Ik ben een jongen van bijna 23 jaar die na lang wikken en wegen eindelijk de knoop heeft doorgehakt en op 2 mei gaat verhuizen naar Londen.
Ik ben aardig op de hoogte van wat ik moet regelen voor vertrek en na aankomst. In Londen woont een Nederlandse vriend die me bij de meeste zaken kan helpen en waar ik de eerst komende tijd kan wonen tot ik iets voor mezelf heb gevonden.
Dus echt vragen daarover heb ik niet, ik ben meer opzoek naar mensen die al verhuisd zijn en wat hun ervaringen zijn ( liefst middels web-logs oid. ).
Ik heb een aantal maanden in Londen gewoond tijdens mijn stage. Ik kan niet wachten tot ik mijn diploma heb en er weer kan gaan wonen! Heb er gelukkig familie en vrienden wonen waar ik tijdelijk kan logeren etc. Ga waarschijnlijk ook op zoek naar iets in Clapham! Heb tijdens mijn stage in Seven Sisters gewoond, en daar ga ik niet meer terug;). Woonde daar alleen omdat mijn stage vlakbij was, maar was geen gezellige buurt. Heeeel veel plezier!
Inmiddels is het al 2 mei geweest, ik zit nu precies een week in Londen! cheer
Ik heb het hier prima naar mijn zin en gek genoeg heb ik het meeste al voor elkaar.
Ik werk op dit moment parttime bij een leuk bedrijf, en sinds vandaag heb ik ook een kamer in Hammersmith, 10 minuten lopen van mijn werk haha!
Een bankrekening heb ik nog niet kunnen openen, mijn achternaam is verkeerd gespeld door Thames Water dus die moet eerst weer veranderd worden voor ik terug kan naar de bank zucht hahahah.
Verder is alles eigenlijk erg snel en goed gegaan! Heb het prima naar mijn zin en vraag me werkelijk waar af waarom ik dit niet veel eerder gedaan heb!!!
Hartstikke goed! Altijd leuk om goed nieuws te horen. Thames Water kan idd niet spellen, mijn voornaam spelden ze als krystyna…grrr. Anyway dat is ook wel goed gekomen. En als je eenmaal een juistgespelde rekening hebt en je bankrekening gaat aanvragen bij de bank gewoon blijven zitten tot je een bankrekening krijgt. Ik moest meer dan twee uur wachten dus neem wat te lezen mee Succes!
Het bevalt nog altijd :zon02: , echter nog altijd geen bankrekening kunnen openen. Zelfs met een officiële brief van mijn werkgever en een loonstrookje kan ik geen rekening openen.
Thames Water is echt een rampenbedrijf , ik heb nu al 3 keer aan de telefoon met ze gehangen. Ze hadden doodleuk een nieuwe rekening gestuurd met dezelfde verkeerde achternaam. zucht . Inmiddels wel een National Insurance number aangevraagd. Dat ging makkelijker dan ik dacht ( stond binnen een uur weer buiten ) , nu is het wachten op de brief met mijn nummer. Die brief mag ik overigens ook gebruiken voor het openen van een bankrekening, hopelijk komt die brief snel.
Verder zou ik het eigenlijk wel leuk vinden wat meer Nederlanders te ontmoeten hier in Londen. Dus als iemand interesse heeft om eens een keer ergens wat te gaan drinken met mij ( of iets anders leuks doen ) , stuur me dan een berichtje :vak02:
Probeer HSBC, mijn ervaring is dat je er zonder problemen een bankrekening kunt openen. Vraag naar een Passport Account, je hebt dan alleen een Nederlands adresbewijs nodig, geen Engels. Die rekening is speciaal voor “buitenlanders” en heeft een paar handige extra’s (je krijgt een SIM kaart bijvoorbeeld). En HSBC heeft lage transactiekosten voor het overboeken van geld naar een Nederlandse rekenign (£9 VS £20+ bij sommige andere andere banken). Na een jaar wordt je rekening automatisch omgezet in een normale bankrekening of kun je makkelijk switchen.
@WME : Ik heb bij verschillende banken geprobeerd. Barclays, HSBC, Lloyds TSB, Natwest.
@Mabe : Ik weet van HSBC Passport af, maar heb er bewust voor gekozen die niet te nemen omdat ik het belachelijk vind om 8 pond per maand te moeten betalen voor een rekening. Voor de rest heb ik al een simkaart en geld overmaken naar Nederland was ik niet van plan :-).
In ieder geval had ik vandaag mijn National Insurance Number binnen, bij mijn werkgever voor de zekerheid nog een verklaring laten maken dat ik daar werk en met een payslip ben ik als eerste naar Barclays gegaan. Tijdje moeten wachten, maar werd daarna zeer vriendelijk ontvangen en na een hele hoop vragen te hebben beantwoord kreeg ik te horen dat ik geen rekening kon openen omdat er iemand op het zelfde adres een issue heeft met Barclays. Was niet persoonlijk naar mij maar om het adres. Afijn…
Toen naar Lloyds gegaan, maar daar kon ik pas een afspraak krijgen in juli. Duurde me nog een beetje te lang. Tegenover zit de HSBC en daar kon ik uiteindelijk zonder moeite een rekening openen. Krijg deze week als het goed is mijn debitcard en pincode.
Bankrekening is dus best wel een ramp. Maar ben blij dat ik er nu eindelijk 1 heb.
Ja ik snap ook niet helemaal waarom ze er zo moeilijk over doen :S
Ik heb een paspoort en een ID kaart die allebei geldig zijn, en ik kan aantonen dat ik een baan heb. Snap het probleem dus ook niet helemaal. Maar het is in ieder geval gelukt cheer cheer .
Hoe kan ik perongeluk rood komen te staan dan? Bij de ING in Nederland kan ik namelijk niet rood staan. Geen geld betekent gewoon geen afschrijving. Werkt dat hier anders?? Het zal waarschijnlijk niet gebeuren, maar bedankt voor de tip!
Als jij geen geld op je rekening hebt en je telefoonrekening komt, gaat ie er gewoon vanaf…
Volgens mij kan je zelfs gewoon pinnen als je niet genoeg geld hebt, ze zijn d’r verdomd goed in om je te naaien iig.
Ik stond 3 dagen lang 1.25 pond in de min omdat ik teveel geld naar m’n spaarrekening geschoven had toen m’n credit card rekening kwam en heb 20 pond boete moeten betalen… dit wordt meer en meer hoe langer je rood staat.
Is ook gelijk de reden waarom zoveel mensen in de problemen komen hierzo.
Hoi Marceltjuh,
Ik voelde me ook net een crimineel bij de natwest. Check idd even of je overdraft op je kaart kan hebben en hoeveel.
Bij mij hadden ze ineens mijn overdraft verhoogd zonder dat ik er om gevraagd had. groetjes Christina
Ik las net jou bericht dat je nu in londen woont. Zelf wil ik er naartoe verhuizen, ik woon namelijk in Belgie.
Ik ga in april er voor een paar dagen er naartoe om te zien hoe het is en hoe en waar ik zou kunnen gaan werken/wonen.
Hoe heb jij het eigenlijk allemaal geregeld? Ik vindt het zo moeilijk, ik weet echt niet waar ik moet beginnen behalve sparen en hopen om eerst daar een job te pakken krijgen dat ik er ni naartoe ga en zonder job zit :s