Bedankt voor de tips! Bijna klaar, nog een paar vraagjes....

Hallo allemaal,

Dankzij de vele tips op mijn eerdere post heb ik de route bijna helemaal klaar. Ik heb uiteraard nog wel een paar praktische vraagjes, jullie hulp kan ik goed gebruiken. O ja, ik weet wel dat het voor veel mensen het leukste is om niet alles vooruit te weten. Maar zelf wordt ik daar wel het rustigste van, vandaar dat ik alles wel een beetje heb gepland…

Dag 1 en 2 Aankomst BKK, activiteiten: fietstocht, Wat Poh, Paleis, Kanalentour.

Dag 3 Trein naar Ayutthaya, Baan Lotus geusthouse. Activiteiten: avondtour tempels en olifantenkraal.

Dag 4 Ayutthaya per fiets.

Dag 5 Trein naar Pak Chong, Green Leaf Guesthouse. Middagexcursie NP. Vanwege goede reacties op het forum, veel zin in!

Dag 6 Pak Chong, dagexcursie NP.

Dag 7 Trein naar Ayutthaya, trein naar Sokhothai, guesthous nog even uitzoeken.

Dag 8 Sokhothai, 's avond trein naar Chiang Mai, overnachten Lai Thai.

Dag 9 en 10 Tweedaagse excursie elephantnaturepark, 2e dag 's avonds misschien avondmarkt. Lijkt me erg leuk!

Dag 11 Doi Inthanon / Doi Suthep met scootertje of iets dergelijks…

Dag 12 Stad verkennen, avondtrein naar BKK

Dag 13 Van BKK naar Ko Samet ot Ko Chang

Dag 14 t/m 20 Op eiland, beetje niks doen (zijn we goed in :wink: :slapen: en visexcursies.

Dag 21 terug naar BKK en s’nachts vliegen

Vraagjes:

1 Hoe kan ik het beste van Pak Chong naar Sokhothai reizen? Ik heb op internet gelezen dat je dan het beste de trein naar Ayutthaya terug kunt nemen en daarna de trein naar Sokhothai nemen. Klopt dit? En zo ja, wat is ongeveer de reisduur?

2 Ik zit te twijfelen om tussendoor nog in Lop Buri te stoppen voor de apentempel. Is dit de moeite waard en qua tijdslijn mogelijk?

3 Verder heb ik het idee dat ik heel wat mis als ik niet in Lamphun ben geweest, of valt dit wel mee? Reisschema wordt anders misschien een beetje vol…?

4 We twijfelen nog tussen Ko Samet en Ko Chang. We zoeken eigenlijk een lekker rustig strand waar geen bars enzo aan zitten. Ik heb het idee dat we dan in Ko Chang beter kunnen slagen, maar heb ook gehoord dat Ko Samet ook zulke stranden heeft. Tips?

Alvast weer heel erg bedankt voor jullie reacties!:chin:
Groetjes Bianca

Koh Samet is rustiger dan Koh Chang, al heb je op Koh Chang ook wel mooie verlaten strandjes. Als je echt voor de rust wilt zou ik voor Koh Samet kiezen, zie dat je 6 dagen gaat. Dan is Koh Samet misschien wel weer erg klein. Waarom geen combi? Koh Samet en Koh Chang zijn goed te bereizen! Uurtje of 3 zo uit mijn hoofd. Wij doen dit jaar ook beiden, juist ook omdat ze zo dicht bij elkaar liggen.

Hoi Esther,

Nou, de bedoeling is dat we in die dagen zeker 3 dagen gaan vissen (nachtvissen, dagvissen op zee en vissen in de mangrove). Tja, ik wil graag naar het olifanten opvangcentrum en mijn vriend gaat vissen, dat is de deal! Het lijkt mij wel leuk om vanaf koh chang een paar nachten naar ko wai te gaan. Dat moet een wat meer afgelegen eilandje zijn. Maar, ik zal eens uitzoeken hoe ver Samet en Chang van elkaar afliggen, misschien gaan we wel naar beide…

Bedankt voor de tip!
Groetjes bianca

Ik zou voor Ko Chang gaan, ik heb een maand geleden overnacht in
de Blue Lagoon. Ik had het er erg naar mijn zin, dus bleef er 4 nachten, dat is vrij veel voor mijn doen.

Ko Chang is een goede opstapplaats voor de andere, kleinere eilanden, Ko Wai is er slechts een van. Ko Wai is niet groot, ben je daar uitgekeken, neem je een ander eiland, er zijn er genoeg, en het transport gaat makkelijk per speedboat. Deze eilanden neem je voor het avontuur, over het algemeen ontmoet je daar niet de doorsnee-toerist, die blijft op Ko Chang.

Hans.

Nog een tippie:

Onderzoek ff of het mogelijk is om met BKK airways van Chiang Mai
naar Trat te vliegen, als het mogelijk is bespaart je dat veel tijd, omdat je OF direct naar Ko Chang kan, OF in Trat kunt overnachten in plaats van in het veel duurdere Bangkok.

Als je toch op Bangkok vliegt, kun je beter de goede kant oprijden, dus niet ri. Bangkok overnachten, maar bijv in Chanthaburi.

Hans.

Hallo Hans,

Bedankt voor de tip, het klinkt wel logisch, maar ik heb even gezocht, er is geen vlucht die rechtstreeks richting Koh Chang gaat vanaf Chiang Mai. Volgensmij ook geen treinen in die richting… We moeten dan vliegen naar BKK… Bij elkaar wordt dat nog al prijzig. Ik zat te denken om de nachttrein van 21 tot 9 uur te nemen naar Bangkok en ik ben nog aan het uitzoeken of er dan vanaf hua lamphong station een bus naar Koh Chang gaat… Ik hoop dat we tegen het einde van de middag aankomen.

Ik heb ook wel gekeken of we de reis niet in omgekeerde volgorde kunnen doen, maar het lijkt mij leuker om in Chiang Mai te eindigen dan in Bangkok.

Ik heb eigenlijk nog een vraagje: zou jij Lamphun nog aandoen?

Groetjes Bianca

De stad is ongeveer ovaal van vorm. De Khuang River, Een zijrivier van de Ping rivier die stroomt door Chiang Mai, grenst aan de stad aan de oostzijde. Een gracht rond de andere drie zijden van de stad, en er was eens een muur in de gracht, hoewel beide dateren uit de vroege negentiende eeuw.
De belangrijkste bezienswaardigheid van Lamphun is de zeer vereerde tempel van Wat Phra That Haripunjaya.
Lamphun ligt ongeveer 26km van Chiangmai,de meeste mensen maken een dagtrip naar het “soms” mistige stad!
Over een eiland? dan zou ik zeggen Koh Samet!!

Gelegen in de provincie Rayong, net ten zuidoosten van Bangkok, Ko Samet is een opvallende eiland voor de zuidkust van Thailand. Met hele jaar door een tropisch klimaat; dit eiland belooft om bezoekers te imponeren hele jaar door. Het klimaat is over het algemeen warm en vochtig gedurende de gehele periode van het jaar en de regio zullen doorgaans ervaren een overvloedige hoeveelheid neerslag. De typische klimaat van Ko Samet is zeer aangenaam het hele jaar door heb je temeraturen die varieert ergens tussen de 25 º C tot 34 º C. Het type van het weer over het eiland kunnen worden gescheiden in drie seizoenen zeer divers; het warme seizoen duurde van maart tot augustus, een regenseizoen, van september tot november en de nog warme maar kouder seizoen, die zich uitstrekt van december tot februari.
gegroet:georgessiam.

lamphun zou ik vanuit chiang mai op je scootertje die je toch al wilt huren gaan bezoeken.

lop buri is wel leuk maar als je geen tijd hebt gewoon overslaan, het is niet heel bijzonder.

sukothai : mss is dit wat voor je http://www.trguesthouse.com/ bungalows zijn echt mooi om in te zitten.

koh samet ben ik nooit geweest. maar wij vinden koh chang wel erg mooi. en je kunt altijd als jij denkt dit is het niet nog naar koh samet verhuizen. is niet zover vanaf koh chang.

Hey Karin,

Ja, kan je Lamphun gewoon aandoen met een scootertje? Dat is mooi! Dan kunnen we altijd nog bekijken of we ‘tempelmoe’ zijn of dat we nog langs gaan!

We zijn vorig jaar met Baobab naar Z Afrika / Namibie / botswana en zambia geweest. Het was echt adembenemend mooi, maar het reistempo lag heel hoog, vandaar dat ik hoop dat dit schema niet zo druk is. Dan proppen we Lamphun er gewoon niet in en als we dan zin hebben gaan we alsnog langs. Lop Buri slaan we dan maar over.

Ik vind het lastig om te kiezen tussen de eilanden, maar voor zover ik weet kan je in Koh Chang in de mangrove vissen en dat wil mijn vriend toch wel heel graag, dus ik denk dat het Koh Chang wordt.

Ik zal de site van die bungalows eens bekijken.

Bedankt voor je reactie :chin:

Groetjes Bianca

Hee Bianca,

Als je budget het toelaat is het veel praktischer om een directe minibus te boeken van BKK naar Ko Chang. Deze vervoert je van je hotel-guesthouse in Bangkok naar je hotel-guesthouse in Ko Chang.
Voorwaarde is wel dat je deze boekt op een betrouwbaar adres
Atlanta Hotel www.theatlantahotelbagkok.com
Suk 11 www.suk11.com
Wild Orchid www.wildorchidvilla.com
zijn een paar van die adressen. Let op dat vooral rond Khao San geregeld
ongelofelijke aanbiedingen worden gedaan voor een prijs waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is. Dan zit er altijd wel een addertje onder het gras, waardoor je uiteindelijk ergens grof in de maling wordt genomen.

Alternatief is: Metro van Hualamphong naar Ekkamai Station, dat is snel en niet duur (30 B), bus van BKK-Ekkamai naar Trat (5,5 uur, 260 B)
songthaew naar Laem Ngop (60 B) , ferry naar Ko Chang (20 min) en taxi naar je hotel-guesthouse (minimaal 100 B). Erg veel geregel, boek je de minibus , dan ben je daarvan af.

Hans.