Ik ben 2 maanden geleden verhuisd naar Birmingham en woon hier nu samen met mijn vriend. Ik heb eigenlijk alles voor elkaar, goedbetaalde baan, leuk huisje. Alleen het openen van een bankrekening is a pain in the ass. Ik heb elke bank geprobeerd. Ik krijg elke keer weer diezelfde paradox; ‘we hebben bevestiging van adres nodig’. Die bevestiging kan ik natuurlijk niet krijgen want om mijn naam op het huurcontract te krijgen moet ik een credit check ondergaan. Een Engelse creditcheck uiteraard. Laat ik nou net geen Engelse credit history hebben omdat ik geen Engelse bankrekening kan openen.
Nu heb ik aankomende zaterdag een afspraak bij HSBC voor een Passport account. Ze zijn allemaal leuk en aardig, maar om nou 8 pond per maand te betalen voor een basis account (ik ben en blijf een krenterige Nederlander hihi)…
Heeft iemand hier enig idee hoe ik een ‘normale’ rekening kan openen? Ik word de godganze tijd in cheques uitbetaald omdat ik met mijn domme kop dus mijn Rabo heb opgezegd (mij vertelden ze dat ik geen Nederlandse rekening mocht hebben terwijl ik in Engeland woon…) Ik weet dat hier al een topic over is maar die is een beetje ‘gedateerd’. Waarschijnlijk zijn er wel dingen veranderd…
I know the feeling… Ons huurcontract staat op mijn vriends naam, maar ik heb een verklaring van de huiseigenaar dat ik hier een approved tenant ben. Misschien kan je dat nog proberen?
Ik kan geen bankrekening openen omdat mijn utility bills niet op mijn naam staan, maar op die van mijn partner… ik vind het maar een onzinnig gezeur… Succes!
Ook geprobeerd haha, maar ons huis gaat via een letting agent. Ze willen mij geen approved tenant maken want ze moeten perse een credit check hebben. Vieze bureaucratie haha.
Heb jij ook HSBC geprobeerd? Daat krijg je een 6 maanden contract en dan kun je een credit history opbouwen. En daarmee kun je een normale bankrekening krijgen werd mij verteld.
Dat is vreemd, ik zal we geluk hebben dan, want ik hoefde geen creditcheck omdat mijn vriend dat heeft gedaan.
Ik hoorde van een canadese vriendin van mij dat de cooperative bank niet zo moeilijk doet, dus die ga ik zo nog f bellen, en anders is dat passport account wel een idee
Ik kan mezelf wel voor m’n hoofd slaan dat ik dit niet eerder heb geregeld, ik heb in de UK gestudeerd, dus met een brief van de uni was het zo voor elkaar geweest. Maar aangezien ik gratis geld op kan nemen, en ik toen niet wist dat ik hier zou blijven plakken, heb ik dat niet gedaan.
Ik heb na 4 jaar in Engeland gewoon ook mijn rabo rekening nog in Nederland, dus als je echt niets kan vinden zou je eventueel in NL weer eentje kunnen openen.
Het blijft een gezeur met die bankrekeningen vind ik, begrijp echt niet waarom ze er nou moeilijk over doen want voor hun is een bankrekening zonder crediet geen enkel risico.
Ik ben toen ik hier kwam gelijk de Barclays ingestapt, die wilde er niets van weten, toen naar de Lloyds en daar was het wel goed, werk had ik nog niet maar dat was ook geen probleem.
Wat raar. Ligt het dus blijkbaar niet aan de bank, of aan een wet, maar gewoon aan het filiaal of de persoon. Ik heb zelf ook aangegeven, ik wil gewoon een bankrekening zonder mogelijkheid tot rood staan (betaal niet graag met geld dat ik niet heb), en zelfs dan willen ze me niet. Ik heb zelfs met een cheque staan zwaaien van 1500 pond. Zelfs dat deed ze niks haha.
Nouja. Zaterdag een afspraak bij HSBC om een rekening te openen. Moet dan maar voor een paar maanden.
Het is inderdaad stom, barclays wilde me niet omdat ik geen werk had, ik zei al als ik nou een miljardair was en ik zoek ergens om m’n fortuin te laten en werken doe ik niet aan…
Maakte allemaal niets uit.
Ik denk wel dat het tegenwoordig misschien wat lastiger kan zijn als toen ik hier kwam in 2008, met de crisis zullen de touwtjes wel wat aangetrokken zijn.
Ben afgelopen zaterdag met mijn schoonmoeder en vriend naar Nationwide geweest en die hebben lopen dreigen, aangezien zei 8 bankaccounts heeft en dacht wel wat meer invloed te hebben. Ze hebben wel hun best gedaan om een gepaste oplossing te vinden toen maar uiteindelijk zat er niks tussen voor mij. Jammer maar helaas.
Heb zelfs geprobeerd een provisional rijbewijs aan te vragen. Moet je bewijzen dat je minimaal 6 maanden in de UK woont. Ik zit hier eigenlijk al een jaar maar aangezien ik nergens geregistreerd ben, heeft dat dus geen zin.
Ach. Kan er nu wel om lachen. Gekke Engelsen en hun trekjes he.
Haha wil binnenkort voor mijn rijbewijs gaan, als student nooit de centjes voor gehad
Maaaar ik heb een bankrekening nu! De vrouw waar ik een afspraak had was blij dat er iemand voor een bankrekening kwam, die geen goedkope mobiele telefoontjes koopt en ze verkoopt voor 10 keer de prijs haha. Deed me beseffen dat ik wel weet waarom een bankrekening krijgen zo moeilijk is. Gewoon puur money laundry en dat soort illegale praktijken. Worden wij mooi de dupe van
Ze maken me het wel moeilijk hoor. Had als ‘proof of overseas address’ een brief van de belastingdienst ingeleverd, dat was verder gewoon goed. Ik heb nu een rekening en een bankpas, en er staat een mooi bedrag op, mag ik het niet opnemen omdat ze blijkbaar mijn brief niet hebben goedgekeurd. Nu staan al mijn mooie centjes op een bankrekening, mag ik het er niet vanaf halen. Geld wel aannemen maar terug geven, ho maar.
Net dus even lopen rellen bij de HSBC, mocht ik met een knipoog 100 pond opnemen om boodschappen te doen e.d. Haha, idioten.
Mij is het nog niet gelukt… maar ben even aan het relaxen bij m’n ouders in Nederland… Heb al wel gehoord dat Council tax ook mag ipv een utility bill, dus dat maar even gaan regelen dan…
Maar jij hebt nu zo’n rekening voor 6 pond in de maand of niet?
Haha 8 pond per maand. Maar ik blijk het recht te hebben om mijn rekening op te zeggen omdat ik er geen gebruik van kon maken, en heb gisteren mijn bank statement binnen gekregen dus ga mooi naar Nationwide. Doei doei HSBC, haha.
Nouja, wat zij eigenlijk doen is de wet omzeilen. En aangezien HSBC de enige bank waar buitenlanders makkelijk (nouja, makkelijk…) een rekening kunnen openen kunnen ze daar lekker geld voor vangen. Mij vertelden ze in ieder geval dat het was om witwasserij tegen te gaan, maak dat de kat wijs…
Vanochtend even lopen rellen bij de bank, mij vertelden ze dat ze niks kunnen doen tot het hoofdkantoor mijn adres accepteert. Gezegd dat ik dan mijn rekening op wou zeggen en al mijn geld terug wou. 10 minuten later stond ik weer buiten met een werkende pas. Nederlander zijn heeft zo zijn voordelen zeg ik maar haha, klagers dat we zijn…
Ik ben in augustus als au pair naar Londen gekomen, en kreeg ook geen rekening geopend bij Barclays. Bij Lloyds was het echter geen probleem. Ik heb gewoon de NHS brief laten zien, waar mijn adres op stond, paspoort laten zien en ik kon zo een rekening openen. Andere opties zijn volgens mij de brief met je National Insurance number, een gasrekening of iets dergelijks of een Engels rijbewijs.
Handig, Ik heb ooit eens in Londen gewoond en het was me nooit gelukt om een bank rekening te openen. (freelancer en huurde kamer bij iemand)
Nu verhuis ik terug naar de UK met een goede vaste baan. Ik heb een vrouw en kind dus wil niet in een catch 22 situatie komen. Hoe kan ik het best zo snel mogelijk een rekening openen. Wat kan ik als bewijs van ‘proof of overseas address’ Wel gebruiken. Utility rekening zat van mijn adres in België.