Ik ben Shelley, een 24jarige student, en ik ga na de zomer mijn laatste studentenmaanden in. Afgelopen jaren leek het wel of iedereen om me heen naar het buitenland is geweest, voor vrijwilligerswerk, stage, backpacken… en natuurlijk gewoon vakanties die verder gaan dan Spanje, Griekenland en alle andere studentenoorden. Hierdoor realiseerde ik me hoe weinig ik eigenlijk van de wereld heb gezien. Op wat korte vakanties in het buitenland na ben ik nooit lang en/of ver weg geweest.
Daar wil ik nu verandering in brengen. Het hoe, wat en wanneer weet ik nog niet precies. Wel weet ik dat ik veel van de wereld wil gaan zien, liefst in zon korte mogelijke tijd. Waarschijnlijk is dit een onmogelijke opgave, maar zeg natuurlijk nooit nooit
Om te beginnen zit ik te denken aan stedentrips binnen Europa. Op deze manier krijg ik de gelegenheid om al iets van de wereld te zien. Bovendien is het niet meteen heel lang en heel ver van huis. Omdat het de eerste keer wordt is het toch even spannend. Mocht het niet bevallen ben ik relatief dicht bij huis en ben ik binnen afzienbare tijd weer thuis. Ook de sociale controle die bij een stedentrip hoort is gunstig. Veelal zijn stedentrips busreizen waarbij veel excursies/stadswandelingen/etc. inbegrepen zitten. Het gevoel mensen om me heen te hebben die bekend zijn met de stad vind ik heel geruststellend, zeker de eerste paar keer.
Ik ben hier zelf ook pas lid (ik ben nog geen eens 17 jaar) maar heb al een aantal belangrijke Europese steden bezocht.
Florence is leuk en wat klein maar het is een bolwerk van verschillende toeristen.
Je raakt zo met een Chinees aan de praat en even later weer met een Fransman, daarna opeens met een Canadees of Amerikaan.
Helaas rijdt hier geen metro, onhandig openbaar vervoer.
**Rome **is op zijn Italiaans gezegd Il Grande Cità: het is groter en je komt minder snel in aanraking met toeristen.