Begin 2010 met peuter en dreumes naar Australië!

nvt

De toddlers doe je er geen plezier mee, maar dat besef je natuurlijk!
Met 4 weken, te beginnen in Sydney zou ik zoveel mogelijk langs de kust rijden, met wat uitstapjes naar het binnenland en dan eindigen in Adelaide en afsluiten met een bezoek aan Kangaroo Island als volgt:
Ik neem aan dat je alles met de auto doet. Vergeet niet kinderzitjes te huren.

1. Sydney voor een aantal dagen
  2. Via de kust naar het zuiden, Wollongong-Jervis Bay, Batemans Bay, Narooma, Eden. Je kan hier gemakkelijk een week over doen. Eventueel vanuit Batemans Bay Canberra bezoeken.
  3. Langs de kust naar Melbourne rijden voor een bezoek.
  4. Van Melbourne via GOR naar Port Campbell. Neem hier gerust een aantal dagen voor met alle bezoeken.
  5. Van Port Campbell naar Grampians NP. Wildlife en een prachtige omgeving. Ook een paar dagen.
  6. Via de Naracoorte caves naar Adelaide. Noord van Adelaide is Clare Valley en de zuidelijke Flinders Ranges. Een relatief onbekend gebied en erg mooi. Anders zou je in Barossa Valley kunnen gaan zitten. Ik prefereer Clare and bv Melrose.
  7. Via Adelaide naar Fleurieu Pen. Ook al een erg mooi gebied. Dan de ferry naar Kangaroo Island. Let op, lang niet alle verhuurbedrijven staan dit toe. Thrifty wel, maar bv Hertz niet. Kijk goed in de voorwaarden.
  8. Kangaroo Island maar tenminste 2-3 volle dagen . Groot eiland.
  9. Terug naar Adelaide voor een bezoek en een paar dagen aan het strand bij bv Glenelg (druk) of Henley Beach (family beach).
    Tussen Sydney en Adelaide zijn geen d/o kosten.
    Ik neem aan dat je het met de kleintjes rustig aan wil doen. Deze route is goed te doen in een maand. Als je met begin 2010 januari bedoelt zou ik mij nog eens bedenken. Het zal druk zijn want dan hebben de Ozzies vakantie. Februari is beter en maart nog beter. Verder zijn er nog ontelbare plaatsen die een bezoek waard zijn. Bv Flinders Ranges en de bergen in Victoria.
    HTH
    Yeehaw

Route van Yeehaw lijkt mij een leuk voorstel
Wij hebben ook een gedeelte van dat stuk (alweer de nodige jaren geleden) gedaan toen onze ukkies 2 en 4 waren. Die hebben zich toen goed geammuseerd.
Je hoeft op dat stuk niet de hele dag in de wagen te zitten om wat te zien en op een aantal plaatsen houdt je het makkelijk enkele dagen vol.
Volgens mijn tante (die in de buurt van Melbourne woont) is Lake Entrace en omgeving ook de moeite waard om even te blijven hangen. Ik ben daar nog nooit geweest dus ik kan je dit alleen uit tweede hand vertellen.
Als je in de buurt van Melbourne bent, ga ook even op Philip Island langs. daar komen tegen de avond enkele honderden Pinguins het strand op. Ze lopen op armafstand langs je door. Is voor de Kiddos een leuke ervaring.
Een dochter van mijn collega is daar afgelopen week nog geweest, toen kwamen er nog veel meer Pinguins het strand op. Eventueel kun je dat aanrijden via Wilsons Prom NP. Vonden wij wel leuk.
Ook het goudzoekersstadje Ballarat is voor een dagje de moeite waard. Alhoewel voor die hele kleintjes misschien minder. Dit is een soort openluchtmuseum van hoe vroeger een goudzoekersstadje eruitzag. Zoiets als het openluchtmuseum in Arnhem of Bokrijk in Belgie, maar dan the Ozzie way.

Goede reis

Wim

@Yeehaw: hoe kom je er toch bij dat je de toddlers er geen plezier mee doet? Ik reis nu met mijn dochters van 3 en net 2 door australie en zij genieten misschien nog wel meer dan ik.

Voor een maand naar australie zou ik of van Sydney naar Adelaide reizen of 1 week Sydney en dan vliegen naar Cairns om daar dan 3 weken door te brengen. Daar heb je veel dingen te zien en te doen en alles relatief dicht bij elkaar. (maar januari is daar zeker erg nat)

van Sydney naar Adelaide: onze meiden hebben het meest genoten van Flinders ranges, flink eind voor rijden maar zeker de moeite waard. Hier kun je veel wildlife spotten. Kangaroo island moet ook erg mooi zijn, zelf niet geweest. Bij Melbourne: puffing billy zeker meepakken en philip island ook erg leuk voor de kinderen. Wilsons promontory is ook super. Jammer genoeg nu voor de helft afgebrand maar het overgebleven gedeelte is ook zeker de moeite waard. Volgend jaar zal het zich grotendeels hersteld hebben. Eigenlijk is de route van Yeehaw onze route en was fantastisch.

Eigenlijk elke bushcamping vinden de meiden leuk want daar is wildlife te spotten en dat is juist voor de kinderen erg leuk. Mogo zoo bij Narooma is leuk (voor ouders en kinderen), is klein en dus leuk tussenstapje voor je naar een volgende camping rijdt.
Overal goede voorzieningen voor kinderen, veel speeltuinen waar je een tussenstop kan houden en even eten voor je verder rijdt.

Wij vinden australie uitermate geschikt om met kinderen naartoe te reizen. De oudste is helemaal weg van Cairns ivm het great barrier reef, en wil elke dag wel met een boot weg.
De jongste maakt het niet uit maar vindt het zien van dieren geweldig. Denk je wel aan een rugdrager oid want buggy’s kan vaak wel maar de mooie wandelingen dan weer niet.

Wij zijn nog al wat mensen met kleine kinderen tegengekomen tijdens onze reizen en om het zacht uit te drukken, ze waren niet allemaal gelukkig. Het hangt van de kinderen af natuurlijk maar om het kort samen te vatten, ik denk niet dat het voor de kleintjes uitmaakt of ze in Australia zitten of in Egmond aan Zee. Wat Flinders Ranges NP betreft. Zelfs veel Australiers zijn hier niet geweest en dit NP is een van mooiste en zeker een omweg waard. Het is onmogelijk om hier geen kangaroos, Wedge Tail Eagles, Emu’s en bv possums in het wild te zien. Maar ik moet daar toch weer even een aantekening bij maken. De uitzichten op Wilpena Pound zou je eens met een vliegtuigje moeten zien, maar dat is weer een dure optie. En als je door het National Park wil rijden met alle zijweggetjes rijd je ongeveer 70-80 kms over dirtroads en dat is niet toegestaan met een gemiddelde huurauto. Wij hebben dat wel gedaan en het risico genomen maar je bent niet verzekerd.
Yeehaw

Nvt