Ik ben Shelley, een 24jarige student, en ik ga na de zomer mijn laatste studentenmaanden in. Afgelopen jaren leek het wel of iedereen om me heen naar het buitenland is geweest, voor vrijwilligerswerk, stage, backpacken… en natuurlijk gewoon vakanties die verder gaan dan Spanje, Griekenland en alle andere studentenoorden. Hierdoor realiseerde ik me hoe weinig ik eigenlijk van de wereld heb gezien. Op wat korte vakanties in het buitenland na ben ik nooit lang en/of ver weg geweest.
Daar wil ik nu verandering in brengen. Het hoe, wat en wanneer weet ik nog niet precies. Wel weet ik dat ik veel van de wereld wil gaan zien, liefst in zon korte mogelijke tijd. Waarschijnlijk is dit een onmogelijke opgave, maar zeg natuurlijk nooit nooit
Om te beginnen zit ik te denken aan stedentrips binnen Europa. Op deze manier krijg ik de gelegenheid om al iets van de wereld te zien. Bovendien is het niet meteen heel lang en heel ver van huis. Omdat het de eerste keer wordt is het toch even spannend. Mocht het niet bevallen ben ik relatief dicht bij huis en ben ik binnen afzienbare tijd weer thuis. Ook de sociale controle die bij een stedentrip hoort is gunstig. Veelal zijn stedentrips busreizen waarbij veel excursies/stadswandelingen/etc. inbegrepen zitten. Het gevoel mensen om me heen te hebben die bekend zijn met de stad vind ik heel geruststellend, zeker de eerste paar keer.
Ik ben hier zelf ook pas lid (ik ben nog geen eens 17 jaar) maar heb al een aantal belangrijke Europese steden bezocht.
Florence is leuk en wat klein maar het is een bolwerk van verschillende toeristen.
Je raakt zo met een Chinees aan de praat en even later weer met een Fransman, daarna opeens met een Canadees of Amerikaan.
Helaas rijdt hier geen metro, onhandig openbaar vervoer.
**Rome **is op zijn Italiaans gezegd Il Grande Cità: het is groter en je komt minder snel in aanraking met toeristen.
Wel is het een stad waar de gebouwen verder uit elkaar staan, vandaar de lichte inval, dat heb je in Florence namelijk niet.
**Parijs **is een grote stad, ideaal voor de student maar is wat nors, wat vast.
De mensen zijn niet losbandig en iedereen gaat gewoon zijn gang, ik heb er heel weinig locals en/of toeristen gesproken.
Verder is de hele stad oud behalve La Defense waar alle nieuwe gebouwen bij elkaar staan.
Te weinig mix tussen oud en nieuw dus.
**Londen **heeft wat Parijs niet heeft wél: er is een goede mix tussen oud en nieuw en de mensen staan dichter bij elkaar.
Met Engelsen kan je sowieso al sneller een praatje maken dan met Fransen (de taal) maar het lijkt alsof hier de mensen iets meer met elkaar verbonden en vervlochten zijn.
Ook is het openbaar vervoer erg handig.
Wat een leuk plan! De wereld heeft zoveel mooie plekjes!
Heb je nog helemaal geen backpackervaring? Ik kan me voorstellen dat je dan denkt aan iets binnen Europa. Ik heb zelf die ervaring niet zo, maar ik weet wel dat de backpackerscultuur een hele relaxte is, waar mensen snel onderling contact hebben en reisgenoten vinden. Ik denk dat je dat binnen Europa niet echt hebt. Waarom niet naar Azië??
Ik hoor je al denken: maar dat is zo ver, zo onbekend. Ja dat is het, maar Azië is heel prettig om rond te reizen. Ik had ooit dezelfde instelling als jij: ik wil wel op reis, maar waarheen dan en wat als ik het niks vind? Ik heb toen gekozen voor Maleisië. Maleisië is een klein land, een daardoor overzichtelijk. Men spreekt er goed engels, staat bekend als veilig, is wel aziatisch maar heeft ook veel westerse invloeden. Ik ben toen drie weken gegaan, met het idee “als ik het niks vind dan zijn drie weken wel te overleven!”. Het was fantastisch! Zo makkelijk bereisbaar, je ontmoet zo makkelijk andere mensen. En mocht je ergens hulp bij nodig hebben dan is die overal binnen handbereik. En Azie is ook goed te betalen.
Het is absoluut niet waar dat Europa geen backpackerscultuur kent! In Europa zijn velen Japanners, Australiers, en Amerikanen die er maandenlang met de rugzak opuit trekken, net zoals ‘wij’ bv in Azie doen. Er zijn velen hostels die inspelen op de behoeftes van backpackers, kijk bv maar eens een keer op www.hostelworld.nl.
Zelf ben ik bv met de rugzak door Bulgarije, Engeland en Griekenland getrokken. Ook ben ik (ongepland!) per trein vanuit Sofia naar Utrecht gereisd (omdat ik niet kon vliegen vanwege de aswolk).
Het enige nadeel van reizen door Europa is dat het gemiddeld soms net wat duurder is dan reizen door Azie, al valt oost Europa heel erg mee qua prijs. Voordeel is dat tickets vaak wat goedkoper zijn (kortere afstanden), en dat je makkelijker voor een kleine week Europa verkent dan Azie.