Hi allemaal,
Zoals ik mijzelf heb voorgestel als net nieuwe ‘Wereldwijzer fan’, verhuis ik in juni naar Londen. Daar ga ik samenwonen met mijn vriend die Engels is en mijn carrière opbouwen.
Natuurlijk komt er veel bij kijken. Een verhuizen is al altijd meer werk dan verwacht. De dozen vol spullen waarvan je niet eens wist dat je ze had komen als bosjes tevoorschijn en gaan met de verhuiswagen mee. Laat staan een oversteek maken over de zee, wat neem je mee want het kan niet teveel zijn? Hoe vind ik een woning en wat is de beste eerste stap opzoek naar een baan in de Makelaardij?
Er zijn vast meer reisgenoten, schrijfgenoten en slimme weredwijzer genoten die antwoorden hebben op dit soort vragen. Dus ik stel voor om dit topic te openen en te discusseren over het onderwerp; Ik verhuis naar Londen en hoe pak ik dit aan?
Heb jij tips over de verhuizing, het vinden van werk en een huurwoning, het leven in Londen en financiën? Of ga je zelf verhuizen of woon je al in Londen? Laat je gaan en schrijf alle je tips en tricks op!
Ik kijk uit naar jullie reacties!
Hey LondonMove,
Welkom op het wereldrijzigers forum.
Zoveel personen die verhuizen zoveel verschillende verhuizingen. In jouw geval bijvoorbeeld begrijp ik uit jouw verhaal dat je gaat samenwonen met je Engelse partner wat voor veel mensen al niet geld en wat al een groot verschil kan maken
Heb je zelf alles al rond of zit je nog met specifieke vragen?
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je specifiek in London wilt gaan wonen, is dit omdat jouw vriend daar al woont of wilden jullie allebei graag daar naartoe. Mocht je partner er nog geen woning hebben dan is het misschien goed om te bedenken dat leven in London (ik geloof) zo’n 30% duurder is dan de rest van Engeland. Dat is ook de reden waarom veel mensen buiten London zijn gaan wonen en iedere dag naar hun werk in London reizen. Misschien is dat voor jullie ook een optie zodat je meer geld overhoud 
Verder is het goed om te weten dat er in Engeland heel veel gewerkt word met een credit rating en dat die voor jouw als buitenlander niet bekend is, die kan een probleem opleveren bij het aanvragen van een hypotheek bijvoorbeeld. Het is dus goed om te beginnen om er een op te bouwen en dat kan gaan door bijvoorbeeld een gelimiteerde creditcard aan te vragen en te gebruiken (en dan niet in de problemen te komen natuurlijk) of een telefooncontract af te sluiten. Ook is het goed om te bedenken of je permanent wilt verhuizen of dat het misschien tijdelijk is. Reden hiervoor is dat je dan moet bedenken of je ook uitschrijft als Nederlander en de Engelse nationaliteit aan neemt met alle gevolgen vandien met bijvoorbeeld pensioen opbouw e.d.
Voor practische zaken:
- Bankrekening opennen scheen altijd een probleem te zijn omdat je moet aantonen dat je ergens woont (bijvoorbeeld door middel van een gasrekening die op jouw naam staat wat weer een uitdaging is zonder een Engelse bankrekening) maar ik hoor de laatste tijd weer geluiden dat het gemakkelijker is geworden. Ik ben dus ook erg benieuwd naar jouw ervaring hiermee.
- Als je een gemotoriseerd voertuig meeneemt dan moet je die in Engeland laten registreren (Regel is dat je 6 maanden een voertuig mag meenemen zonder het te laten overschrijven naar een Engels kenteken tenzij je in Engeland gaat wonen wanneer het voertuig binnen 7 dagen aangegeven moet zijn)
- Gezondheidszorg gaat via de NHS waarbij je zelf een NHS nummer moet aanvragen en een gedeelte van je loon automatisch afgedragen word aan de NHS.
- In Engeland rijd men aan de linkerkant van de weg.
- Je moet onder de nieuiwe wetgeving de eerste drie maanden jezelf in Engeland kunnen onderhouden zonder dat je aanspraak maakt op sociale voorzieningen (huur subsidie e.d.)
Dit is wat me zo te binnen schiet, als je specifieke vragen hebt dan hoor ik die graag 
Succes met de verhuizing,
Thedevineass.
Hoi (beiden),
erg prettig om een actueel berichtje te vinden over het verhuizen naar Engeland: ik ben namelijk precies hetzelfde van plan! Echter wel buiten London en slechts een jaartje. Dat alles zou na mijn studie (nog ca. 1 jaar) plaats moeten vinden. Ik hou dit threadtje dus goed in de gaten!
Verder vroeg ik me af of er mensen zijn die zin hebben om eens 1 op 1 te babbelen over dit onderwerp. Da’s natuurlijk altijd wat prettiger dan een forum. Ik hoor het graag!
Groet,
Level Infinity