Hallo Tom,
Jammer dat je ouders het zo eng vinden. Misschien helpt het wel als je eens wat reisverslagen over Azië ofzo opzoekt van andere jonge mensen, en die laat lezen aan ze.
In Europa zul je ook wel backpackers tegenkomen hoor, bijvoorbeeld veel Amerikanen en ook wel wat Australiërs, maar ook andere Europeanen (bv. interrail), en soms zelfs een Mexicaan ofzo :). Het reizen in Europa is wel veel duurder dan bijvoorbeeld in Azië. En inderdaad lijkt het veel meer op wat je al kent. Wel is de cultuur in Frankrijk en Spanje al best heel anders dus als je je best doet, kun je je wel echt daarin onderdompelen en op zoek gaan naar die traditionele dingen. Vooral in kleine dorpjes zijn de verschillen met Nederland vaak wel groot, denk maar aan de Spaanse dorpen waar stierenmishandeling nog heel normaal is…
Nog een opmerking die misschien kan helpen richting je ouders: reizen en werken in Australië is makkelijker dan in Frankrijk. Het is alleen veel verder weg. Maar de taal is makkelijker, de mensen zijn hulpvaardiger, er is minder moeilijke bureaucratie (d.w.z. er is wel bureaucratie maar je wordt wat minder tegengewerkt dan in Frankrijk), overal liggen foldertjes en zijn hostels en bussen etc… en er zijn instanties die je aan baantjes kunnen helpen.
Ik weet niet hoe sterk je tegen je ouders in wilt gaan en hoe oud je bent. Mijn ouders hebben me gelukkig altijd erg gestimuleerd en gesteund om meer van de wereld te gaan zien. Uiteindelijk zullen ze je toch los moeten laten en jouw eigen ding laten doen, vroeger of later.
Over veiligheid en onveiligheid… ik heb in mijn eentje gereisd in Malawi, Tanzania, Kenia, Peru, Brazilië… maar de naarste dingen die ik heb meegemaakt waren in Frankrijk. Op twee verschillende momenten ben ik door enge kerels belaagd en aangerand en heb ik me met veel geluk en waarschijnlijk door mijn gedrag kunnen redden zodat er geen ergere dingen zijn gebeurd. Ook in Malawi overkwam me bijna iets met een enge kerel maar dat bleef nog veel minder bedreigend dan die twee keren in Frankrijk.
En ook in Nederland vallen vliegtuigen uit de lucht, rijden mensen met hun dronken kop (of gewoon door klunzigheid) andere mensen dood, wordt er volop geroofd en verkracht en weet ik veel wat. Mensen vergeten vaak hoe onveilig Nederland is. En zijn bang voor het onbekende. Ik denk dat je in een gemiddeld Thais dorp veiliger bent dan in Lutjebroek. Zo, laat dit maar eens lezen aan je ouders. 
En wat ik zei over angst voor het onbekende: misschien zou je eens kunnen beginnen met je ouders veel vertellen en foto’s of films/documentaires laten zien over de gebieden waar jij graag heen zou willen. Als ze er een beter beeld bij hebben hoe het dan in zo’n land is, kan dat al een hoop angsten wegnemen.
Mensen over de hele wereld zijn ook maar gewoon mensen die in vrede willen leven en hun gezin grootbrengen, en een bezoeker van hun land gewoon vriendelijk zullen helpen. En ja op de ene plek zijn meer rotte appels dan de andere plek, maar in Nederland zijn er een heleboel!!
Wat je ook kiest, veel succes met de voorbereidingen! Zie mijn gratis tips in mijn handtekening. En mocht je nog vragen hebben, laat maar horen.
Cécile