Backpacken: Ko Tao of Ko Samet?

Op 2 augustus vertrekken wij naar Thailand, waar we ongeveer 3 weken zullen backpacken. Het is de eerste keer dat we op deze manier reizen in een dergelijk land. Daarom zitten we wel nog met een aantal twijfels. Om een beetje voorbereid op reis te gaan, hebben we een schema gemaakt. Wij vragen ons af wat de Thailand-kenners hier van vinden. Tips en suggesties zijn van harte welkom!

4 aug aankomst in Bangkok (reserveren hostel?)
5 aug Bangkok
6 aug Vertrek naar Kanchaburi (Death rail way…)
7 aug Kanchaburi: Erawan waterfalls
8 aug Vertrek naar Ayuthaya 's ochtends vroeg
9 aug Ayuthaya (tempels) + vertrek naar Lopburi
10 aug Lopburi + vertrek met de nachttrein naar Ciang Mai
11 aug Chian Mai
12 aug Chian Mai
13 aug Chain Mai
14 aug Chian Mai
15 aug Chian Mai

en vanaf 16 aug zijn er enige twijfels. Eigenlijk willen we nog een aantal dagen naar Ko Tao en Ko Samui gaan, het enige minpunt is dat de reis vanuit het Noorden veel tijd in beslag neemt. We zijn daarom bang dat we te veel tijd hiermee verspillen. Omdat we toch graag een mooi wit strand willen zien en willen duiken of surfen, denken we er over om naar Ko Chang en Ko Kut te gaan. Met als reden dat dit korter bij Bangkok ligt.

• zijn ko chang en ko kut aan te bevelen in augustus (vanwege het regenseizoen kan het water misschien erg troebel zijn), ten opzichte van Ko Tao en Ko Samui ?
  • Verschillen Ko chang / ko kut en Ko Tao / Ko Samui veel van elkaar qua karakter (ik doel hiermee ook om Ko chang/ ko kut voor de kust van het zeer toeristische deel van Thailand liggen).

We willen 21 augustus weer in Bangkok zijn, waardoor we maar 5 volle dagen hebben om een van de eilandengroepen te bezoeken, inclusief reistijd (eventueel nachttrein?).

Alvast bedankt :slight_smile:

Groetjes,
Maarten en Jana

Hallo,

Ik weet niet of je in Chiang Mai een trekking wil gaan doen dan heb je die dagen echt wel nodig ga je dat niet doen zou je minder lang in Chaing Mai kunnne blijven.
Je zou ook terug kunnen vliegen van Chaing Mai naar Bangkok met http://www.airasia.com
en dan in de avond de nachttrein kunnen nemen van Bangkok naar Chumphon en dan de boot in de ochtend naar Koh Tao. Dit kan ook met de bus maar dan spaar je weer tijd uit.
Verder is surfen op Koh Tao en Koh Samui niet mogelijk daar is het water veel te rustig voor duiken is wel mogelijk op Koh Tao en hoe echt keuze genoeg.
Verder zag ik ook nog of je een hostel in Bangkok moest boeken zou ik wel doen na een lange vlucht is het prettig om gewoon te weten waar je naar toe gaat en geeft je ook rust als je moet zoeken terwijl je zeer moe bent is niet aan te raden.

1 like

Hey,

Koh Chang zou idd de betere keuze zijn qua reistijd en het is zeker te doen in deze periode.
Op dit moment hebben we een zeer rustig regenseizoen en hebben we enkel de laatste paar dagen een beetje meer regen gehad, maar dit komt doordat er een tropische storm over Vietnam trekt.
Koh Chang is minder toeristisch dan Koh Samui en Koh Tao,maar daarom niet minder interessant. Er zijn zeer veel verschillende mogelijkheden qua overnachting van hutjes op het strand, flashpacker hotels tot 5* resorts.
Voldoende activiteiten zowel op het eiland als onderwater maken het echt te moeite om uitstapje naar hier te maken.
Het duiken is de laatste maand bijzonder goed geweest (goed zicht, kalme zee, veel vis). Over het algemeen zijn de weersverwachtingen hetzelfde voor juli en augustus, dit betekent een buitje in de morgen of in de late namiddag met overwegend zonnige periode tussendoor.
Indien je meer info wenst over het duiken op koh chang kijk dan even hier en hier heb je een paar voorbeelden van accommodatie.
Als je nog vragen hebt ivm Koh Chang, laat maar komen.

Groetjes

Wim

1 like

Ik vond Koh Chang enorm verschillen van Koh Tao, alleen al de omvang van de eilanden. Koh Tao is veel compacter en makkelijker te bereizen. Ook vond ik Koh Tao leuker in de avond. Moet hierbij zeggen dat ik op beide eilanden in mei ben geweest, laagseizoen dus, maar op Koh Tao (Sairee Beach) was er meer activiteit dan op Koh Chang (Lonley Beach), dat was praktisch uitgestorven. Ook het strand op Koh Tao was een stuk mooier. Je hebt dan nog White Sand Beach waar meer mensen zaten en een mooi strand heeft, maar waren toch meer de familie resorts van wat ik er van heb gezien.

Je noemt ook nog Samui, dat eiland heeft ook veel diversiteit in de stranden, maar weet daar helaas geen typisch backpacker strand (zijn die er nog wel? Misschien Bo Phut?). Als het je alleen om een mooi strand en duiken gaat ben je op Koh Tao beter af (meeste tochten vanaf Samui gaan ook die kant op). Wil je toch ook s’avonds eens wat anders dan een gezellige strandbar dan zit je op Chaweng gebakken, maar daar is het wel meer “luxe” toerisme met bijbehorende prijzen.

Ik zou voor een eerste keer Koh Tao nemen als backpacker, ondanks dat het wat verder reizen is (als dat echt een probleem is, er gaan rechtstreekse vluchten van Chiang Mai - Samui). Koh Chang vond ik tof omdat ik reeds een paar keer Koh Tao/Koh Samui was geweest, maar een volgende keer word het toch echt weer Samui omdat er s’avonds gewoon veel meer te doen is. Moet er wel bij zeggen dat ik geen “echte” backpacker of duiker ben, wellicht zijn de duik spots bij Koh Chang wel veel beter dan Koh Tao?

1 like

Hoi Maarten&Jana,
Ik zie op je lijstje dat je 5 dagen Chiangmai aandoet tijdens je vakantie!!
Mag ik vragen wat er allemaal op het programma staat gedurende die dagen?
Kan eventueel nog wat tips en goede raad geven op aanvulling van je programma(Cnx)
Gegroet:georgessiam.

Hallo allemaal,

ontzettend bedankt voor alle reacties! Wij hebben er nu voor gekozen om toch naar Ko Samui (en Ko Tao) te gaan, ondanks de langere reistijd. Dit lossen we op met een binnenlandse vlucht. We hebben er erg veel zin in!

Aan Georgessiam: we willen twee dagen in een trekking gaan doen en verder rondkijken in de omgeving van Ciang Mai. Natuurlijk ook naar nachtmarkt en misschien een meditatiecursus. De Lonely Planet geeft ontzettend veel tips, maar meer tips zijn natuurlijk van harte welkom:)

Groetjes,
Maarte en Jana

als je niet voor teveel geld naar samui wil vliegen heeft nokair een een hele voordelige aanbieding, je vliegt naar nakhon si tammarat en dan met de bus naar don sak en vervolgens met de high speed ferry naar samui totale reistijd ongeveer 5 uur.

nu tijdens de introduktie periode vanaf 990,- baht.

nokair vliegt vanaf ht oude vliegveld in BKK

hier de link: Home - NokAir

Chiang Mai is een goed uitgangspunt voor een aantal actieve excursies. Deze excursies gaan eigenlijk allemaal de bergen in. Afhankelijk van de excursie gaat u wandelen, mountainbiken of met jeeps de omgeving bekijken. U zult onderweg bergstammen, watervallen en schitterende natuur kunnen bewonderen. Voor het beste aanbod kunt u het beste ter plaatste naar één van de vele reisbureautjes gaan en kijken wat voor u de meest geschikte tocht is.
Of ff informeren bij www.greenwoodtravel.nl.
Wat je ook kunt bezichtigen even buiten Chiangmai is het olifantenkamp in Mae Rim,op de weg naar het kamp kom je onderweg nog een orcideenfarm en een slangenfarm tegen.
Ook de moeite waard is Doi Inthanon gelegen op 58km van Chiangmai,onderweg kom je een “karendorp” tegen waar je eventueel kunt overnachten.
Even buiten het dorpje Chomtong richting Doi Inthanon,kom je nog 3 prachtige watervallen tegen,die echt de moeite waard zijn om bezocht te worden.(o:a Mae Yaj en de Mae Klangwaterval)
Moest je eventuuel wat tijd hebben om de stad Chiangmai zelf te bezoeken,de meeste tempels liggen in de oude stadgedeelte.
Om geld te wisselen geeft “sk money change” op de charoen prathed road de beste koersen,het kantoor ligt 50meter verwijderd van de 'Iron bridge" aan de ping river.

Een bekende plaats voor meditatieleer is Suan Mokkh. Hier kunnen Thai en buitenlanders een tien-daagse cursus volgen om het mediteren onder de knie te krijgen. Suan Mokh is een oud Boeddhistisch klooster in het zuiden van Thailand.
Deze tempel ligt even buiten Chaiya, 53 kilometer ten noorden van Surat Thani in Zuid-Thailand.

Aanvulling:op reisinformatie Thailand,had ik onlangs nog info geplaats betreffende Doi Inthanon!!
ff dit aanvinken: Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
gegroet:georgessiam

hoi!

ik ben op Koh Chang en ko Tao geweest, en Ko tao vond ik zo verschillelijk leuk, overdag was het eialnd stil, want iedereen lag in t water om te duiken, lekker een taxi bootje naar 1 van de mooie strandjes op het eiland en s avonds gezellig eten en genieten… daar heb ik echt rust gevonden (feb)… ko Chang(feb)… ik vond het fantastisch … voor we zaten bij Siamhut…heerlijke bamboo hutten aan t strand… low budget! ik heb daar voor t eerst op een olifant gezeten, achter de oren door de natuur… was een enorme ervaring en zeker een aanrader… dat heb ik ook gedaan in C Mai in het noorden van Thailand… dus als je daarheen gaat en het het lijkt je leuk…

in C Mai ben ik een week geweest… meditatie met monniken (en een gesprek vooraf met ze) kan daar zeker. dat is erg indrukwekkend. superleuke plek … veel te doen…ook als geen trekking doet. (misschien wil je ook een dag naar C Rai…dan moet je zeker de white temple bezoeken… prachtig!!!

groetjes

Wat ook een mooi eilandje is en niet ver van Bangkok,Koh Lan (Coral Island)Wie een dagje aan de drukte van Pattaya wil ontsnappen kan overwegen van een bezoekje te brengen aan Koh Lan. Het is een eilandje 8 km van Pattaya verwijderd. Je hebt twee opties om er naartoe te gaan. De eerste (duurste en snelste) methode, is met een gehuurde speedboot, tegen een betaling van 1000 baht zet hij je twintig minuten later af op het strand en wacht dan de hele dag op jou en je gezellen. (hoe meer deelnemers, hoe lager de prijs zakt). De tweede optie is met de veerboot, (45 min en 20 baht), en vaart op gezette tijden uit. De laatste veerboot vertrek in Koh Lan om 17u, je kan hem nemen aan Pattaya Zuid Pier in Walking Street. Een speedboot dien je te huren op het strand langs Beach Road. Eens op Koh Lan, sta je geheel in tegenstelling tot Pattaya Beach, op een hagelwit en proper strand. De zee is wat ze hoort te zijn, kristal helder. Kleine bars en restaurantjes zorgen ervoor dat u géén honger of dorst hoeft te lijden.
Over Koh Chang,ben er eerlijk gezegd niet voor te vinden,maar ieder zijn ding zou ik zeggen!
gegroet:georgessiam.