Hallo allemaal,
Volgend jaar willen met ons gezin (2 volw + 2 kids van 11 en 12) 4 weken door Alberta en BC trekken.
Wetende dat we gewend zijn aan kamperen in Zuid-Frankrijk, is dit een hele omschakeling.
Ik struin het internet af tot ik een ons weeg, lees boek na boek, met als resultaat dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Hebben jullie routesuggesties (Vancouver Island moet er zeker bij zitten), landen op calgary (en waarschijnlijk ook daar vertrekken).
Waar doen we goed aan met onze kids?
Een camper huren of een auto en motel overnachtingen of via airb&b logies regelen?
Kortom, genoeg vragen … waar jullie me hopelijk mee kunnen en willen helpen.
Aangezien jullie door twee provincies reizen moet je taxes betalen voor het rijden in een andere provincie en qua extra kilometers wordt dit ook erg veel en dan nog een verzekering, dus voor de auto alleen al kan de prijs vrij hoog worden en rond de 2000 - 3000 dollar zijn met een normaal verhuurbedrijf, misschien zelfs nog meer aangezien de taxes verrassend kunnen zijn en het hangt natuurlijk ervan af wat voor auto het wordt.
Een goedkoop verhuurbedrijf is rent a wreck. Dat zijn niet de nieuwste auto’s, maar scheelt wel enorm in huurkosten per dag.
Nu ben ik niet bekend met overnachtingen maar dan zou een hostel de goedkoopste optie kunnen zijn en zit je rond de 20 euro per persoon in plaats van 50 - 100 euro voor motels. Nu zijn de laatste prijzen gokken van wat ik jaren geleden heb opgezocht en het hangt er natuurlijk vanaf waar je een stop maakt. Hotels / motels en hostels zijn goedkoper buiten de steden en toeristische plekken.
Dus eigenlijk is het afhankelijk van welke kant jullie op gaan voordat echt gekeken kan worden naar welke opties goedkoper zijn.
Als voor een route. Ik weet niet welke maanden jullie in gedachte hebben? Als jullie beginnen in Calgary zouden jullie richting Edmonton kunnen reizen en vandaar uit richting national parks Jasper en Banff en terug naar Calgary waar in de maand juli de stampede aan de gang is. (Dat moet je als toerist meemaken. Zo’n leuke sfeer) Uiteindelijk kunnen jullie dan vanuit Calgary richting Lethbridge gaan (is een kleine stad), richting waterton, Kimberley (erg mooi om te kamperen) en ik heb gehoord dat Okanogan ook mooi is wat meer een woestijn gebied is. Dit allemaal ligt ongeveer op de route richting Vancouver. Deze route zou ik eigenlijk ook gaan nemen toen ik van plan was om te gaan reizen door Alberta en BC. (Overigens niet gedaan en blijft het bij plannen)
Eigenlijk is elke stop in BC wel mooi vanwege de natuur en ik denk dat de kinderen sowieso alles wel gaan waarderen. Toen ik voor het eerst in Canada was, was ik ook 10 jaar oud en vond ik alles bijzonder. Een hoogtepunt is als je op de bergen kunt wandelen.
Bedankt voor je terugkoppeling.
We gaan in juli en augustus 2016.
Ook twijfelen we nog tussen camper en auto huren.
Camper lijkt me wel het meest vette en relaxte met de kids!!!
En geld zal het toch wel kosten
Wij hebben in 2013 een camper gehuurd en hebben in 4 weken een rondje Vancouver-Vancouver gedaan met onze 2 kinderen (toen 6 en 9). Het was voor ons de 1e keer met de camper en dat is enorm goed bevallen. Je hebt altijd alles bij je, kunt stoppen en picknicken wanneer je zin hebt. Je bent natuurlijk minder snel dan met de auto, je rijdt gemiddeld 60 km per uur. Ik denk dat het qua kosten uiteindelijk niet veel uit zal maken, hotel overnachtingen in het hoogseizoen zullen ook niet goedkoop zijn. Als je de camper vroeg boekt (sept 2015) dan heb je vaak mooie aanbiedingen met vroegboekkortingen. De benzine hakt er trouwens wel in want zo’n bakbeest slurpt behoorlijk. Maar ik vond het toch erg gaaf om zo Canada te verkennen. Je staat ook vaak op de mooiste plekjes in de nationale parken.
Wij zijn de hele maand juli daar geweest en hebben grofweg het volgende rondje gedaan: Vancouver (3 dagen), Vancouver Island (Ucluelet, Tofino, Campbell river), Whistler, Clearwater, Jasper, Banff, Revelstoke, Nakusp, Osoyoos, Hope, Vancouver. In Campbell River bij eagle eye adventures een 6 uur durende orcatocht geboekt, echt heel gaaf! Zullen je kinderen zeker erg leuk vinden. In Whistler zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan, daarna de peak2peak en toen nog verder omhoog naar 7th heaven waarbij er nog geskied werd. In Clearwater stonden we aan Dutch Lake, een mooie camping waar je heerlijk kunt zwemmen in het meer. Verder daar de watervallen bezocht. In blue river een riversafari gedaan op zoek naar beren (en gevonden, op een paar meter afstand!). In Jasper hebben we Maligne canyon gelopen, erg leuk. Daarna door naar Maligne lake via de enige weg die daar is en bekend staat om zijn wildlife. Ook hier weer veel dieren gezien. De icefields parkway hebben we in 2 dagen gereden. Halverwege op wilcox creek hebben we overnacht, koud maar erg gaaf tussen de bergen en gletsjers. 's-avonds uitleg gekregen door de parkranger en daarna mochten onze zoontjes broodjes bakken op het kampvuur. De volgende dag door naar peyto lake, echt prachtig! Bij Banff stonden we op Johnston canyon campground, hier hebben we de johnston canyon gelopen. Mooie route naar de lower en upper falls en goed te doen met kinderen. Natuurlijk moet je lake Louise bezoeken maar persoonlijk vond ik lake morraine nog mooier. Het plaatsje Banff vond ik heel gezellig maar daar hoor je verschillende meningen over. In de omgeving genoeg te zien en te doen. De route naar het zuiden is prachtig via Nakusp langs diverse meren. Mooie campings waarbij je in de diverse meren kunt zwemmen. Osoyoos is een apart plaatsje, midden in de woestijn dus erg droog maar heerlijk zwemwater (okanagan lake) en tropisch warm (toen 36 graden) maar wel heel anders dus ook erg mooi. Hope was voor ons alleen een tussenstop op weg naar Vancouver om de camper in te leveren dus daar hebben we niet veel gedaan. Hells gate bezocht maar we zaten in de kabelbaan die tot 2x toe op storing ging dus dat ging niet door.
Ik heb veel gehad aan het lezen van reisverslagen van anderen, daar kun je echt enorm veel tips uithalen.
Wij hebben in die 4 weken 4000km gereden. Dat lijkt veel maar het rijdt allemaal een stuk relaxter dan hier, de wegen zijn breed, alles is ingesteld op grote campers/trucks.
Succes met plannen, de voorpret is ook al superleuk.
groetjes, Dorien