb ik ergens gelezen dat het voor mijn lengte aan te raden is om een backpack van niet hoger dan 56 cm te kopen. Zulke backpacks zijn echter nog best zeldzaam helaas. Denken jullie dat ik mij maar beter aan die regel kan houden of dat ik er best wel een paar centimetertjes boven zou mogen zitten?

Ik denk dat ik aan een backpack van maximaal 60 liter ruim voldoende heb, misschien is 50 zelfs beter. Het liefst zou ik er ééntje hebben met een detachable daypack erbij, want als ik ga reizen dan blijf ik in elke stad het liefst een paar dagen en dan is het wel fijn om met een daypack rond te kunnen kijken ipv met die gigantische backpack.
Ik heb ook gezien dat er een aantal backpacks zijn met een drinkzak-systeem-dinges en ik vroeg me af: is dat overbodige luxe of gewoon verdomd handig?

Wat ik denk in te gaan pakken:
In het onderste vak een mini-tent (puntzak of bivvy sack), een slaapzak (heb een goedkope mummy van de lidl, is erg klein te proppen) en een luchtbed (vouwt kleiner op dan een matje), oftewel alles wat je nodig kunt hebben als je niet op tijd bij je slaapplek kon aankomen en zelf iets moet improviseren
In het hoofdvak 1 of maximaal 2 sets kleding in lagen, zwembroek+handdoek+slippers en dat is het denk ik (ik vergeet waarschijnlijk nog wel een hoop dingen, of niet?)
In het bovenste vak zou ik niet weten wat ik daar in kwijt moet.
In de daypack voedsel, water, poncho, kaart, zonnebrand, adresgegevens van slaapplekken, mobiel, portemonnee, zaklamp, alles wat je tijdens het reizen zou kunnen gebruiken.

Als je bovenstaande paklijst kijkt, denken jullie dat je dat wel kwijt kunt in 50 + 10 Liter of zoiets? Mij lijkt van wel.

Helaas komt dit het dichtste bij wat ik zoek:
http://www.gelert.com/products/elite_6020l_rucksac
http://www.gelert.com/products/jet-set_6015l_rucksac

Eigenlijk zou ik van die tas nog een iets kleinere versie willen. Bovendien zijn die tassen respectievelijk 64 en 65 cm hoog, wat toch alweer een behoorlijk stukje hoger is dan de 56 die mij werd aangeraden.

Graag hoor ik advies. :slight_smile:

Ik zie geen edit knop, dus ik moet er maar een berichtje achteraan stoppen.
Ik zag ook nog deze backpack:
http://www.guerrillapacks.com/index.php?route=product/product&product_id=51

Wat ik vreemd vind is dat die 5 Liter kleiner zou moeten zijn, maar hij is zelfs 2 centimeter hoger dan die andere backpacks.

Hmm, 53 views, maar nul reacties. Heb ik iets heel doms gezegd waardoor mensen niet meer willen reageren of zoiets?

Ik ben een heel stuk langer dan jij, maar ik reis met een backpack van 55L. Al jaren. En of ik nu een paar weken of een paar maanden weg ga, ik kan alles meenemen wat ik nodig heb. Ik zie het voordeel van een grote backpack dan ook niet.

Een daypack die je kan bevestigen aan je backpack vind ik onhandig. Gebruik de zoekfuntie van dit forum maar eens, er zijn meer mensen die er zo over denken. Ik heb voor mijn waardevolle spullen in mijn daypack, en die draag ik het liefst op mijn buik. Dan zie ik er wat er gebeurd. (Zonder backpack draag ik mijn daypack overigens wel op mijn rug.) Bovendien is mijn dayback vaak zo zwaar dat ik hem niet achter mijn backpack wil hebben. Dat geeft een raar zwaartepunt.

Wat het drinksysteem betreft: ik geef de voorkeur aan flesjes water.

Ook een daypack wat je aan je rugzak kunt ritsen kun je op je buik dragen :slight_smile: Zeker met het gewicht wat je mee gaat nemen zou ik in een winkel rugzakken gaan passen (gevuld en wel uiteraard). Ik heb wel het idee dat rugzakken tegenwoordig zo goed zijn dat de meesten wel comfortabel dragen, maar toch.
Water in zo’n camel bag vind ik alleen handig wanneer je veel met bagage loopt, dagtochten met bepakking dus, en niet steeds de rugzak af wilt doen voor een slok. En zelfs dan kun je een flesje wel ergens zo aan hangen dat je er tijdens het lopen bij kunt.

Hoi Evertt,
misschien een leuk idee je backpack te voorzien van patches van de landen waar je geweest bent? wereldvlaggen.nl en zoeken on de landnaam. Patches van alle landen zijn verkrijgbaar, staat ze er niet tussen mail on dan.
mvg Jon Deeves
www.wereldvlaggen.nl

Oké dus even een samenvatting:
60 Liter is eigenlijk te groot voor wat ik nodig heb waarschijnlijk
Een daypack is zeer onhandig om vol achterop te dragen omdat je zwaartepunt dan te ver naar achteren komt te staan. Beter leeg meenemen of op je buik dragen.
Een camelback kan handig zijn, maar een flesje op een slimme plek aan je tas hangen is net zo handig.
En toen kreeg ik ineens reclame voor patches om op mijn backpack te plakken terwijl ik nog niet eens een backpack heb. :stuck_out_tongue:

Heb ik goed opgelet of ben ik nog iets vergeten? :stuck_out_tongue:

er zijn mensen die zweren bij een frontrits. zelf heb ik liever een bovenlader, dan kan ik meer in mijn tas proppen :wink:

Dat vind ik ook. Een frontrits/lader backpack voelt met niet 100% vulling ook vaak wat slap aan. Ik gebruik een 65L met een 15L mof, welke meestal alleen voor souvenirs wordt gebruikt :wink:

O, en vergeet een flightbag niet. Handig tijdens een vlucht (geen riemen ergens tussen), blijft je backpack beter schoon tijdens ritjes met je bagage op het dak of in een vuil compartiment en je hebt maar 1 slotje nodig.

Halloo,

Ga naar de Bever sport winkel. Als je geluk hebt staat er iemand die er veel verstand van heeft en je alle tassen laat passen en kan adviseren wat het beste past. Ik ben er laatst ook geweest en heb er echt ruim een uur gestaan, heel veel info gekregen en tassen kunnen passen met gewicht erin.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten

Hey!

Ik heb zelf ook een tijdje geleden een nieuwe backpack aangeschaft en ik denk dat het vooral belangrijk is om te letten op het draagsysteem. Vooral de heupbanden zijn van groot belang. Lowe alpine vind ik zelf het beste merk aangezien zij heel veel verschillende modellen hebben, en het draagsysteem goed is af te stellen.

Een bezoekje aan Bever sport is zeker de moeite waard, al zijn de backpacks wel vaak duurder dan op internet. Ff passen en meten in de winkel dus en vervolgens op zoek naar die juiste backpack op internet :wink:

Hoi! Afgelopen zaterdag heb ik mijn backpack aangeschaft en daarbij heb ik meteen geleerd dat je hiervoor echt naar een winkel moet. Ik heb me van te voren ook goed ingelezen op internet en wilde bijv. per se zo’n rits aan de voorkant, maar ben thuis gekomen met een backpack die dat niet heeft ;).

Ik ben naar Bever in Eindhoven geweest (dat is zo’n extra groot filiaal, op de website kan je zien waar die nog meer zitten) en echt TOP geholpen. Helaas weet ik de naam van de man niet. Hij zag soms al direct als een tas niet goed zat en wist precies wat handig is etc. Aanrader dus.

Lauu,
Kun je vertellen waarom je toch niet voor een frontloader (rits aan de boor kant) hebt gekozen. Ik zit er namelijk aan te denken om een nieuwe backpack te kopen juist omdat mijn backpack alleen van boven open kan.

Ik heb me bij Bever laten helpen (bij een extra groot filiaal, Eindhoven). Ik werd daar ook erg goed geholpen en kreeg meerdere rugzakken op met gewicht e.d. en hij zag het direct als er een goed of minder goed zat. Als je voor frontloader kiest, is je keuze direct beperkter en ga je misschien voor een tas die minder goed zit maar dat wel heeft. Ik mocht dus nergens op letten (kleur, frontload e.d.) van hem en moest gewoon steeds zeggen welke beter zat. Er bleven er twee over waarvan een dofrood 220 euro en eentje groen 120 (normaal 170) en omdat ze beiden even goed zaten heb ik vanwege het prijsverschil voor de tweede gekozen. Deze had dus helaas geen frontloader (de andere wel). Dus heb er eigenlijk gewoon niet voor gekozen omdat ik in eerste instantie voor de beste/fijnste backpack ging en die had dat niet.

Daarbij was degene die mij hielp er zelf geen fan van omdat je inderdaad makkelijker bij je spullen kan, maar anderen ook. Het wordt meer een zooitje omdat je 'm als koffer gaat gebruiken. Als je tas van boven en onder open kan en je richt 'm niet horizontaal maar verticaal in, dient dat eigenlijk hetzelfde als van voren open. Omdat hij wel heel ervaren was heb ik dit gewoon min of meer van hem aangenomen.

Maar ik heb er zelf verder weinig ervaring mee dus als jij het als een probleem ervaart dat ie niet van voren open kan, lijkt dat me een goede reden om er eens naar te kijken.

pas heel veel modellen, bijt je niet van te voren vast in een merk, model, kleur of maat. kijk gewoon wat het beste zit.

Zelf heb ik een bovenlader, maar ik kan halverwege een scheiding erin ritsen en het onderste deel dan ook van voren laden, dat vind ik dus ideaal. (vuil en schoon gescheiden, of je kleding en kampeerspullen apart)