Bankrekening in Canada

Is het gemakelijk om een rekening bij een bank te openen in Canada
En als je een rekening hebt in canada is het dan gemakelijk om geld over te schrijven vanuit nederland of belgie naar die rekening ?

Ja, op voorwaarde dat je een Canadees SIN (Social Insurance Number) hebt. Dit is vergelijkbaar met een sofienummer/bsn nummer in Nederland en krijg je als je een Canadees werkvisum hebt. Vanuit Nederland / Belgie dit op voorhand regelen is dus lastiger maar als je terplekke bent kun je gewoon een bank binnenlopen, formuliertjes invullen en binnen een paar minuten heb je een rekening geopend.

Je kunt bij de meeste banken zowel een Savings Account als een Checking Account openen. Een Savings account betaal je meestal geen maandelijkse kosten voor maar is meer een soort spaarrekening. Zodra je gaat pinnen of geld uit de muur haalt betaal je wel ‘fees’. Een Checking Account betaal je meestal een paar dollar per maand voor maar kun je kosteloos pinnen en geld uit de muur halen (hoewel dit in sommige gevallen wel gelimiteerd is tot een aantal keren in de maand, daarna moet je ook fees betalen).

Geld over maken vanuit Nederland / Belgie naar Canada is geen probleem. Je hebt dan wel de IBAN codes van de Canadese Bank nodig maar deze vind je meestal wel op de website van de bank. Zelf kon ik gewoon via internetbankieren van mijn Nederlandse bank geld overmaken. Let wel dat er vrij hoge kosten verbonden zijn aan internationale geld transfers. Zelf kan ik met mijn Nederlandse pinpas bij bepaalde banken kosteloos geld uit de muur halen in Canada. Door vervolgens cash geld naar de Canadese bank te brengen ben je dan goedkoper uit!

Bedankt voor de info, ik zal de eerste tijd geld met mijn belgische pinpass uit de automaat halen tot mijn werkvisum in orde is.

Met de Nederlandse pas pinnen is niet geheel gratis, maar de kosten zijn inderdaad zeer laag.

Let er wel op dat Canadese bankzaken nog vrij ouderwets zijn: transacties geschieden per postcheque, pinnen bij een andere bank dan je eigen bank brengt extra kosten met zich mee, ze heffen nog kosten voor pinnen onder een bepaald bedrag, etc.
Het beste is dus te kiezen voor een bank die je vrijwel overal tegenkomt, zodat je overal terecht kan voor je zaken (zelf kom ik de National Bank of Canada heel veel tegen).

beste mede forumleden,

ik heb even een vraagje over de banken in canada.
ik verblijf strakt voor 8 maanden in canada en ik denk dat het verstandig is om een bankrekening te open.
wat zijn ongeveer de kosten per maand van een Checking Account ?
en hoeveel mag je dan gaan pinnen per maand zonder kosten.

vinden jullie het ook verstandig om een rekening te openen ?

Groetjes Tim

Als je gaat werken in Canada is het sowiezo verstandig om een bankrekening te openen. Anders is het erg lastig en duur om je loon op je Nederlandse rekening te storten. Je moet ook wel het recht hebben om te werken in Canada, wil je een bankrekening openen, aangezien je een Social Insurance Number nodig hebt.

Voor de meest eenvoudige Checking Account betaal je meestal zo’n $4,- per maand. Meestal kun je dan zo’n 10 - 12 keer per maand gratis pinnen/geld uit de muur halen. Doe je dit vaker dan betaal je voor elke transactie een fee, zo’n $0.70 per keer.

Er zijn ook duurdere Checking Accounts waarmee je vaker of onbeperkt kunt pinnen. Hiervoor betaal je meestal tussen $8 - $14 per maand. Sommige banken kennen de mogelijkheid dat de maandelijkse fee vervalt wanneer je over de gehele maand minimaal $1000,- op je account hebt staan. Dit geldt meestal alleen voor de goedkopere Checking Accounts.

Een paar websites van banken om je opweg te helpen. Op de websites kun je een overzicht vinden van de verschillende Checkings Accounts die ze aanbieden:

http://www.scotiabank.com/cda/index/0,,LIDen_SID19,00.html

Aan dit lijstje zou ik zeker nog de National Bank of Canada willen toevoegen:
http://www.nbc.ca/bnc/cda/productfamily/0,2664,divId-2_langId-1_navCode-15749,00.html

Afhankelijk van waar je zit, kun je ook BMO overwegen:

Rekening openen is niet zo moeilijk mits je een SIN kaart hebt.

Belachelijk wel hoeveel kosten ze in rekening brengen (maar ja ik heb dan ook niet echt rondgekeken; gewoon nr de dichtbijzijnde bank gegaan - TD Canada Trust) Als ik een bepaald bedrag (1000CAD) op mijn rekening laat staan, laten ze me 10 transacties (afhalingen, winkel of zo) toe. Alles hierboven wordt aangerekend

Het is inderdaad raadzaam om goed om je heen te kijken. Er zijn diverse banken en allemaal bieden ze verschillende pakketten aan met beschikbare diensten en aantallen transacties. In plaats van pinnen gebruikt bijna iedereen overigens de credit card (veelal Visa) en daar zit geen maximum aantal transacties op. :wink:

CIBC, die had ik en is me goed bevallen. Kan je ook houden als je terug naar NL wilt voor een tijdje :slight_smile:

Waarom zou je niet naar Nederland kunnen met andere banken?

Oh geen idee eigenlijk, wist alleen niet zeker of je een buitenlandse rekening gewoon open kan houden terwijl je weer terug naar NL gaat. En dat had ik daar even nagevraagd en dat kon dus denk type het er even bij ^^

Ik heb tijdens mijn stage een bankrekening geopend bij TD, en dat is mij prima bevallen. De werkmethodes mogen dan misschien wat verouderd zijn, met cheques en zo, maar daar staat fantastische persoonlijke service tegenover.

Als je student bent is het gratis, maar je hebt dan wel een beperkt aantal transacties per maand.

Bij mijn weten was het helemaal niet nodig om een SIN aan te vragen. Ik ben gewoon naar de bank gegaan, en daar heb ik mijn rekening geopend. Wellicht dat het anders is als je langere tijd verblijft in canada, ik ben er 6 maanden geweest.

Hoi allemaal,

Zodra je een Canadese bankrekening hebt en geld spaart op je savings account is er dan een mogelijkheid om dit geld zonder al te veel kosten over te boeken naar je Nederlandse bankrekening?

Groetjes, Ilse

Bij internationale overboekingen zitten er altijd wel kosten aan verbonden. Sowieso al met de inkoop en verkoop van Dollars en Euro’s. Het is dus vooral zoeken naar het goedkoopste kanaal. :wink:

Volgens mij goedkoopste dat ik gevonden had was 14 euro per overboeking. Er wordt een x percentage aan kosten gerekend maar dit is zo laag dat ze het minimum van 5 euro hanteren, en er zijn 9 euro kosten aan de andere kant van de lijn.

Mocht je trouwens rondom Vancouver zitten dan is Vancity een bank waarbij het hebben van een rekening gratis is.

Ik ben nog altijd benieuwd of iemand ooit heeft geprobeerd fondsen over te zetten met 2 PayPal accounts…

Scotiabank heeft een actie waarbij je voor een jaar geen kosten betaald en ongeveer vijf gratis transacties per maand.

Just to let you know

Als je alleen een bank nodig hebt voor je rekening, een bankpas en een ATM om de hoek van je appartement, dan kun je inderdaad kiezen wat je wilt. Als je ook nog wilt reizen en overal je eigen bank wilt tegenkomen, dan zal je daar op moeten kiezen (liever dat dan voor een gratis rekening gaan). Diverse banken hebben bovendien een regeling dat als je een bepaald bedrag op je rekening laat staan, dat je dan geen maandelijke kosten hebt en een pakket opneemtransacties gratis krijgt.

Hoi allemaal,

Heeft iemand tips voor een goede bank in Toronto? Is het verstandig om naast een checking account ook een saving account te openen? Is het aan te raden om ook hier een creditcard te nemen of moet een betaalpas voldoende zijn?

Thanks alvast!